ממשיכות לריב על חשבון בטיחות הנהגים: מכון התקנים גילה ליקויים במעקות בכביש 431 - והמו"מ בין דניה לטראפיק טק על מימון התיקונים התפוצץ

במע"צ נערכים להצבת מעקות בטיחות זמניים בכביש 431 בעלות עשרות מיליוני שקלים - שיגרמו לשיבושים בתנועה בכביש ; מנכ"ל משרד התחבורה: "מע"צ צריכה להיות ערוכה בכל עת להחליף הקבלן" ; דניה סיבוס: "אנו פועלים להביא לאישור המעקות - נכון לעכשיו המו"מ טרם הבשיל"

פרשת ליקויי הבטיחות שהתגלו לכאורה במעקות בכביש 431 ממשיכה להסתעף ולהסתבך, ולראשונה קיים חשש שהסכסוך יגלוש לכדי פגיעה בציבור הנהגים.

ל"גלובס" נודע, כי מגעים חשאים שהתקיימו ביומיים האחרונים בין דניה סיבוס לחברת טראפיק טק מתקינת מעקות הבטיחות בכביש בניסיון להגיע לפשרה עלו על שרטון.

בעקבות זאת, במשרד התחבורה נערכים להורות לחברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) להתחיל מיידית בהחלפת חלק ממעקות הבטיחות בכביש 431, זאת לקראת פקיעת האולטימטום של 48 שעות שהוצב לדניה סיבוס ביום שני בדיון שהתקיים בלשכת שר התחבורה שאול מופז.

כאמור, אם לא יימצא פיתרון של הרגע האחרון שיביא לפשרה בין דניה סיבוס לטראפיק טק, תאלץ מע"צ להציב מעקות בטיחות זמניים חדשים בחלקים מהכביש בהשקעה הנאמדת בעשרות מיליוני שקלים.

עדיין לא ברור מה יהיו ההשלכות על התנועה בכביש 431 שנפתח רק לפני חודש, אך גורמים בממשלה המקורבים לנושא ציינו, כי "אין ספק שאם מע"צ תיאלץ להחליף חלק ממעקות הבטיחות, אזי העבודות עשויות לגרום לשיבושים בתנועה. בשלב הזה נעשה הכול על מנת שהכביש לא ייסגר לתנועה דבר שעלול לפגוע בציבור הנהגים".

ל"גלובס" נודע עוד כי אחת הסיבות להתפוצצות המו"מ בין דניה סיבוס לטראפיק טק היתה בדיקה שבוצעה על ידי מכון התקנים שהעלתה לכאורה כי חלק מהאביזרים במעקות הבטיחות לא עמדו בתקן. לנוכח זאת, פרצה מחלוקת קשה בין דניה לטראפיק טק באשר לאחריות לליקויים שהתגלו בבדיקה.

הבדיקה של מכון התקנים נועדה לבדוק האם חלקים שהותקנו במעקות הבטיחות ללא אישורו של היצרן אכן עומדים בתקן.

כזכור, בדניה הודו במכתב שנשלח לועדת המכרזים כי לא קיבלו את אישור היצרן המקורי אך טענו כי הדבר אינו מעיד בהכרח על ליקוי בטיחותי: "היעדרו של אישור אינו ליקוי בטיחותי ואיננו עילה מספקת (רחוק מכך) להחלפת קילומטרים רבים של מעקות בטיחות".

בתחילת השבוע הודיעה דניה סיבוס, בניהולו של אילן בן גיגי, למע"צ כי היא דוחה על הסף את דרישתה להחלפת מעקות הבטיחות בכביש בעלות הנאמדת בעשרות מיליוני שקלים. במידה ודניה לא תחזור בה מהחלטתה או תקבל אישור מיצרן המעקות, מע"צ תתקין בעצמה את מעקות הבטיחות כאשר העלות תקוזז ממענק ההקמה.

כביש רוחב 431 נפתח לתנועה בתחילת חודש פברואר לכל אורכו מפאתי ראשון לציון למודיעין ועד לחיבור עם כביש ירושלים-ת"א. לאחר פתיחת הכביש עתרה חברת טראפיק טק טכנולוגיות, זכיינית יצרנית הפלדה האיטלקית מרצ'גליה בישראל, והמתקינה הרשמית של מוצריה, לבית המשפט המחוזי בירושלים בבקשה לסגור את הכביש. זאת, בטענה כי הכביש נפתח תוך ליקויים בטיחותיים קשים המסכנים את הנהגים.

טראפיק טק טענה כי חלק נכבד ממעקות הבטיחות בכביש אינם מאושרים על ידי היצרן וכי התקנתם נעשתה בידי מתקינים משנה לא מורשים. בית המשפט דחה את העתירה על הסף בנימוק כי הוגשה בטרם מיצוי ההליכים המנהליים. אולם במקביל הגישה מעצ לדניה סיבוס בקשה להבהרות, ודרשה לבצע בדיקה מחודשת לכל מעקות הבטיחות בכביש.

בדניה סיבוס ציינו במכתב ששיגרו לועדת המכרזים כי רוב הליקויים עליהם הצביעו במע"צ כבר תוקנו ברובם וכי עד סוף השבוע יסתיים מבדק איכות מקיף לכל מעקות הבטיחות בכביש.

מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, מסר בתגובה כי "עוד לא קיבלנו את תוצאות הבדיקות שנערכו באופן רשמי. הנחינו את מע"צ להיערך לאפשרות שתהיה בעיה עם הזכיין (דניה סיבוס) וכבר סיכמנו עם אגף התקציבים על מימון העבודות. מבחינתנו, מע"צ צריכה להיות ערוכה בכל עת לכניסה במקום הקבלן לתיקון המעקות".

מדניה סיבוס נמסר בתגובה: "אנו פועלים בכל החזיתות על מנת לסיים את בעיית האישור עם חברת טראפיק טק, אך נכון לעכשיו הדברים טרם הבשילו לכדי פתרון". מקורבים לדניה ציינו כי לא ידוע להם דבר אודות תוצאות חד משמעיות של הבדיקות של מכון התקנים.

מהחברה הלאומית לדרכים נמסר בתגובה כי "החברה שוקלת את המשך צעדיה, לרבות התקנת מעקות בטיחות זמניים בכביש".