"Yes We Can" - גם בביוטק: הבטחת השינוי של אובמה תכלול גם את תחום שירותי הבריאות

בעוד שמערכת הבריאות הפרטית בארה"ב היא ממערכות הבריאות המתקדמות בעולם, הרי שהמערכת הציבורית שלה ברמה מזעזעת, למרות עלותה הגבוהה למדינה ; הרפורמה בתחום תכלול גם הרחבת הפיתוח של מוצרים לאבחון מוקדם ודיאגנוסטיקה

ברק אובמה נבחר לנשיאות ארה"ב כשהקמפיין שלו נישא תחת הסלוגן "Yes We Can". סלוגן זה התייחס להבטחתו לשינוי אמיתי כמו גם האמונה שהוא מסוג המנהיגים שמסוגלים לבצע שינוי כזה.

עם כל הכבוד לשינוי מבחינת המשמעות של בחירתו לראשונה בהיסטוריה של נשיא אמריקני שחור, הרי שלסיסמת השינוי יש רבדים נוספים, לא בהכרח מהותיים פחות. אחד מהם שימש כנושא מרכזי במסע הבחירות של אובמה, שבאופן כללי התמקד בנושאי פנים: ההבטחה לרפורמה בתחום שירותי הבריאות בארה"ב.

גם כיום, בארה"ב הקפיטליסטית, כ-45% מתקציב הבריאות הוא ציבורי, המנוהל במסגרת תוכנית Medicare, דרכה מבוטחים המבוגרים ומי שאין ידם משגת לשלם ביטוח פרטי. בעוד שמערכת הבריאות הפרטית בארה"ב היא ממערכות הבריאות המתקדמות בעולם, הרי שהמערכת הציבורית שלה ברמה מזעזעת, למרות עלותה הגבוהה למדינה. רמת שירותי הבריאות ונגישותם לקהל הרחב ולאוכלוסייה החלשה, הן סוגיות שבהן הבטיח אובמה לבצע טיפול שורש.

אובמה יודע כי כדי לשפר את מערך הבריאות ובו זמנית להוזיל את השירותים, עליו לתעדף את תחום הגילוי המוקדם. כבר היום ניתן לומר שענפים אלה מקבלים סכומי כסף גדולים יותר מבעבר, מתוך הבנה של מערכות הבריאות השונות כי כך ניתן להוזיל את הוצאות הבריאות בטווח הבינוני והארוך. בארה"ב, חברות הביטוח הגדולות בתחום הרפואי הבינו כי ניתן לחסוך סכומי עתק באמצעות השקעות נכונות ברפואה מונעת ובאמצעים לגילוי מוקדם של מחלות קשות (בעיקר סרטן, אך לא רק). מכאן ניתן להעריך בסבירות טובה, כי הביקוש למוצרים בתחומים אלה יעלה בשנים הקרובות באופן משמעותי.

אפשר להצביע על שני תתי-תחומים עיקריים שצפויים ליהנות מהמגמה. הראשון הוא ציוד בדיקה ומכשור רפואי. ציוד זה נועד לאבחון מוקדם ולזיהוי של מחלות. מדובר במכשור כמו אולטרה-סאונד, ציוד לבדיקת ממוגרפיה ו-CT. מכשירים אלה והבדיקות המתבצעות באמצעותם נחשבים כיום ליקרים ביותר ובמקרים רבים מתפספס הזיהוי המוקדם בגלל שיקולי עלות-תועלת. הציפייה היא שבשנים הקרובות יפותחו דורות חדשים של מכשירים כאלה, שיוזילו את עלות המכשור והבדיקות ובכך יעלו את רמת הנגישות שלהם.

התחום השני שעשוי ליהנות מהרפורמה, הוא סמנים ביולוגיים לגילוי מוקדם של מחלות קשות. סמן ביולוגי הוא חומר שהימצאותו ברמה חריגה בגוף, מעידה על התפתחות של מחלה עוד טרם הופעת סימנים מורגשים. לעיתים אומרים שהסמן הביולוגי יכול "לחזות" התפתחות מחלה, כי הוא העדות הראשונה לקיומה.

השקעות אחרי התייצבות השווקים

בתחום הזה נמצאים היום מוצרים בשלבים שונים של פיתוח, אך עדיין לא נעשתה פריצת הדרך הממשית שלהם אל היומיום של הרפואה הקלאסית. בעקבות הרפורמה שאובמה מקווה להוביל בתחום הרפואי בארה"ב, תחומים אלו יקבלו דחיפה רצינית קדימה.

עם זאת, המומחים מסכימים כי המגמה הזו תתממש רק בטווח של מספר שנים, בגלל ההשפעה הישירה של המצב הכלכלי ומצוקת התקציב בארה"ב. ההערכה היא כי ברגע ששוקי ההון יתייצבו, והגופים הפיננסיים יחזרו לתפקד באופן נורמלי, נראה גידול בהשקעות בתחומים המדוברים.

דוד סולומון הוא מנכ"ל חברת מיקרומדיק