תקדים: רק מומחה מטעם ביהמ"ש יקבע בכמה הוחמרה נכות אדם שנפגע בתאונת דרכים

נקבע כי מומחים מטעם ביהמ"ש יקבעו את הנכות הכוללת שהיתה לנפגע לפני התאונה ואת הנכות שנגרמה לו כתוצאה מהתאונה, ובהתאם לקביעותיהם תשיב חברת הביטוח לביטוח לאומי את התגמולים ששולמו לנפגע

בית המשפט המחוזי בחיפה קבע בפסיקה תקדימית כי רק מומחה שימנה בית המשפט מוסמך לקבוע את גובה נכותו של אדם שנפגע בתאונת דרכים, ביחס לרמת הנכות שהיתה לו לפני התאונה. הקביעה נדרשת במסגרת תביעת שיבוב של הביטוח הלאומי נגד חברת הביטוח. פסק הדין ניתן בדעת רוב.

לפי החוק, ביטוח לאומי זכאי לקבל מחברת הביטוח שביטחה בביטוח חובה את הרכב המעורב בתאונה, שיפוי על הגמלאות ששילם או שהוא עתיד לשלם לנפגע. כדי למנוע התדיינויות משפטיות, חתמו חברות הביטוח וביטוח לאומי ב-1979 על הסכם, לפיו המוסד יקבל שיפוי בשיעור אחוז קבוע מסכום הגמלאות המשולם.

בביטוח לאומי ויתרו על השיפוי המלא, בתמורה לוודאות ויעילות הצומחות מהסדרה מוסכמת וכוללת של כל התביעות העתידיות.

השופטים דנו בשאלה כיצד תיקבע האבחנה בין הנכות הנובעת מתאונת הדרכים לבין הנכות הנובעת ממצב בריאותו של הנפגע, ללא קשר לתאונה. ההסכם בין ביטוח לאומי לחברות הביטוח אינו מתייחס לסיטואציה זו.

שופטי הרוב, יגאל גריל ועודד גרשון, סברו כי יש להורות על מינוי מומחים מטעם בית המשפט שיקבעו את הנכות הכוללת שהיתה לנפגע לפני התאונה ואת הנכות שנגרמה לו כתוצאה מהתאונה, ובהתאם לקביעותיהם תשיב חברת הביטוח לביטוח לאומי את התגמולים ששולמו לנפגע.

השופטת יעל וילנר, בדעת מיעוט, סברה כי אין מקום להורות על מינוי מומחים רפואיים. זאת, משום שנוכח ההסכם בין ביטוח לאומי לחברות הביטוח יש לקבוע כי הנכויות - הן זו הכוללת והן זו מהתאונה - שנקבעו על-ידי הוועדה הרפואית של ביטוח לאומי, הן אלה המחייבות בתביעת השיבוב ובהתאם לנכויות אלה ייקבע סכום ההשבה שעל חברת הביטוח להשיב לביטוח לאומי.

וילנר ציינה עוד כי עמדת שופטי הרוב "מעוררת לא מעט קשיים", בין היתר, מאחר שמדובר בתביעה חוזית ולא נזיקית. לכן התקבל ערעור ביטוח לאומי, שיוצג על-ידי עו"ד ג'האד ח'ורי. (ע"א 07-4921).