בורג ל"גלובס": "התנהלות לאומי ודיסקונט בפרי גליל צבועה; משקיעים עשרות מיליונים בקמפיינים לתרומה לקהילה - וכשזקוקים להם הם נלחמים"

אברהם בורג: "הבנקים מוכנים למחוק חובות לטייקונים, אבל הם שוכחים שאותם טייקונים עלו ונפלו תוך שהם משחקים בקרנות הפנסיה של מוטי חזיזה מפרי גליל"

אחרי שנמנע מלתקוף את הבנקים במשך שלושה שבועות, מאז החלה הפרשה סביב ויטה פרי גליל, מוריד היום אברום בורג, לשעבר אחד מבעלי השליטה בחברה והיום חבר דירקטוריון, את הכפפות. בורג יוצא למתקפה חזיתית נגד הבנקים לאומי ודיסקונט , המבקשים מבית המשפט למנות לחברה כונס ולהביא לסגירתה ולפיטורי העובדים, ומכנה את התנהלותם צבועה.

"הבנקים משקיעים עשרות מיליוני שקלים בקמפיינים בהם הם מנסים להראות כמה הם תורמים לקהילה, בין אם בסבסוד ספרים או בתרומה לקרן ליב"י או בתרומה לאמנות ישראלית. אבל כשהקהילה זקוקה לבנקים באמת כמו במקרה של פרי גליל, שסגירתו תגרום לאיבוד פרנסתן של מאות משפחות ולחיסול יישוב שלם, המערכת הזו נלחמת ולא מוכנה לקיים מו"מ הגון".

לדברי בורג, "הבנקים קונים מהמדינה כסף בריבית של 0.75% ומוכרים אותו לחברות בריבית גבוהה פי עשרה, זו ממש ריבית נשך. כשמדובר בטייקונים שנקלעים לחובות, הבנקים רצים למו"מ איתם ומוכנים למחוק להם חובות, אבל כשמדובר בפועל מפרי גליל הם נאטמים. הם שוכחים שאותם טייקונים עלו ונפלו תוך שהם משחקים בקרנות הפנסיה של מוטי חזיזה מפרי גליל. אי אפשר לנתק בין הדברים ודווקא בתקופה כזו אסור להם לעשות הפרדה בין אזרח לאזרח".

"לחסל חובות במו"מ הגון"

בורג אינו מתכחש לחובות להם טוענים הבנקים, אולם לטענתו מדובר בחובות היסטוריים עוד מתקופת הבעלות של כלל, חובות שבמו"מ הגון ניתן לחסל. "ויטה נרכשה עם חובות עתק של 200 מיליון שקל במטרה לחלץ אותה ולהציל את המפעל אלא שאז הגיע המשבר הכלכלי העולמי ובעקבותיו הבעיות עם המימון החוץ בנקאי וניכיון צ'קים", אומר בורג.

"סחבנו חוב היסטורי בעייתי והיה ברור כבר בתוכנית ההבראה של 2004 שצריך לטפל במבנה ההוני של החברה באמצעות הכנסת משקיע נוסף או למכור את המפעלים והציוד ולחכור בחזרה. נכנסנו למשבר עם מימון חוץ בנקאי ובנקאי שהצטמצם בטירוף. החלה מצוקת תזרים למרות שהמכירות עלו פי שניים מאז 2005".

בורג קורא לבנקים לנהל מו"מ הגון על החובות עם כל קבוצה שבית המשפט יכריע לגביה לגבי הבעלות על המפעל. "הבנקים חייבים להבין שדווקא בעת הזו בה המערכת הבנקאית נשענת על המדינה וזקוקה לכסף שלה ושל אזרחיה הם צריכים להחליף דיסקט. הבנקים צריכים להבין שהמטבע דו-צדדי וגם הם צריכים לתמוך במפעלים, בהמשך הצמיחה ובהגדלת התל"ג ולהוציא את העובדים והמגדלים מחוץ למשחק.

עוד אומר בורג כי "בתוכנית ההבראה שלנו הבטחנו לא לפטר עובדים ואף להקצות להם מניות כך שהם יהיו שותפים בניהול. אני מאמין שבתקופות כאלה זה המהלך הנכון לעשות, אבל אני מקווה שכל מי שייקח את המפעל הזה יעשה את המעשה הנכון".

פרי גליל

בהסתדרות תוקפים את הבנקים

"אנחנו מצפים שהשופט יהיה הגיוני ושידחה את ההכרעה בשבועיים, כדי לתת עוד קצת זמן בשביל להגיע לפיתרון", אמר ל"גלובס" יו"ר מרחב גליל עליון בהסתדרות, יונה פרטוק, רגע לפני הדיון בבית המשפט המחוזי בחיפה, שדן באפשרות הפירוק של חברת ויטה פרי גליל .

על השאלה האם הוא סבור כי הבנקים דיסקונט ולאומי יחזרו בהם מבקשת הפירוק, אמר פרטוק: "מהבנקים התייאשתי כבר מזמן. הם הרי יכולים להפסיד 800 מיליון שקל ומבחינתם לא קרה כלום, אבל אם מישהו אחר מפסיד הרבה פחות, כאילו התהפך העולם. ברור לך שאם אחד הבנקים היה פושט-רגל, אז אנחנו היינו משלמים כולנו. זה השוק החופשי שניסו למכור לנו אבל בסוף כולם יבינו שהוא יוביל אותנו לאבדון. חבל רק שזה נעשה על חשבון הגב של העובדים החלשים האלה", הוא הוסיף.

מחאת העובדים של ויטה פרי גליל חצתה היום לראשונה את תחומי המפעל, והישוב חצור הגלילית, בה ממוקם המפעל, שבתה לחלוטין. המפעל בחצור העסיק מאות מעובדי הישוב והגליל העליון בכלל, ומבחינת המקום מדובר במכה קשה שתעלה באופן חד את שיעור האבטלה. "סגירת המפעל היא צו סגירה ליישוב ומשמעות הדבר היא 30% אבטלה בחצור", אמר אתמול שמעון סוויסה, ראש מועצת חצור. "במאבק הזה הכל לגיטימי ומישהו בירושלים צריך להתעורר. נוצרות פה שתי מדינות ולאף אחד לא אכפת", הוסיף סוויסה.

עובדי המפעל, יחד עם מאות מתושבי הישוב, קיימו מאז שעות הבוקר תהלוכת מחאה בחסות ההסתדרות, שהחלה ברחוב הראשי של הישוב, המשיכה בחסימת צומת חצור בכביש מס' 60 והגיעה עד לבית המשפט המחוזי בחיפה שם התקיים כאמור הדיון המכריע בעניינם.

חברת ועדת הכספים, אורית נוקד (עבודה) קראה היום למנהלי בנק דיסקונט ולאומי למשוך בפתח הדיון בבית המשפט את בקשתם למנות כונס נכסים למפעל, משום שלדבריה "בצעד זה תיגזר כליה על המפעל ויישלחו הביתה מאות עובדים ואף חקלאים רבים באיזור, שממילא סובל מאבטלה גואה". לטענת ח"כ נוקד, מפעל פרי גליל הינו מפעל ריווחי, ועל מנהלי הבנקים, העובדים והנהלת המפעל "לשבת עד שייצא עשן לבן כדי להגיע להבנות על המשך תפעולו השוטף".

גם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, התייחס אתמול לעתיד המפעל: "אני מקווה שלא נאלץ לעשות צעדים חריגים בעניין המשבר בוויטה פרי גליל, אך אני רואה פה גץ שיצית מאבק חברתי, אשר הממשלה תצטרך לתת עליו את הדעת". עיני ניצל את ההזדמנות לאותת שוב לבנימין נתניהו כי יש לראות בהסתדרות גורם חשוב שיש לשתף עימה פעולה. "נחוץ פה טיפול שורש, שבו יש לשתף את שלוש הצלעות העיקריות במשק. אני קורא לראש הממשלה הנכנס, בנימין נתניהו להקים צוות שיפעל מולנו ומול המעסיקים הפרטיים, ונגבש יחד הצעות לפתרון לבעיית המפוטרים במשק", אמר עיני.