היועמ"ש לעליון: אין להקים מרכז מסחרי מחוץ לערים - פוגע במרקם העירוני

מזוז מסר את הודעתו בערעור שהגישה חברת אדרי-אל על החלטת המחוזי להתיר לחברת ביג להקים מרכז מסחרי בדרום קריית-שמונה ; העליון המליץ על ביטול היתר הבנייה של ביג והטיל צו איסור אכלוס על המתחם ל-21 יום

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, מתנגד להקמתם של מרכזים מסחריים מחוץ לערים. כך עולה מהודעה שמסר היועץ המשפטי לממשלה לבית המשפט העליון בערעור שהגישה חברת אדרי-אל ישראל על החלטת בית המשפט המחוזי בנצרת, להתיר לחברת ביג להקים מרכז מסחרי בדרום קריית-שמונה בשטח של כ-11,000 מ"ר, שייעודו הקבוע הוא לתעשייה.

מזוז מפרש את תמ"א 35 לשיפור ועיבוי עירוני ומציין כי תמ"א זאת כוללת הגבלות על פיתוח מסחר חוץ עירוני, כדי להכווין את הפעילות המסחרית לתוך מרכזי הערים כחלק מחיזוקם ושיפור תפקודם. מזוז מציין כי בעשורים האחרונים עוברים שימושי מסחר ממרכזי הערים לשוליהן ולמרחב הכפרי, והדבר אינו עולה בקנה אחד עם היעד התכנוני של חיזוק העירוניות וחיזוק מרכזי הערים.

לדבריו, לגלישת המסחר ממרכזי הערים השלכות שליליות, בהן פגיעה במרחב העירוני; הרחקת הפעילות המסחרית מהרחוב והתפוררות המרכזים העירוניים הקיימים; פגיעה בשטחים פתוחים; פגיעה בעסקים קיימים לצמצום התחרות; פגיעה בעתודות קרקע לתעשייה ולתעסוקה; הגדלת הגודש בכבישים; וכן פגיעה בקהילות חלשות שאין בידן לרכוש רכב פרטי.

היועמ"ש ציין גם לגופו של עניין כי משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה מתנגדים להקמת המרכז המסחרי של ביג בשטח אזור התעשייה מדרום לקריית-שמונה, כיוון שבאזור קיימים 3 מפעלים המחזיקים יחד כ-56 טון אמוניה. לטענת המשרדים, הסיכון של היפגעות ממיכלי האמוניה הוא מוחשי, בעיקר לאחר נפילת הטילים באזור במלחמת לבנון השנייה.

בית המשפט העליון המליץ היום (ה') בדיון על ביטול היתר הבנייה של חברת ביג והטיל צו איסור אכלוס על המתחם ל-21 יום. ההמלצה כללה מתן אפשרות לביג לפנות לקבלת היתר שימוש חורג כדי שתוכל לאכלס את המתחם לשימוש מסחרי, וזאת לתקופה של עד 5 שנים. זאת, על מנת שתוכל לכסות את השקעותיה בסך 60 מיליון שקל.

ביג יוצגה בידי עו"ד יצחק חג'ג'; וחברת דרי-אל ישראל - בידי עוה"ד יובל גלאון ודורון טל ממשרד שביט-בראון-גלאון-צין-רוב-יגור.