הדולר ממשיך להתחזק: האופציות על המטבע האמריקני משקפות עלייה של 0.14% לרמה של 4.24 שקלים

אגוד: תמיכה נמצאת ב-4.18 שקלים לדולר והתנגדות קרובה ב-4.24 שקלים ; לידר שוקי הון: שוק האג"ח יגיב בחיוב לרכישות של בנק ישראל ; ישיר בית השקעות: האפיק המנייתי אינו מומלץ בטווח הקצר

כבכול יום ראשון, לא מתקיים היום מסחר במט"ח. האופציות על הדולר משקפות לו התחזקות של %0.14 לרמה של 4.24 שקלים, בפתיחת שבוע המסחר. שערו היציג של הדולר נקבע ביום שישי האחרון על 4.234 שקלים, לאחר שעלה בשיעור זניח של 0.02%.

"הירידות החדות בשוקי המניות בעולם ובארץ ממחישות שרמת הסיכון במניות נותרה גבוהה, כאשר המשבר הכלכלי ממשיך להחריף ובא לידי ביטוי בשורה של נתוני מאקרו חלשים במיוחד בארה"ב, המעידים על המשך התכווצות הייצור והתוצר המקומי הגולמי (התמ"ג) במדינה. מצד שני, ניתן לראות מגוון רחב של תוכניות להגדלת זמינות האשראי והאצה כלכלית במדינות שונות בעולם, במטרה לבלום את ההאטה הכלכלית החריפה". כך כותבים כלכלי בנק אגוד בסקירתם השבועית.

באגוד ממשיכים להמליץ 10% אחזקה במניות למשקיעים סולידיים ועד 35% לספקולטיביים. צדברי הכלכלנים, העובדה שנוצר פער לטובת המדדים המקומיים לעומת אלה של חו"ל אינה מוסיפים ביטחון להשקעה נוספת במניות.

עוד ממליצים הכללנים להשקיע באג"ח השקלי במח"מ בינוני ארוך. ללקוחות יותר ספקולטיביים,הצופים ירידה חדה בריבית בנק ישראל, ניתן להשקיע באג"ח ממשלתי במח"מ ארוך יותר, שם המרווחים בין האפיק השקלי לצמוד מעל 2%.

לבסוף, אשר לשוק המט"ח, נקודת תמיכה לשבוע הקרוב שוכנת ברמת 4.18 שקלים לדולר והתנגדות קרובה ב-4.24 שקלים לדולר.

לידר שוקי הון: שוק האג"ח יגיב בחיוב לרכישות האג"ח של בנק ישראל

כלכלני לידר שוקי הון מציינים כי בחודש פברואר, הגירעון התקציבי הגיע ל-3 מיליארד שקל, עם המשך הירידה בהכנסות ממסים, ובנוסף, האוצר עדכן את תחזית הגירעון ל-6% מהתוצר. לדבריהם, תהליך הרכבת הממשלה אינו מעודד במיוחד; ממשלה צרה תגביר את כוח המיקוח של המפלגות החרדיות, אך רוב הדרישות יידחו לשנת 2010. שוק האג"ח הממשלתיות חושש מגירעון גדול השנה ומממשלה צרה, אשר תתקשה לבצע מדיניות תקציבית אמינה. יחד עם זאת, בשלושת החודשים הקרובים האוצר אינו צפוי ליצור לחץ על שוק האג"ח הממשלתיות עם היקף הנפקות מעט גבוה מסך הפדיון.

בתוך כך, נזכיר כי יתרות המט"ח ירדו ב-1.1 מיליארד דולר, למרות רכישת מט"ח על-ידי בנק ישראל, עקב ירידה בפיקדונות המט"ח של הבנקים המסחריים. כמות הכסף גדלה ב-6.8 מיליארד שקל בפברואר.

עוד אומרים הכלכלנים כי בנק ישראל מדגיש שיתרכז ברכישת אג"ח ממשלתיות במטרה להוריד את הריבית לטווח ארוך. כלכלני לידר סבורים כי הוא צפוי להמשיך לקנות מט"ח לאור הירידה ביתרות, וזהו גורם התומך בהמשך הפיחות בשקל.

ישיר בית השקעות: האפיק המנייתי אינו מומלץ בטווח הקצר

לדברי כלכלני ישיר בית השקעות, "העליות שהתרחשו בבורסה בת"א מאז תחילת השנה מנותקות מהאינדיקציות הכלכליות בשווקים בעולם. גם בארץ הולכים ומתווספים נתונים קשים על חברות. על כן, כל זמן שיש קושי לדעת מהו עומק ומשך המשבר העולמי - לא נראה מגמה עולה משמעותית בשוק המניות והוא צפוי לתנודתיות גבוהה".

מי שבכל זאת רוצה להשקיע במניות - בישיר השקעות ממליצים להשקיע במגזרים דפנסיביים, כמו מזון, רשתות, תקשורת ופרמצבטיקה, תוך הגדלה הדרגתית בסכום המושקע. להערכת הכלכלנים, אסטרטגיה כזו תאפשר רכישה במחירים אטרקטיביים, תוך הימנעות מסיכון הנובע מכניסה מאסיבית לשוק המניות טרם תום המשבר.