אחרי הקריסה: ליהמן ברדרס נפטר מתיק הון סיכון בשווי מיליארד דולר

מבצע ספין-אוף לפעילותו בתחום לגוף בשם טנאיה ; האחזקות של בנק ההשקעות ייתמכו גם חלקית על-ידי קרן הרבורווסט ; בין האחזקות: 9 חברות ישראליות

קריסת בית ההשקעות ליהמן ברדרס בחודש ספטמבר האחרון טלטלה את העולם, וכתופעת לוואי גם את עולם ההון סיכון והפרייבט אקוויטי.

הסיבה לכך הייתה המעורבות הגבוהה של בית ההשקעות הוותיק בקרנות הון סיכון ופרייבט אקוויטי ובחברות טכנולוגיה, בין השאר גם בישראל. אתמול התברר שתחת ההגנה של בית המשפט האמריקני, מתכוון ליהמן ברדרס לעשות ספין-אוף לעסקי ההון סיכון שלו.

פעילות זו תמשיך להיות מנוהלת בידי מי שניהלו את העסקים בליהמן ברדרס, ותיתמך באופן חלקי בידי קרן ההשקעות בקרנות (Fund-Of-Funds) של הקרן האמריקנית HarbourVest.

נושי ליהמן ברדרס לא יראו אף לא סנט אחד מהעסקה הנוכחית, אך לפחות יורידו מחובות בית ההשקעות את ההתחייבויות העתידיות שלו לקרנות בהן הוא השקיע בעבר. בליהמן לא הסגירו את היקף העסקה, אך הבטיחו כי בעתיד, בהנחה שהקרנות בהן השקיע בית ההשקעות ישיגו תשואה, יתאפשר להם להחזיר מעט מההון.

יש לציין כי אין זו הפעם הראשונה מאז ההכרזה על פשיטת הרגל שליהמן מוכר נכסים.

במקביל למהלך הנוכחי, גוף ההון סיכון של ליהמן, Lehman Brothers Venture Partners, שהוקם בשנת 1995, ישנה את שמו ל-Tenaya Capital. על-פי פרסומים שונים, בליהמן ברדרס מדווחים על ביקוש לרכישת האחזקות של גוף זה.

טנאיה קפיטל תנהל 750 מיליון דולר ב-45 חברות פורטפוליו שימשיכו להתנהל על-פי ההסכמים והאסטרטגיה הקודמים של הקרן, כלומר השקעות בחברות טכנולוגיה בשלבי הביניים והשלבים הבשלים.

חטיבת ההשקעות בקרנות ההון סיכון, שתעבור אף היא לפעול במסגרת טנאיה, תמשיך לנהל את הקרן החמישית, שגויסה בשנת 2007, בהיקף של 365 מיליון דולר.

את טנאיה קפיטל ינהל תומאס בנהם, מי שמילא בליהמן ברדרס את תפקיד מנהל חטיבת ההון סיכון הגלובלית ולצידו ימשיך הצוות שניהל את האחזקות במסגרת ליהמן. בנהם אמר אתמול כי "העסקה מגנה על המשקיעים בקרן ועל חברות הפורטפוליו באמצעות הצוות שניהל אותה בעשור האחרון".

על-פי מאגר המידע של חברת המחקר IVC, גוף ההון סיכון של ליהמן השקיע בישראל והוא בעל מניות בתשע חברות טכנולוגיה וחברות שאינן טכנולוגיות, בהן אדמה אחזקות, וינטגרה, קונטרה, מטאלינק, אורמת, סטורוויז ופרופישנסי.

בשנת 1999 ליהמן השקיע בקרן ההון סיכון שהקים יונתן ליידרסדורף, שלום אקוויטי פאנד. בין מחיקותיה של הקרן בישראל אפשר למנות את נגבטק, שקרסה בסוף 2008 ופיטרה את עובדיה. *