אחד-העם ננעלה בירידות חדות: מדד הבנקים צנח ב-5.2% והמעו"ף ב-4%; הפניקס בלטה בירידה של 7.7%

טבע ירדה ב-2.85% ; מניית פריגו נפלה ב-7.7% ; כי"ל איבדה 4.5% והחברה לישראל 7% ; מניית בנק דיסקונט איבדה 4.6%, הפועלים 5.5% ולאומי 5.1% ; אפריקה ירדה ב-3.6% ; אקסלנס איבדה 1.9%

הבורסה בת"א נעלה את יומו הראשון של שבוע המסחר בירידות שערים חדות שהחריפו לאורך היום וסיימו ברמות הנמוכות ביותר של היום. את הירידות הוביל מדד הבנקים, ואחריו מדד המעו"ף ומדד הנדל"ן. בין מניות המעו"ף בלטה לשלילה מניית החברה לישראל והובילה את הירידות במעו"ף. מנגד משכה את המדד מעלה מניית נייס שהיתה המניה היחידה מבין 25 המניות המרכיבות את המדד, שרשמה עלייה בערכה.

בסקירה של בנק ברקליס צופים כלכלני הבנק כי קיים סיכוי לנפילתו של מדד המעו"ף אל מתחת לרמה של 630 נקודות, כמה שעלול להחזיר את המדד לערכו עם תחילת המשבר של נובמבר 2008.

ברקע למסחר, המשך המתיחות בגבול הדרום. מאז סיום מבצע "עופרת יצוקה" נחתו על ישראל יותר מ-120 רקטות, הוכחה לכך כי הפסקת האש עם החמאס אינה אפקטיבית. בזירה הפוליטית, נראה כי בנימין נתניהו הולך להקים ממשלה ימנית צרה ללא מפלגת קדימה כשמספר בתי השקעות פירסמו עם פרסום תוצאות הבחירות את חששם מקיפאון שתוביל אליו ממשלת ימין צרה.

בסוף השבוע בוול סטריט, בסיכום חודש פברואר איבד מדד הדאו ג'ונס לא פחות מ-933.95 נקודות - ובכך הציג את התשואה השלילית הגרועה אי-פעם לחודש זה של השנה. בזירה היומית, הסתיים יום מסחר תנודתי בירידות שערים. "תנודתי" - כיוון שהנאסד"ק היווה סנוניות יחידה של עליות שערים לפרקים במהלך המסחר, אשר עיכל במהלך היום את הירידה החדה בתוצר המקומי הגולמי בארה"ב ברבעון שחלף ואת ההלאמה החלקית של סיטיגרופ.

הממשל האמריקני הסכים ביום שישי לבצע המרה של מניות הבכורה של סיטיגרופ שבבעלותו בסכום של עד 25 מיליארד דולר. מניות הבכורה נושאות ריבית גבוהה, הדורשת תשלום שנתי של מיליארדי דולרים מתוך ההון העצמי של סיטי, אך אם יומרו למניות רגילות, הדיבידנד השנתי של סיטי יהיה מינימלי.

פרופסור נוריאל רוביני, שחזה את המשבר הפיננסי העולמי, אמר, כי עדיף היה אם הממשל היה מלאים לחלוטין את סיטיגרופ ובנק אוף אמריקה , משום שזהו הצעד המשמעותי הראשון ל"טיהור הבנקים" - מה שיאפשר בהמשך הדרך את מכירתם לגורמים פרטיים.

בסוף השבוע בארה"ב קיבלו המשקיעים תזכורת לחומרתו של המשבר הכלכלי כשגופי הרגולציה בארה"ב סגרו ביום שישי את הרטיג' קומיונטי בנק מאילינוי וכן את סקיורטי סייווינגז בנק מנבאדה. מאז תחילת 2009 הרשויות האמריקניות סגרו 16 בנקים ברחבי ארה"ב. ה-FDIC מונה לכונס נכסים של שני הבנקים.

לאומי: חברות מסויימות ייפגעו מירידה בצריכה הפרטית בעקבות המיתון

בסקירה השבועית של כלכלני לאומי, התייחסו לכך שבשבוע שעבר, הובילו מניות המגזר הפיננסי את ירידות השערים. אלו, גברו לאחרונה על רקע החששות במקבילותיהן מעבר לים, והתחדדו בשל אופיין העסקי של חברות הענף אשר חושף אותן ביתר שאת למצב המאקרו-כלכלי. דבר זה, מוצא את ביטויו לאחרונה בגל אזהרות הרווח בענף הבנקים, בהידרשות לרמת ההון בענף הביטוח ובמיזוגים גוברים בענף ניהול ההשקעות.

להערכת הכלכלנים בלאומי, הצמיחה השלילית במשק והעלייה באבטלה עשויים להחריף עוד יותר את הפגיעה בצריכה הפרטית, דבר שיבוא לידי ביטוי ברבעונים הקרובים בירידה ברווחי החברות המוטות אליה.

להערכתם, חברות רבות נסחרות במחירים המשקפים ערך נמוך מערכן הכלכלי. יחד עם זאת, רמת הסיכון הכרוכה בהשקעה במניות עודנה גבוהה. בלאומי צופים כי בטווח הקצר תושפע התנהגות השוק המקומי מנתוני מאקרו ומיקרו שהשפעת ההאטה העולמית ניכרת בהם וכן מעוצמת הפחד בשווקים. התאוששות בשוק צפויה רק לקראת סוף 2009. לקוח בעל אופק השקעה ארוך טווח (מספר שנים), יוכל למצוא ניירות ערך במחירים מעניינים. מנגד, בשל התנודתיות הרבה, אין השוק מתאים ללקוח שונא סיכון או לזה שיידרש לכספו בטווח הקצר.

בנק פועלים: המשבר הגלובלי צפוי להעיב על השווקים כמו גם על המשק הישראלי

להערכת כלכלני בנק הפועלים המשבר הגלובלי צפוי להמשיך ולהעיב על השווקים בעולם, ובכללם ישראל. במבט מקומי, ריבוי האינדיקטורים השליליים - הן ברמת המאקרו והן ברמת החברות, בשילוב צפי לצמיחה נמוכה (ואולי אף שלילית) ברבעונים הקרובים צפויים אף הם להמשיך ולהקשות על שוק המניות בישראל. לפיכך, מעריכים כלכלני הבנק כי רמת הסיכון באפיק המנייתי זה נותרה גבוהה.

יחד עם זאת, סבורים בפועלים כי ירידות השערים של החודשים האחרונים הביאו את מחיריהן של מניות רבות לרמות אטרקטיביות להשקעה, אך זאת רק למשקיעים ארוכי נשימה וסבלניים, אשר יהיו מוכנים לסבול את התנודתיות הגבוהה בטווח הקצר והבינוני.

בפועלים ממשיכים להמליץ על החזקה של רכיב מנייתי נמוך, תוך התמקדות בעיקר במניות דפנסיביות, כגון מניות התקשורת, הפרמצבטיקה והאנרגיה, שכן החברות בענפים אלו ממשיכות להציג תוצאות עדיפות ביחס לממוצע הרב ענפי.

המעו"ף סיים בירידה של 4% ל-639.49 נק', ת"א 100 ירד ב-3.8% ל-579.89 נק', התל-טק איבד 2.1% ל-145.29 נק', הנדל"ן ירד ב-3.9% ל-150.02 נק', מדד הבנקים בלט בירידה של 5.2% ל-539.69 נק', מדד התל-בונד 20 איבד 0.3% ל-206.11 נק', תל-בונד 40 ירד ב-0.4% ל-181.02 נק', והתל-בונד 60 איבד 0.3% ל-195.32 נק'.

מניות בכותרות

טבע הודיעה ביום חמישי כי היא אוספת מהמדפים אקמול "פוקוס" להקלה במיגרנה, זאת עקב פגם באריזה. עם זאת, החברה הבהירה כי לא התקבלו כל ממצאים המעידים על סכנה בשימוש בתכשיר.

כי"ל נסחרה על רקע עליות השערים שרשמו חלק ממניות הדשנים הגדולות ביום שישי בוול סטריט. החברה האם של כי"ל, החברה לישראל הודיעה על התפטרותו של דורון גודר, מנכ"ל החברה הבת צים, עקב "הבדלי גישות בהיערכות למשבר הכלכלי העולמי". החברה גם הודיעה הבוקר על צמצום המיזם של החברה הבת קוואנטום ביצרנית הרכב שרי. הדבר יצמצם את ההשקעה של קוואנטום ב-200 מיליון דולר שתוכננו להיות מוזרמים למיזם ייצור הרכב של צ'רי הסינית.

בנק דיסקונט הוא הרביעי מבין הבנקים הגדולים שמפרסם אזהרת רווח - יסיים את הרבעון הרביעי בהפסד של 70-120 מיליון שקל. הבנק מעריך כי יסיים את 2008 כולה ברווח שנתי של 250-300 מיליון שקל.

גם מניות הבנקים לאומי , פועלים והבינלאומי ריכזו עניין על רקע הסערה במערכת הפיננסית העולמית.

לאחר שרשם ב-2007 קפיצת מדרגה ברווחיו, הוביל המשבר הכלכלי החריף את בנק אגוד , להפסד של 21 מיליון שקל ברבעון הרביעי, ולקיטון של כ-57% ברווח הנקי השנתי שהסתכם ב-54 מיליון שקל. זאת, לעומת רווח נקי של 126 מיליון שקל ב-2007, מהם 123 מיליון שקל ברווח הנקי מפעולות רגילות.

הפניקס מבטלת את הסכם רכישת המניות באקסלנס : "לא קיבלו את אישורנו לעסקת פריזמה". בחברת הביטוח טוענים, בין היתר, כי על בית ההשקעות היה לקבל את אישורם לפני ביצוע העסקה. מכאן שהם מבטלים את האופציה של בירם ודויטש למכור להם אחזקותיהם באקסלנס.

עליית מדרגה נוספת במאבק בין דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל למדינה בנוגע לליקויי הבטיחות לכאורה במעקות שהותקנו בכביש 431 ממודיעין לראשל"צ - דניה סיבוס החליטה לדחות את דרישת מע"צ החדשה להחליף את מעקות הבטיחות בכביש 431 ולהתקין מעקות זמניים בעלות של עשרות מיליוני שקלים.

לראשונה בתולדותיה, סלקום החליטה להפסיק להשתמש בשירותי בזק. לצורך חיבורם של אתרי החברה. החברה צפויה לדווח על תוצאות דו"חותיה לרבעון הרביעי ושנת 2008 מחר.

פריגו ריכזה עניין לאור הודעתו ביום חמישי של הנשיא אובמה כי יקצץ את תוכניות הביטוח הפרטי בארה"ב - הודעה שסחפה לירידות את מגזר שירותי הבריאות בוול סטריט.

ריטליקס אישרה את הפירסום ב"גלובס" כי קיבלה הצעה להשקעה בחברה לפי 8-10 דולר למניה.

חברת דירוג האשראי מדרוג הציבה אופק דירוג שלילי לכושר הפירעון של FIBI , החברה שבאמצעותה מחזיק צדיק בינו בבנק הבינלאומי (54.3% מהון המניות, 74.1% מזכויות ההצבעה). באמצעות בינו הון מחזיק איש העסקים ב-38.5% ממניות FIBI (או בשמה המלא, First International Bank of Israel). הדירוג הנוכחי של האג"ח של חברת האחזקות הוא "Aa2", דירוג המסווג כגבוה מאוד - הרביעי מלמעלה בדירוג רמות ההשקעה של מידרוג.

למרות הקיפאון בשוק ההנפקות ולאחר דחייה בת יום, בנק דקסיה השלים ביום חמישי את שלב המכרז המוסדי בגיוס פקדונות סחירים, בו קיבל התחייבויות ממשקיעים בגובה 235 מיליון שקל. מתוך סכום זה, אישר הבנק התחייבויות בגובה של 160 מיליון שקל, לאור העובדה שבשלב המוסדי חברה מורשית לגייס רק 80% מהסכום הקבוע בתשקיף, שעמד על 200 מיליון שקל.

PSP נכסי נדל"ן שוויצרי, החברה המרכזת את פעילות הנדל"ן של אלוני חץ שבשליטת נתן חץ בשוויץ, פרסמה ביום שישי בבוקר את דו"חותיה הכספיים בציריך לפני פתיחת המסחר. מהדו"חות שפרסמה החברה, בה אלוני חץ מחזיקה בכ-17% ומהווה בעלת עניין יחידה, עולה כי רווחיה ירדו ב-2008 ב-23% ל-224 מיליון פרנק שוויצרי.

וריפון תספק פתרונות תשלום בחוזה חדש שהיקפו 10 מיליון דולר - תספק למונריס פתרונות, חברת הסליקה הגדולה ביותר בקנדה של כרטיסי אשראי, חיוב מיידי וכרטיסי מתנה נטענים, מערכות תשלום אלחוטיות, קווי קופות ומערכות משולבות.

חברת פלרם הודיעה כי חתמה על הסכם להפצת לוחות P.V.C בצפון אירופה בהיקף מכירות מוערך של כ-12 מיליון אירו.

אג"ח בכותרות

דני וקנין העומד בראש חברת נדל"ן מנופים פיננסים אמר ביום חמישי בערב באסיפת מחזיקי האג"ח של החברה על מצבת הנכסים והתוכניות של מנופים פיננסים כי "אנו מקבלים פניות, אבל בשוק של היום יש אנשים שחושבים שהם יכולים לקבל את בניין הליפסטיק בחינם. נאלצנו למחוק את כל ההשקעה שלנו בבניין בגלל המצב". היקף החוב למחזיקי האג"ח כ-200 מיליון שקל והן נסחרות בתשואת זבל של 30% עד 36%.

היום ייערכו אסיפות מחזיקי האג"ח של פטרו גרופ ואלרן .

[לאתר המעו"ף]