כלכלני בנק הפועלים: "עונת הדו"חות תציג את הרבעון הגרוע ביותר שידעו החברות הישראליות זה שנים"

רמת הסיכון בהשקעה במניות נותרה גבוהה ; אג"ח: גילונים מומלצים להשקעה - ובמיוחד גילון 817; צמודים קצרים וארוכים לא אטרקטיביים

"אנו מעריכים כי התמונה שתעלה בסיכום הדו"חות, בסוף החודש, צפויה להיות שלילית, ולהציג למעשה את הרבעון הגרוע ביותר שידעו החברות הישראליות זה שנים" - כך כותבים כלכלני בנק הפועלים בסקרתם השבועית על שוק ההון הישראלי. עם זאת, הם מסייגים, היו סקטורים מעטים שבהם התוצאות עדיין השתפרו אשתקד, כגון ענפי התקשורת והפרמצבטיקה, אולם התמונה הכוללת עדיין שלילית.

בהתייחסם לביצועי הבורסה בת"א מזכירים הכלכלנים כי ירידות השערים ברוב השבוע שחלף מחקו את התשואות החיוביות שרשם המעו"ף בחודשיים הראשונים של 2009. "אמנם לקראת סוף השבוע חזרו העליות לשוק, בעקבות מגמה דומה בשוקי העולם, אולם התמונה הכוללת עודנה מעלה חששות מפני העתיד הקרוב, ואנו סבורים כי רמת הסיכון בשוק צפויה להמשיך ולהיות גבוהה גם בחודשים הקרובים", הם כותבים.

בבנק מוסיפים כי להבדיל ממדד תל אביב 25, במדד ת"א 75 התשואה מתחילת השנה עודנה חיובית מאוד, כ-24%, אולם יש לזכור כי תשואה זו הושגה בעיקר בזכות מספר מצומצם של ני"ע הקשורים בקידוח הגז "תמר 1", שהגיבו בעליות שערים חדות של עד מאות אחוזים בעקבות הגילוי המסחרי במקום. יתר המניות, הם מזכירים, רשמו תשואות נמוכות בהרבה, כשרבות מהן אף רשמו ירידות מתחילת השנה.

הכלכלנים מעריכים כי המשבר הגלובלי ימשיך להעיב על השווקים בעולם, ובכללם ישראל. במבט מקומי, ריבוי האינדיקטורים השליליים הן ברמת המאקרו והן ברמת החברות, בשילוב צפי לצמיחה נמוכה (ואולי אף שלילית) ברבעונים הקרובים צפויים אף הם להמשיך ולהקשות על שוק המניות בישראל. לפיכך הם מעריכים כי רמת הסיכון באפיק המנייתי נותרה גבוהה. ביטוי לחששות המשקיעים, הם מציינים, ניתן ב"מדד הפחד", המורכב מסטיות התקן של אופציות המעו"ף. אלו עלו בשבועות האחרונים לרמות של סביב 35%, אם כי רמה זו עדיין נמוכה בהשוואה לרמת השיא שנקבעה אשתקד ברמות של מעל ל-50% בשיאה של הסערה סביב קריסת ליהמן ברדרס.

עם זאת, האנליסטים שוב מציינים כי לדעתם, ירידות השערים של החודשים האחרונים הביאו את מחיריהן של מניות רבות לרמות אטרקטיביות להשקעה, אך זאת רק למשקיעים ארוכי נשימה וסבלניים, שיהיו מוכנים לסבול את התנודתיות הגבוהה בטווח הקצר והבינוני. לאור כל זאת, כלכלני בנק הפועלים ממליצים להמשיך להחזיק ברכיב מנייתי נמוך, תוך התמקדות בעיקר במניות דפנסיביות, כגון מניות התקשורת, הפרמצבטיקה והאנרגיה, שממשיכות להציג תוצאות עדיפות ביחס לממוצע הרב ענפי.

אג"ח: מומלץ להתמקד בגילון 817

מק"מ- למרות תשואתו הנמוכה של המק"מ (1%), בבנק ממליצים על המשך השקעה בו, על רקע הצפי להפחתה נוספת בריבית והותרתה נמוכה מספר חודשים.

גילונים- על רקע הערכות כי אנו קרובים למיצוי תהליך הפחתות הריבית, סבורים הכלכלנים כי הגילונים ראויים להשקעה וממליצים להתמקד בגילון 817 המגלם תוספת תשואה של 0.37% מעל המק"מ האחרון.

שחרים- האנליסטים ממשיכים להמליץ על ניהול מח"מ בינוני (עד 3 שנים) לאור תלילות העקום השקלי.

צמודים קצרים- החשש כיום הוא כי האינפלציה בחודשים הקרובים עשויה להיות שלילית יותר מהתחזיות המוקדמות. לפיכך, בבנק סבורים כי האפיק הצמוד הקצר אינו אטרקטיבי להשקעה.

צמודים בינוניים- למרות העליה בציפיות האינפלציה הנגזרות מהשוק סבורים הכלכלנים כי מדיניות האוצר בשמירה על הנפקות מוטות שקלים, בשילוב היעדר הנפקות אג"ח קונצרניות, מקטינה את היצע אגרות החוב הממשלתיות הצמודות ומחזקת את מעמדן של אגרות אלו.

צמודים ארוכים- לאור ציפיות האינפלציה הגבוהות הגלומות (מעל 2%) ועל רקע התנודתיות הגבוהה המאפיינת אותם, הצמודים הארוכים פחות אטרקטיביים להשקעה.