בוש משיק קריירה חדשה: מרצה בשכר; פוטנציאל ההשתכרות: 150 אלף דולר להרצאה

התחנה הראשונה: קנדה ; מותחי ביקורת: מאמץ נוסף של הנשיא לשעבר לתקן את דימויו הציבורי ואת הרקורד שלו ; גם נשיאים קודמים הלכו, והולכים, במסלול זה

הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש, שהיה מובטל מאז 20 בינואר, יום חילופי המשמרות בבית הלבן, עומד להשיק קריירה חדשה, שעשויה להיות מכניסה הרבה יותר מקודמתה: מרצה בשכר, שיגלה טפחים מנשיאותו לקהל מקומי וגלובלי.

לפי ידיעה שהתפרסמה אתמול בניו יורק דיילי ניוז, ידרוש בוש 150 אלף דולר להרצאה, וכן ארבעה כרטיסי טיסה במחלקה ראשונה למקום שבו תיערך ההרצאה. מחפשי מציאות ישמחו לשמוע שהנשיא לשעבר יגבה רק 100 אלף דולר להרצאה באזור מגוריו, דלאס, טקסאס.

תחנתו הראשונה של בוש תהיה אלברטה, במערב קנדה. הרצאתו משווקת שם כ"שיחה עם ג'ורג' בוש" והיא תהיה סגורה לעיתונאים. הרצאות נוספות מתוכננות בארה"ב, באירופה ובאסיה. בסך הכל מתכנן בוש לשאת עשר הרצאות בשנה הקרובה.

"תמיד יהיו אנשים שרצו ליהנות מהיוקרה שכרוכה בהזמנת נשיא לשעבר להרצאה", אמר מומחה לנושאי מרצים בשכר.

הסוכנות המפורסמת וושינגטון ספיקרס בירו, שמייצגת פוליטיקאים רבים לשעבר, לרבות שני ראשי ממשלות מבריטניה, טוני בלייר וג'ון מייג'ור, מייצגת את בוש ואת אשתו, לורה, שתופיע בנפרד מבעלה.

איך מוכרים נשיא לשעבר? וושינגטון ספיקרס בירו מתארת את בוש כנשיא שכיהן במשך "שמונה הנשים המשמעותיות ביותר בהיסטוריה של אמריקה".

"כנשיא שנאלץ להתמודד עם אתגרים כהתקפת טרור ומשבר פיננסי גלובלי, קיבל בוש החלטות קשות שיעצבו את את מהלכי האומה והעולם במשך עשרות שנים", נאמר בטקסט מכירות של החברה.

בוש אינו הנשיא הראשון שיוצא לסיבובי הרצאות בשכר מופלג. קדם לו הנשיא לשעבר ביל קלינטון, שהשתכר אשתקד כמעט שישה מיליון דולר מהרצאות, רובן ככולן מחוץ לארה"ב, לפי מסמכים שהגישה אשתו, הילארי קלינטון, לקראת אישור מועמדותה בסנט. בשנים הראשונות לאחר תום כהונתו, קיבל קלינטון שכר שבוש רק יכול לחלום עליו. כך, למשל, תמורת הרצאה לפני בכירים בסיטי גרופ, ב-2004, קיבל קלינטון 250 אלף דולר. בין 2000 ל-2007, השתכר קלינטון כ-40 מיליון דולר, לרבות 10 מיליון דולר ב-2006.

גם בוש הראשון, הנשיא ה-41 של ארה"ב, גרף כסף רב מהרצאות במשך שנתיים או שלוש שנועדו, לדבריו, "למלא את הקופות".

במסיבת העיתונאים האחרונה שלו כנשיא הבטיח בוש הבן שלא ישב בחיבוק ידיים לאחר תום כהונתו. הוא מתכנן לעבוד גם על ספר שיציג את גרסתו לשמונה שנות נשיאותו. כמה מותחי ביקורת אומרים, כי בוש ינצל את מסעי ההרצאות לתקן את דימויו הפגוע. הוא סיים את כהונתו עם 22% תמיכה, אחד משיעורי התמיכה הנמוכים ביותר בתולדות ארה"ב. כמובן שטענה דומה השמיעו בזמנם מבקריו של ביל קלינטון.