אירופה סגרה יום מסחר הפכפך בעליות: הפוטסי עלה ב-0.4%; ברקליס זינקה ב-10.9% לאחר פרסום דו"חות

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] מדד דאקס טיפס ב-0.5% ; מדד אמון המשקיעים בגוש האירו של Sentix צנח ל-36.1- מ-34.1- ; שר הכלכלה של גרמניה, מיכאל גלוס, הגיש את התפטרותו

המדדים המובילים באירופה חתמו את יום המסחר בעליות קלות לאחר שגם בארה"ב עברו המדדים המובילים לעליות. נציין כי היום הודיע על התפטרותו שר הכלכלה הגרמני . לחיוב בלטה מניית הבנק הבריטי ברקליס, שפרסמה דו"חות טובים יחסית וטיפסה בסיום המסחר ב-10.9%, לעומתה ירדה קרדיט סוויס ב-5% לפני פרסום דוחותיה. אסיה ננעלה במגמה מעורבת על רקע פרסום דו"חות ניסן שהודיעה על פיטוריהם של 20 אלף עובדים ברחבי הגלובוס.

נתוני מאקרו שהתפרסמו מוקדם יותר היום בגוש האירו הצביעו על העמקת המיתון. למרות סדרת הפחתות הריבית הנרחבת שהחל הבנק המרכזי של אירופה (ECB) לבצע לקראת סוף 2008 והמשיך בה גם בתחילת השנה הנוכחית, קהיליית המשקיעים באירופה עדיין מגלה חשש לנוכח סימני החולשה שמציגה כלכלת האזור.

ה-ECB רמז כי יבצע קיזוז נוסף בישיבת הבנק בחודש מארס, כאשר יהיו ברשותו תחזיות הצמיחה והאינפלציה המתוקנות. הנשיא טרישה שב והבהיר כי מבחינתו של הבנק אין סיבה ממשית לחשוש מדפלציה וכי אין כל הצדקה ליישום מדיניות של איפוס הריבית. ואולם, "ככל שילך ויכבד הנטל על מדינות באזור כדוגמת פורטוגל, יוון וספרד בעקבות הגידול בעלויות ההלוואה, הלחץ על הבנק לעשות מעשה ילך ויגבר", מסבירים במחלקת המחקר של FXCM ישראל.

שר הכלכלה של גרמניה, מיכאל גלוס, שזכה לביקורת גורפת בגלל הפרופיל הנמוך שלו במהלך המשבר הפיננסי העולמי, הגיש היום (ב') את התפטרותו לקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל.

ההתפטרות של גלוס יוצרת חוסר ודאות לגבי מסלולה העתידי של כלכלת גרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, שמתמודדת עם סכנת המיתון העמוק ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. ולראייה - על פי נתוני המאזן המסחרי שפורסמו לפני פתיחת המסחר בגרמניה, העודף המסחרי הצטמצם בשיעור חד מהצפוי בדצמבר.

ההאטה העולמית המעמיקה באה לידי ביטוי בהתמעטות הביקושים, הן מבית והן מחוץ. נתוני הזמנות המפעלים שפורסמו בשבוע שעבר הצביעו על ירידה של 25.1% בחודש דצמבר לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ואילו התפוקה התעשייתית פחתה בשיעור שנתי של 12.1%, הירידה הגדולה ביותר מזה 16 שנה.

לאחר פרסום נתוני התמ"ג בארצות הברית ובבריטניה, אשר המחישו את חומרת המיתון בכלכלות המפתח, השבוע (ו') יוסר הלוט מעל נתוני הצמיחה בגוש האירו. על פי תחזיות הכלכלנים, הדו"ח צפוי להצביע לראשונה מאז כינון גוש האירו על צמיחה שנתית שלילית, בשיעור של 1%.

מדד פוטסי 100 של לונדון ; מדד דאקס 30 של גרמניה ; מדד קאק 40 של צרפת ; מדד פוטסי 300 של החברות הגדולות באירופה.

בזירת המטבעות, האירו יורד ב-0.04% ל-1.2956 דולר והליש"ט מאבדת 0.72% ל-1.4892 דולר.

בזירת המאקרו

העודף המסחרי של גרמניה הצטמצם בחודש דצמבר בשיעור גבוה מהמצופה והסתכם ב-6.9 מיליארד אירו בלבד, וזאת לעומת תחזית של 7.5 מיליארד אירו, וזאת בעקבות הירידה בביקושים ברחבי העולם למוצרים תוצרת גרמניה.

מדד אמון המשקיעים בגוש האירו של Sentix צנח מ-34.1- ל-36.1-, בניגוד גמור לתחזיות הכלכלנים שניבאו שיפור ל-31.5-.

מניות בכותרות

בריטיש גז הגישה היום הצעת רכש עוינת לעתודות הגז הטבעי של פיור אנרג'י ריסורסז (סימול: PES.AU) האוסטרלית, תמורת 796 מיליון דולר אוסטרלי במזומן. מדובר בהצעה גבוהה מזו של ארוו אנרג'י (סימול: AOE.AU), המייצגת את האינטרסים של רויאל דאטש של באוסטרליה.

ברקליס , הבנק השלישי בגודלו בבריטניה, דיווח על ירידה של 1% בלבד ברווחים לשנת 2008 ל-4.38 מיליארד ליש"ט (6.46 מיליארד דולר), הודות להקלות במס והכנסות חד פעמיות. החברה מחקה נכסים בהיקף של של 8.1 מיליארד ליש"ט (12 מיליארד דולר) בשנה שעברה. הרווח לפני מס ירד ב-14% ל-6.08 מיליארד ליש"ט לעומת 7.08 מיליארד ליש"ט ברבעון המקביל. לברקליס הון עצמי של 17 מיליארד ליש"ט ויחס הלימות הון ראשוני (Tier 1) של 6.5%.

הבנקים השוויצרים UBS וקרדיט סוויס צפויים לפרסם השבוע את סיכום הדו"חות של שנת 2008. UBS צפוי להודיעה על פיטורים של 5,000 עד 8,000 עובדים, בנוסף ל-9,000 עובדים שכבר איבדו את מקום עבודתם. קרדיט סוויס צפוי לדווח על הפסד כוולל של 8 מיליארד פרנק שוויצרי בסיכום שנת 2008.

ענקית הכרייה ריו טינטו ריכזה עניין לאחר שה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי היא עשויה למכור את נכסיה בחברה היפנית מיטסואי . מניית המתחרה, BHP ביליטון מציגה עליות נאות.

ישראליות באירופה

סוכנות הדירוג S&P מעלות הורידה את דירוג אגרות החוב שהנפיקה מירלנד פיתוח , ל"BBB". הורדת הדירוג משקפת את ההאטה המשמעותית של שוק הנדל"ן ברוסיה. מירלנד פיתוח נמצאת בבעלות החברה הכלכלית לירושלים, מבני תעשייה ודרבן השקעות, שבשליטת אליעזר פישמן.

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".

בייטמן ליטווין , של בני שטיינמיץ ופלאזה סנטרס ריכזו עניין.