מהפכה בשוק הפנסיה: האוצר מתכוון לבטל את מסלולי ההשקעה הכלליים; החשיפה לסיכון תוקטן בהדרגה ובכפייה בהתאם לגיל - ותבוטל עם היציאה לפנסיה

ידין ענתבי: "נפעל לצמצם מאוד את התנודתיות והחשיפה לשוק ההון לאחר היציאה לפנסיה, כך שככל הניתן תהיה קצבה קבועה של 70% מהשכר" ; "זיהינו כשל בהתאמה בין רמת הסיכון שהלקוח מעוניין לקחת לבין התיק שבחר בפועל. כניסת החוסך הממוצע בישראל לא נעשתה בצורה מקצועית"

אגף שוק ההון ביטוח וחיסכון באוצר, בראשות ידין ענתבי, פועל לשינוי מהפכני ומשמעותי באופן ניהול ההשקעות בשוק הפנסיוני בישראל.

במסגרת זו יפעל האוצר לביטול כל מסלולי ההשקעה הכלליים, שמהווים את הרוב המכריע של החיסכון הפנסיוני בישראל, תוך צמצום משמעותי של מגוון מסלולי ההשקעה הקיימים כיום בקופות הגמל, קרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים, ועד קיבוע החיסכון של החוסכים המבוגרים ובעיקר אלו שכבר יצאו לפנסיה. זאת, בהמשך לכוונת האוצר לשנות את ברירות המחדל בחיסכון הפנסיוני, בעקבות הלקחים הכואבים של המשבר הכלכלי הנוכחי.

"בסופו של דבר נגיע לחלוקה יותר צודקת ונכונה של הסיכונים בחיסכון הפנסיוני בישראל", אמר היום ענתבי שנשא דברים בכנס סוכני ביטוח לביטוח חיים. "יש לנו כ-570 מסלולי השקעה רבים בקופות הגמל, ביטוחי המנהלים וקרנות הפנסיה ולחוסך יש יכולת התאמה לפרופיל הסיכון שלו בנמצא. אבל בכל זאת, 95% מהכסף נמצא במסלולים הכלליים ורק 5% במסלולים מתמחים. אנו מזהים כשל בהתאמה בין רמת הסיכון שהלקוח מעוניין לקחת לבין התיק שהוא בחר בפועל. מכאן, שהכניסה של החוסך הממוצע בישראל לא נעשתה בצורה הכי מקצועית".

לכן, הוא מגלה, בכוונת האוצר לעשות מהפכה באופן ניהול ההשקעות בחיסכון הפנסיוני בישראל. "יש לנו שלוש מטרות להסדרה. הראשונה היא צמצום הדרגתי של הסיכון לאורך תקופת החיסכון. זה מאוד נדרש, אם בעבר אמרנו שיש מערכת שיווק שתעשה זאת ותוביל אותנו לשם גם ללא הרגולציה, אז היום אנו כן מתכוונים לכפות צמצום הדרגתי של הסיכון לאורך הגילאים השונים".

בנוסף, ענתבי מגלה כי באוצר רוצים "לצמצם מאוד את התנודתיות והחשיפה לשוק ההון לאחר היציאה לפנסיה, כך שככל הניתן תהיה קצבה קבועה לאחר הפרישה".

לדבריו, האוצר יטפל במספר נקודות מרכזיות בהקשר זה: "ברירת המחדל תהיה מותאמת לפחות לגיל החוסך. נקבע באופן ברור גיל של מי שלקראת הפרישה (גיל 60) נצמצם לו משמעותית את הסיכון בחיסכון הפנסיוני, כאשר לגבי מי שפרש נרצה לקבע את לו את החיסכון".

יחד עם זאת, לדברי ענתבי יש להיות ערים לכך שכדי להגיע לשיעור תחלופה בהכנסה לאחר גיל הפרישה ביחס להכנסה משכר במהלך תקופת העבודה (כלומר, שההכנסה לאחר הפרישה תהיה כ-70% מההכנסה אליה התרגל החוסך בימי עבודה כדי לשמור על רמת חייו גם בגמלאות), יש להישען גם על שוק ההון. "לא ניתן להשקיע כל החיים באג"ח ממשלה ולהגיע לשיעור תחלופה ראוי", אמר.

עוד אמר שבכוונת האוצר "לבטל את רוב המסלולים הכלליים, אם לא את כולם. אנו רוצים שהם יעברו מהעולם. הם לא נכונים ובאופן מוחלט ברור שלא ניתן לנהל חיסכון פנסיוני של מיליארדי שקלים בחבילה אחת. גם נצמצם משמעותית את מספר המסלולים המתמחים. 570 מסלולים מייצגים יותר מדי מסלולים בשביל הציבור הישראלי".

עם זאת, לדברי ענתבי האוצר יאפשר יכולת יציאה ממסלולי ברירת המחדל שיקבע האוצר. "נאפשר ללקוח שמבין לצאת מהמסלולים שנקבע בכל רגע נתון".

ענתבי הבהיר כי המהפכה הזו מתכוננת להשפיע על כל החוסכים הפנסיונים בישראל החל מעוד כמה שנים, כאשר האוצר יחיל את המודל גם על החוסכים והקיימים והכספים הקיימים.