האם מתפתחת בועה בבורסה בת"א? UBS: "יש רמה גבוהה של שאננות, ואנו חוששים מהאטה משמעותית"

הכלכלנים: שוק המניות הישראלי הביס את המתחרים מתחילת 2009 - בין השאר בגלל תגליות הגז, "אפקט ינואר" והיותו של השוק דפנסיבי ; על תוצאות הבחירות: "ממשלת אחדות אינה סבירה"

ב-UBS, "הבנק השוויצרי המאוחד", טוענים היום (ב') בסקירה שהוציאו כי שוק המניות הישראלי הביס את המתחרים (השווקים האחרים במזרח התיכון, אפריקה, אירופה וארה"ב) מתחילת 2009 ולכן ניתן לצפות לתשואת-חסר בטווח הקצר, כדי "ליישר קו" עם תשואות המדדים במדינות האחרות.

בבנק השוויצרי מונים את הסיבות לביצועי היתר של הבורסה בתל-אביב עד כה: בין אלו ניתן למנות את "אפקט ינואר" בשווקים, העובדה שהעליות בשוק נובעות בעיקר מהמשקיעים המוסדיים המקומיים, תגליות הגז מול חופי הים התיכון בחודש שעבר, ההאטה המתונה בזירה המקומית, הגברת תחושת הביטחון בעקבות הלחימה בעזה והיותו של שוק המניות הישראלי דפנסיבי.

בנוסף, הם מונים גם את הגורמים שיכולים להביא לפריחתה של בועה. "אנו סבורים כי ישנה רמה גבוהה של שאננות בשוק המקומי ואנו חוששים מההאטה משמעותית לה אפקט שלילי על שוק ההון", מציין האנליסט דארן שואו. בנוסף, הוא גורס כי בממוצע, הציפיות הכלכליות גבוהות ואינן לוקחות בחשבון החרפה במצב הכלכלה העולמית והשפעתה על חברות ישראליות. כך למשל, ב-UBS מעריכים שבנק לאומי יציג תוצאות הנמוכות ב-85% מממוצע התחזיות, מה שמגלם להערכתם מכפיל רווח של 42. שלא במקרה, ב-UBS שינו באחרונה את ההמלצה על מניית הבנק ל"מכור".

עוד חוששים בבנק השוויצרי ממצב בו שוקי המניות ירדו בחדות. הכסף הזורם כעת לשוק מקורו כאמור ממשקיעים מוסדיים מקומיים שבניגוד לעמיתיהם הזרים רואים ברמות הנוכחיות של השוק הזדמנויות קנייה. "שינוי בסנטימנט יכול להביא לירידה חדה".

חוסר הוודאות וחוסר היציבות הנובעים מתוצאות הבחירות מהווה סיבה נוספת לחשש. "ממשלת אחדות אינה סבירה". לדבריהם, הכוח שבידי המפלגות הקטנות עלול להביא להיעדר משמעת תקציבית. בגדול, מעריך שואו את תוצאות הבחירות כ"שליליות" אך הוא מציין כי השווקים השונים בישראל נוטים להתעלם במידה רבה מפוליטיקה, ולכן "כדי לקחת את הדברים בפרספקטיבה".

מיהן המניות שב-UBS כן בוחרים להמליץ עליהן "קניה" בעיתות אלו? ביניהן ניתן למנות את טבע , במחיר יעד של 58 דולר (פרמיה של 31.8% על שער הנעילה ביום שישי בנאסד"ק), שתפרסם את דו"חותיה מחר ("תמשיך להיסחר על רקע הנתונים הפיננסים החזקים"). פרטנר תקשורת היא מניה מומלצת נוספת במחיר יעד של 82 שקל (פרמיה של 33.1% על שער הפתיחה באחד העם הבוקר), בשל עמידות המודל העסקי של חברות התקשורת - גם בפני החרפת המצב הכלכלי וההפכפות בשוק המקומי.

ובנימה אופטימית, נציין כי בין הסיבות התומכות בתשואת יתר של השוק המקומי הלאה נמצאים המוסדיים, שמושקעים בכספי חסכונות לטווח-ארוך (ולכן איננו צפויים למגמת מכירות), נתוני מאקרו טובים יותר מהמדינות המקבילות והשפעה חיובית אפשרית במקרה של שיפור בכלכלה העולמית.