פרסום בבלגיה: חברת יהלומים בשליטת ישראלי לשעבר חשודה בהלבנה דרך דובאי ות"א

המשטרה הבלגית חוקרת האם החברה רכשה יהלומים בזול בשוק השחור באנגולה ובקונגו ; על-פי החשד, בשלב הבא היהלומים נמכרו לחברות בדובאי, ת"א וז'נבה

חברת יהלומי אומגה הבלגית, הנמצאת בין היתר בשליטת הישראלי לשעבר אהוד לניאדו, הלבינה לכאורה יהלומים דרך דובאי ותל-אביב בשווי של מיליארדי אירו. כך מדווחים כלי התקשורת בבלגיה.

המשטרה הבלגית חוקרת האם החברה רכשה יהלומים בזול באנגולה בשוק השחור ובקונגו. על-פי החשד, בשלב הבא היהלומים נמכרו לחברות בדובאי, תל-אביב וז'נבה. עם זאת, על-פי הדיווח בעיתון Gazet van Antwerpen החוקרים לא הצליחו להשיג הוכחות לחשדות.

החקירה נפתחה בהמשך לפרסומים על כך שבעלי השליטה בחברת יהלומי אומגה, אהוד לניאדו וסילבן גולדברג, היו מעורבים לכאורה בתכנוני מס שונים. פקידי מכס פשטו באוקטובר על משרדי החברה והחרימו סחורה בשווי של 100 מיליון אירו. רשויות המס חושדות כי נעשה שימוש ב-23 חברות שונות ברחבי העולם ובשני בנקים במטרה להלבין כספים ולהתחמק מתשלום מלא של מס.

על-פי הפרסומים, חלק מאותן חברות קש ברחבי העולם נשלטו על-ידי קרובי משפחה שונים, בהם מוריס קימבר, גיסו של סילבן גולדברג או ויויאן הוקינס-גרין, גיסתו של אהוד לניאדו. משטרת בלגיה החרימה נכסים בשווי של 350 מיליון אירו.

לפני יותר משנה הועברו בבלגיה חוקי חירום למלחמה בהעלמות מס. לרשויות האכיפה נתנו סמכויות להחרים סחורה, עד שיהלומן יוכיח כי היהלומים לא הוברחו. השינוי בגישה היה דרמטי עבור מספר יהלומנים ישראלים שפשטו את הרגל בגלל חילוקי דעות עם רשויות המס.

אנטוורפן שבבלגיה היא אחד ממרכזי הסחר ביהלומים הגדולים בעולם. יהלומנים רבים פועלים בשנים האחרונות מבלגיה בשל הקלות מס בעסקאות בתוך האיחוד האירופי. למרות זאת, לאחרונה מספר חברות יהלומים ישראליות הקפיאו את תוכניותיהן לפתוח סניף בבלגיה נוכח המדיניות האגרסיבית של רשויות המס במדינה.