טיוטת האישום נגד עו"ד וינרוט ורו"ח פלדמן כוללת קבלת דבר במירמה; וינרוט יואשם גם בהלבנת הון

הגשת כתב האישום כפופה לשימוע ; עפ"י החשד, וינרוט ייצג את ויטה בהליכים משפטיים שונים וגבה ממנו שכר-טרחה מופחת - ובתמורה הקל ויטה בהסכמי שומה של לקוחותיו של וינרוט כגון גאידמק ומיכאל צ'רנוי

טיוטת כתב האישום נגד עו"ד יעקב וינרוט בפרשת שוקי ויטה כוללת סעיפים של הלבנת הון וקבלת דבר במירמה. הטיוטה המתייחסת לרו"ח זאב פלדמן באותה פרשה כוללת סעיף של קבלת דבר במירמה. כך נודע ל"גלובס".

הגשת כתב האישום כפופה לשימוע אליו זומנו השניים. גם ויטה עצמו זומן לשימוע בטרם יוכרע באילו עבירות יואשם.

לפי החשד, ויטה, הממונה על הכנסות המדינה המושעה, ערך בין היתר הסדרי שומה מקלים ללקוחות של וינרוט ופלדמן, בהם ארקדי גאידמק ומיכאל צ'רנוי, בעת שהיה פקיד שומה גוש-דן. לימים, כשיוצג ויטה בידי וינרוט בהליך מול המדינה, שילם לו לכאורה שכר-טרחה מופחת של 20 אלף שקל בגין שתי ישיבות בבית הדין לעבודה, כשווינרוט מקבל שכר-טרחה "שמן" מהאוליגרכים.

כספי נאמנות

לגלובס "נודע" כעת כי הפרקליטות טוענת כי כספים של גאידמק "שכבו" בחשבונות על-שם וינרוט ועל-שם פלדמן, ובכך יש משום הלבנת הון. עוד נודע כי וינרוט ופלדמן הסבירו בזמנו בחקירתם במשטרה בנושא זה, כי מדובר בכסף שהעביר גאידמק לווינרוט לצורך העברתו לפלדמן - הן עבור תשלום למס הכנסה במסגרת הסדר השומה שערך פלדמן לגאידמק מול מס הכנסה; והן לצורך תשלום שכר-טרחה לפלדמן. וינרוט הסביר בזמנו כי הקשר בין גאידמק לפלדמן נעשה באמצעותו, שכן הוא לא טיפל בהסדרים אזרחיים מול מס הכנסה.

כמו כן טענו וינרוט ופלדמן כי העברת הכסף לחשבונות שלהם נועדה להבטיח את מילוי תנאי הסדר השומה על-ידי גאידמק. לדבריהם, פלדמן לא היה מוכן לחתום על ההסדר כמייצג מבלי שישוריין הכסף המיועד לצורך כך, שכן הוא לא רצה להימצא במצב שבו יחתום על הסדר מול מס הכנסה אך הכסף לא מועבר.

משפטנים אומרים בתגובה כי העברת כסף לחשבונות נאמנות על-שם עורך דין או רואה חשבון הוא דבר מקובל, ולכן מפתיע שהפרקליטות רואה בכך עבירת הלבנת הון. כמו כן, לדבריהם, הוראות חוק איסור הלבנת הון כלל לא חלו בתקופה הרלוונטית על עורכי דין.

מצגי-שווא

הסעיף בטיוטת כתב האישום המתייחס לקבלת דבר במירמה נוגע לתיק שווינרוט העביר לטיפולו של פלדמן. לפי טענת הפרקליטות, בתיק זה השיגו וינרוט ופלדמן הסדר שומה מול ויטה עבור הלקוח, תוך שהציגו לכאורה מצגים בלתי מדויקים.

משפטנים טוענים בתגובה כי תמוה הוא שמצד אחד טוענת הפרקליטות שווינרוט ופלדמן עשו יחד עם ויטה בנוגע להסדרי מס שונים - ואילו מצד שני נטען בסעיף זה כי השניים הציגו לוויטה מצגי-שווא.

הסדר שומה לאח של וינרוט

עוד נודע ל"גלובס" כי סעיף אישום נוסף מתייחס לכך שוויטה, בהיותו פקיד שומה גוש-דן, עשה לכאורה הסדר שומה לאחיו של וינרוט, צבי, ששב מחו"ל בתום שהות ממושכת.

בעניין זה אומר עו"ד אבי וינרוט, אח נוסף ושותפו של עו"ד יעקב וינרוט במשרדו: "אחינו צבי חזר משהות של 25 שנה בחו"ל. הוא הגיע למשרד פקיד שומה גוש-דן בכדי לשלם את המס, כיוון שהוא מתגורר ברמת-גן. יותר מכך: לא הוא הגיע, אלא רואה החשבון שלו. העיתוי של כך היה חצי שנה לפני ששוקי ויטה בכלל הגיע ליעקב וינרוט לצורך ייצוג".

בתוך כך נודע כי מי שייצגו את וינרוט בהליך הם כנראה עורכי הדין דוד ליבאי ונבות תל-צור, שותף בכיר במשרד כספי, שהיה בעבר מתמחה של וינרוט; פלדמן ייוצג בידי עו"ד פני רובין.

טיוטת כתב האישום

* כספים של גאידמק "שכבו" בחשבונות של וינרוט ופלדמן

* וינרוט ופלדמן הציגו מצגי-שווא בהסדר שומה מול ויטה

* ויטה ערך הסדר שומה לאחיו של וינרוט, כשחזר מחו"ל