3 קסמי נטוורקינג

תחזוקת רשת: להרשים בלי להתייהר, להשיג איש קשר נוסף בכל שיחה ואמנות השימור

יעל מהודר היא יועצת ארגונית ומומחית לפיתוח מנהלים

בעולם העסקים אין אדם שאינו מכיר אדם אחר, שמכיר אדם אחר, שיכול להיות בדיוק האדם שאתה צריך.

נטוורקינג הוא אחת הפעיליות המרכזיות בתיחזוק הקריירה. לא בכדי משאירים מארגני ועידות עסקיות, בין ההרצאות המלומדות הניתנות בהם, זמן לפעילות זו. הנה שלוש נקודות למחשבה בנוגע לפיתוח שריר הרישתות.

להותיר רושם בלי להתייהר

בשיחה עם איש הקשר חשוב כמובן ליצור רושם חיובי, אך לא זה העיקר. המטרה היא לגרום לו לזכור אותך, כדי שתישלף מזיכרונו ברגע הנכון - כלומר ברגע שהוא יזדקק לשירות או למוצר שאתה מספק וממנו אתה מתפרנס.

לכן, במפגש חברתי-עסקי אסור להיות צנוע מדי. עליך להבליט את הצלחותיך, ועם זאת מבלי שהדבר יצטייר כשחצנות או יוהרה, ששתיהן מעוררות התנגדות ודחייה.

בחר לדבר על הישגים שהשיחה עליהם מכילה מידע בעל ערך לאדם שאיתו אתה מדבר. תאר אותם באופן שירגיש שהמידע רלוונטי ואולי אף משתלם בעבורו. אם, למשל, אתה צלם ועורך וידאו, ובן השיח שלך הוא מנהל שיווק של חברת הייטק, אתה יכול לספר לו על סרט תדמית מוצלח שצילמת וערכת לאחרונה בעבור חברת הייטק מתחרה. זאת, כמובן, במקביל למסירת פרטים הדדית, כדי שקשר עתידי יוכל להתממש בקלות.

בכך שהזכרת שם חברה מתחרה, נגעת בעולם התוכן שמעניין את מי שמולך (ומסרת פריט מודיעיני עסקי חשוב מאין כמותו לגבי שיטות השיווק שהיריב נוקט), בו בזמן גם קשרת את דמותך אליו, ודאגת לשמר בזיכרונו כמי שיכול לספק לו שירות מקצועי נחוץ.

בנוסף להתנהלות במפגשים פרונטליים, היה פעיל ברשת. אם, למשל, אתה מעצב גרפי עצמאי, ויש באמתחתך אוסף עבודות שאתה גאה בהן, שתף את הזולת. יש אינספור אפשרויות פשוטות ויעילות להעלות את עבודותיך ברשת החל ברשתות חברתיות עסקיות וממוקדות לעולם תוכן ספציפי, וכלה בתוכנות ידידותיות להפליא לבניית אתר אישי קל משקל.

תחזוקה שוטפת

נטוורקינג הוא עבודה בפני עצמה, ועבודת נטרוורקינג היא משימה שבשגרה. כשהשגרה מאיימת (ובהקשר זה האיום במובנו החיובי), בתקופות שבהן אתה פורח בעבודתך, מסופק ממנה ומספק את הממונים דווקא אז אתה אטרקטיבי במיוחד, וכדאי שתתחזק את הקשר המתמשך עם קולגות, מנהלים קודמים, מנכ"לים גדולים שנקרו בדרכך ואף עובדים שלך לשעבר.

אם לא תשקיע בכך ותיזכר רק ברגע שבו אתה זקוק לעזרה, אנשי הקשר שלך לא יחושו מחויבים כלפיך ולא ימהרו לעזור. לכן, גם אם כרגע נראה שאין סיבה ממשית לקשר או לפנייה, היה בכל זאת נוכח ומודע לפועלם של אחרים, החמא להם על פרויקטים שלהם, השתתף בדיונים אודותיהם, ספר להם על הישגיך, ובתקופה שבה תרצה שיזכרו מי אתה ומה בפיך, זה יהיה פשוט: שמך יהיה מוכר וזכור ויישלף בקלות, ולאנשי הקשר שלך יהיה אינטרס לתת לך יד.

אם לא יצרת קשר זמן רב עם אדם שכעת חשוב לך הקשר עמו, חקור על מעשיו לאחרונה: פרויקט שהשתתף בו, קמפיין פרסום של החברה שהוא עובד בה, מיזוגים, רכישות, פיטורים. חפש כל נושא שנוגע לו ולסביבתו, וצור עמו קשר כדי לשוחח עליו, אם במייל ואם בטלפון, והכי טוב בכנס או במפגש אחר שאתה יודע שהוא מתוכנן לבקר בו. אם לא יגיע, תוכל לעשות עבודת נטוורקינג במפגש עם אנשי קשר פוטנציאליים אחרים, כך שאין לך מה להפסיד.

חבר מביא חבר (אחרת הוא אינו חבר)

נטוורקינג, כשמו כן הוא, הוא ניהול קשר רב-ערוצי. הרשת הזאת אמנם קיימת מעצמה, אך ללא עבודת נטוורקינג היא בלתי נראית. לכן, עליך להגיע לאותם אנשים שמחוברים לאנשי הקשר שלך, והכלל הוא פשוט: תמיד לקשר מפגש עם אדם אחד למפגש אפשרי עם אדם אחר - להשיג מהאדם שאיתו אתה מדבר, פרטים לגבי אדם אחר.

אם המפגש וירטואלי, למשל ברשת חברתית, הדבר פשוט יותר, שכן ברוב המקרים אתה יכול לפנות בעצמך לאנשי הקשר של אנשי הקשר שלך.

בחיים האמיתיים, עליך להוביל את השיחה עם האדם שמולך כך שתגיעו לשוחח על מקושר נוסף קולגה שלו, אחד מעובדיו או ממנהליו, וכיוצא באלה.

אם אתה מרגיש שהאדם שאיתו אתה משוחח לא שש לשתף עמך פעולה ולמסור מידע, פתה אותו בשיחה על הישג שלו, או פרויקט שניהל. בקש ממנו לספר על הפרויקט, וסביר שמתוך גאווה במעשיו הוא ישמח לעשות זאת. אז תוכל לשאול מי הם שותפיו היום, או כמה אנשים היו תחתיו במשימה, והשיחה תהיה נוחה יותר להתגלגל למטרה.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית. לקשר עמה יש לכתוב לכתובת דוא"ל Yaelmehoudar@gmail.com

הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה בתהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים שונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.