משרד התחבורה נגד רכבת ישראל: שוקל לפתוח בחקירה בעקבות המחדל במודיעין

מנכ"ל הרכבת, יצחק (חקי) הראל, מסר בתגובה ל"גלובס" כי לטענות משרד התחבורה אין כל בסיס במציאות ; "אנחנו מדווחים למשרד התחבורה בזמן על כל אירוע בטיחותי ומגישים דו"ח מפורט על כל תקלה כך שלא ברור לי מאין צצות הטענות"

גוברת המתיחות בין משרד התחבורה לרכבת ישראל סביב סוגיית הפיקוח על בטיחות הנסיעה. משרד התחבורה שוקל לפתוח בחקירה נגד רכבת ישראל בעקבות המחדל הבטיחותי במודיעין שבו יצאה רכבת מהתחנה שהיא ללא בלמים תקינים, כך נודע ל"גלובס".

כזכור, רכבת שיצאה בתחילת השבוע מתחנת מודיעין מרכז לכיוון ת"א לא הצליחה לעצור בתחנה הראשונה הנמצאת בפאתי מודיעין עקב תקלה בבלמים, ולבסוף נעצרה רק במרחק כמה מאות מטרים מהתחנה.

במשרד התחבורה טוענים, כי הרכבת נמנעה מלדווח למשרד אודות האירוע הבטיחותי, זאת למרות הנחיה מפורשת שהוציא המשנה למנכ"ל, והמפקח על התעבורה, אלכס לנגר, לחברה לפני חודש. במכתב ששיגר מנהל האגף לרישוי מסילתי במשרד התחבורה, עמיר נאור למנכ"ל הרכבת יצחק (חקי) הראל נטען עוד כי "הובא לידיעתנו מקרה חמור בו הרכבת יצאה מתחנת מודיעין עם בלמים לא תקינים וכתוצאה מכך חצתה סימן אור אדום. המקרה מדאיג ביותר ואנו רואים אותו בחומרה. עוד יצוין כי במקום לדווח לנו נאלצנו לקרוא על כך בעיתון", נכתב.

לנגר הנחה את הרכבת לדווח לאלתר ללשכת שר התחבורה ולאגף הרישוי המסילתי על כל אירוע בטיחותי בו מעורבת רכבת, כולל הגשת דיווח ראשוני תוך 48 שעות. כמו כן, התבקשה הרכבת לאפשר לרגולטור להתחבר למערכת הדיווחים השוטפת של הרכבת, ולאפשר לו להגיע למקום התאונה אם הדבר יידרש.

יצוין כי תחקיר ראשוני של המחדל במודיעין העלה כי נהג הרכבת שכח להכין את בלמי הקרונות, כך שבזמן שנדרש לעצירה פעלו רק הבלמים של הקטר, דבר שגרם למרחק עצירה גדול מהצפוי. ברכבת הודו כי הייתה תקלה תפעולית, אך טענו כי בשום שלב לא נשקפה סכנה לנוסעים.

המתיחות בין רכבת ישראל למשרד התחבורה בנושא הבטיחות גברה לאחר שבמחצית השנייה של 2008 הוקם אגף חדש לרישוי מסילתי במשרד התחבורה במטרה להקים מנגנון שיפקח על הרכבת ובטיחות המסילות בארץ.

הקמת האגף היא חלק מהמסקנות של הוועדה שבדקה בשעתו את אסון תאונת הרכבת ברבדים, ובין השאר המליצה להגביר את הפיקוח על נהלי הבטיחות ברכבת. בין היתר, האגף יצא באחרונה במכרז לבחינת נהלי הבטיחות ברכבת ולמתן ייעוץ בנושא בטיחות המסילה.

הגשת ההצעות במכרז צפויה בתחילת חודש אפריל. המכרז הוא שלב ראשון במסגרת התוכנית להקים גוף בלתי לחקירת תאונות הרכבת.

החברה שתזכה במכרז התבקשה לבחון את נהלי הבטיחות ברכבת בהשוואה להנחיות הבטיחות באירופה ולהגיש המלצות לתיקון תוכנית הבטיחות ובניית תוכנית לפיקוח ובקרה על נהלי הבטיחות.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי "רכבת ישראל רואה חשיבות רבה בעבודה משותפת עם משרד התחבורה. הרכבת מעבירה למשרד דו"ח בטיחות מקיף אודות כל האירועים הבטיחותיים אחת לרבעון בנוסף על הדיווחים השוטפים.

מנכ"ל הרכבת: הטענות חסרות בסיס; הבטיחות ברכבת במגמת שיפור

מנכ"ל הרכבת, יצחק (חקי) הראל, מסר בתגובה ל"גלובס" כי לטענות משרד התחבורה אין כל בסיס במציאות וכי הוא מקווה שההאשמות הם לא ממניעים שאינם ענייניים, "אנחנו מדווחים למשרד התחבורה בזמן על כל אירוע בטיחותי ומגישים דו"ח מפורט על כל תקלה כך שלא ברור לי מאין צצות הטענות. לעצם העניין, בשנה האחרונה רכבת ישראל חידדה והטמיעה את כל נהלי הבטיחות בהתאם לעבודה של פורום הבטיחות העליון בחברה בראשות המפכ"ל לשעבר, שלמה אהרונישקי. לצערנו מי שלא היו שותפים לחלק מהדיונים הם דווקא נציגים של אגף הרגולציה במשרד התחבורה. הרקורד הבטיחותי ברכבת השתפר מאוד בשנה האחרונה ואנחנו ממשיכים לחדד את נהלי הבטיחות".