איתן רף: "לא משנה יחס החוב-תוצר יהיה כזה או אחר, הפרמטרים האלה לא מעניינים"

מנכ"ל דלק נדל"ן, איליק רוז'נסקי, בכנס האשראי של "גלובס": "אין אדם אחד בעולם שדלק נדל"ן לא פרעה לו קרן או ריבית" ; אלפרד אקירוב מאלרוב: "מה זה להביא כסף מהבית? בבית אין כסף" ; דורית סלינג'ר, מנכ"לית S&P מעלות: "מאוד סקסי להגיד שחברות הדירוג אשמות בהכל"

"על הממשלה לגלות גמישות ביעדים הפיננסיים לטווח הקצר", אמר איתן רף, יו"ר בנק לאומי, בכנס "חמצן במשק" של "גלובס", בהתייחסו ליחס החוב לתוצר וליעדים נוספים. "לא משנה אם יחס החוב-תוצר יהיה כזה או אחר, הפרמטרים האלה לא מעניינים. המשבר ייתן לנו הזדמנות לסגור פערים בחינוך ובתשתיות", אמר בהקשר זה גיל דויטש, יו"ר משותף בבית ההשקעות אקסלנס-נשואה. על הדברים הללו הגיב נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, באומרו כי "הוצאת פרוייקטים לדרך צריכה להיות באופן שונה לחלוטין מהאופן שבו הדברים נעשה היום. אחרת, כל ההשקעות האלה יצאו לפועל רק בעוד 3 שנים".

שוקי אורן, החשב הכללי במשרד האוצר, קרא לשר האוצר החדש "ללמוד קודם כל את המגבלות". לדבריו, אנחנו מצויים היום ברמה המקומית והעולמית בשוק העוסק רבות בניהול סיכונים - "ועלינו לדעת מה אנחנו עושים בתוך זה כדי לרסן את ההוצאות ככל האפשר".

איליק רוז'נסקי, מנכ"ל דלק נדל"ן, קרא לממשלת אחדות: "ממשלה רחבה ככל האפשר תאפשר תוכנית שניתן יהיה לרוץ איתה קדימה, ממשלת חירום לאומית". אורן התייחס לערבויות שיועמדו לבנקים ולקרנות המנוף. "ישנם כבר בנקים שהצליחו לגייס הון לבד, וגם באג"ח הקונצרניות אנחנו רואים ירידה של המרווחים בקרב אותן אגרות מדורגות".

"בבנק לאומי אנחנו עומדים כרגע על הלימות הון מעל 12%", אמר איתן רף. "הבעיה שלנו היא יותר בעיה של סיכון", ציין היו"ר של בנק לאומי.לדבריו, "חלק גדול מהאשראי החוץ-בנקאי הוא למעשה משכנתא שנייה - כשהבטחונות נמצאים בבנקים". רף קרא להתערבות ממשלתית: "זה הכלי של הממשלה לעזור למשק". כך למשל, נתן כדוגמא כיצד מדינות אחרות מכניסות יד לכיס - למשל בהיקף הנפקת האג"ח הממשלתיות בארה"ב.

רף העריך כי למערכת הבנקאית העולמית יקחו שנים רבות עד שהם יחזרו לתשואה דו-ספרתית, אך האמין במנהיגות האמריקנית. בתוך כך, נקב בסיכון נוסף מבחינתם של הבנקים הישראלים בכל הנגוע למתן אשראי נוסף לעסקים: הלוואות לחברות ישראליות מבנקים זרים בתנאי Recourse (הלוואות מינוף הכוללות זכות חזרה ללווה). ויו"ר לאומי הוסיף: "הבסיס לבעיה שנוצרה היא הפיקוח".

"אנחנו כגופים מוסדיים מחפשים לראות כיוון והנהגה, ועד שלא נראה זאת - גם אנחנו נמצאים בשיתוק מסוים", אמר דויטש. "כשביטלו את האג"ח המיועדות, אף אחד לא חשב שאנחנו צריכים גם לקנות בכסף שאנחנו מקבלים כל חודש - ואג"ח שונה מהלוואה בבנק, שלבנק יש יכולת להרגיש את הלווה ולהתאים את עצמנו בהתאם".

לדבריו, "למה שמנהל קרן יחשוב על השקעה לטווח ארוך? כל המערכת הסתחחרה לכיוון של טווח קצר לאחר רפורמת בכר". היו"ר המשותף של אקסלנס גרס כי המשמעות היא נטילת סיכונים גדולים יותר, בעודו מותח ביקורת על רגולציה כמו שערוך יומי ותשואות לפרקי זמן קצרים. ויחד עם זאת, הוא שיבח את המערכת עימה הוא נמנה. "אף אחד לא מדבר על זה, אבל למוסדיים תיק אג"ח בדירוג הנע בין "A" ל-"AA".

"המערכת הבנקאית מתנהלת נכון להיום באחריות", אמר רוז'נסקי, "ואני לא מתחנף". מנכ"ל דלק נדל"ן תמה: "נראה לכם שיש הבדל בין חברה שלא פורעת אג"ח לבין חברה שלא פורעת הלוואה לבנק?". לקריאה מהקהל, "האם לבל"ל אתה עושה תספורת?", ענה רוז'נסקי כי "אני לא עושה תספורת לאף אחד. אין בן אדם אחד בעולם שדלק נדל"ן לא פרעה לו קרן או ריבית", מה שזיכה אותו בתגובה מהקהל: "ניסית, לא הצליח לך".

אלפרד אקירוב מאלרוב הגיב על הדברים: "מה זה להביא כסף מהבית? בבית אין כסף. גם הבית משועבד לבנק". "מאוד סקסי להגיד שחברות הדירוג אשמות בהכל", הגיבה מהקהל דורית סלינג'ר, מנכ"לית חברת הדירוג S&P מעלות. "לנושא מחזור האג"ח יש משמעות חשובה - אבל לא בדקה התשעים, כשבאפריל חל מועד הפירעון".

גבי רביד, מנכ"לית טים וואן השקעות בהווה ומנכ"לית פסגות-אופק בעבר, קראה גם לקבל מניות במסגרת הסדרי האג"ח. "לא יכול להיות שלא יקבלו 100% מהאג"ח וגם לא שום פוטנציאל לאפסייד". לדבריה, כרגע יש צוואר בקבוק בכל הקשור לאשראי. "חייבים לפתור את הבעיה אתמול, לא מחר", וציטטה את יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, דומיניק שטראוס-קאהן: "בתקופה כזו על המדינה לגשר על חוסר הוודאות".

"לבוא ולהגיד שכל מה שהמדינה צריכה לעשות זה לתת בראש? אני לא יודע מה זה לתת בראש", אמר החשב הכללי. "אני יודע ששרגא (ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, א"ו) לא מרוצה, כי הוא היה רוצה שנחלק כרטיסים עם אשראי, אבל הקמנו את קרנות המנוף בפרק זמן קצר יחסית", הוסיף אורן.