BdiCoface: יותר ויותר חברות רשמו בפברואר ברמת סיכון גבוהה במיוחד, המאיימת על המשך פעילותם

הדירוג העסקי של המשק עמד בפברואר על 6.25 ; בפברואר נרשמה הטבה, הן בימי הפיגורים והן בימי האשראי בפועל במשק הישראלי

על-פי מדד הסיכון המשולב שלBdiCoface, רמת הסיכון של חודש פברואר רשמה עלייה - הדירוג העסקי של המשק עמד בפברואר על 6.25, בהשוואה לחודש ינואר, בו עמד מדד הסיכון של המשק על 6.2.

ההרעה בסיכון העסקי של מרבית החברות במשק גדלה בהשוואה לחודש פברואר אשתקד בו עמד דרוג הסיכון העסקי בכלל המשק על 5.78.

על-פי נתוני BdiCoface, כ-26% מהחברות והעסקים שנבדקו על-ידי כלכלני הקבוצה דורגו ברמת סיכון מעל הממוצע (דירוגי סיכון 7 ו-8), גידול בהשוואה לחודש הקודם, בו דורגו כ-21.5% בלבד מהחברות ברמות סיכון אלו. לחברות ועסקים אלה בעיות קשות בתזרים המזומנים, חשבון או חשבונות מוגבלים בבנק ישראל,

רמת הקשיים של חברות ועסקים אלו, לדברי כלכלני BdiCoface, היא גבוהה באופן המאיים על המשך פעילותם בטווח של השנה עד השנתיים הקרובות.

ירידה נוספת חלה בשיעור החברות המדורגות ברמת הסיכון הזניחה והנמוכה (דירוג סיכון 1 עד 4) לעומת החודש הקודם: כ-5% מהחברות דורגו ברמת סיכון זניחה ונמוכה, לעומת 6.50% בחודש הקודם.

ענף תעשיית הכימיקלים ממשיך להוביל את רשימת הענפים החזקים והבטוחים, לאחר שדורג במקום הראשון גם ינואר. סיכונו העסקי של הענף עומד על רמה של 5.29. ענף תעשיית הנייר והקרטון הגיע למקום השני, כשרמת סיכונו העסקי הגיעה ל-5.46.

ענף תעשיית קוסמטיקה, פרמצבטיקה ודרגנטים הגיע גם החודש למקום השלישי, ורמת הסיכון בענף עמדה על 5.52. סיכונו העסקי של ענף תעשיית גומי ופלסטיק עומד על 5.55 (לעומת 6.03 בחודש הקודם). הענף דורג החודש במקום הרביעי.

למקום הראשון בדירוג הענפים החלשים והמסוכנים הגיע ענף המסעדות ובתי הקפה. דירוגו העסקי של הענף עמד בפברואר על 7.36.

ענף שירותי הובלות-הובלה יבשתית הגיע החודש אל המקום השני ברשימת הענפים המסוכנים ביותר וסיכונו העסקי עמד על 7.06, הרעה קלה לעומת ינואר (7.02). למקום השלישי בדירוג הענפים החלשים והמסוכנים הגיע ענף התיירות ובתי המלון. ולמקום הרביעי הגיע ענף הבנייה.

הטבה של יומיים במספר הממוצע של ימי הפיגור במשק

BdiCoface מפרסמת היום גם את מדד מוסר התשלומים לספקים לחודש פברואר. מהנתונים עולה כי במהלך החודש החולף נרשמה הטבה, הן בימי הפיגורים והן בימי האשראי בפועל במשק הישראלי.

מספר ימי הפיגור ירד בחודש זה ועמד על 11, לעומת 13 ימי פיגור בחודש ינואר. הירידה נובעת מהלחץ שמפעילים הספקים על הלקוחות להקטנת ימי האשראי וגבייה מהירה, נוכח מצוקת האשראי והגידול בסיכון של החברות.

מספר ימי האשראי, הניתנים בהסכמה על-ידי הספקים, נותר ללא שינוי לעומת החודש הקודם ועמד על 89 ימים. ב-38.7% מהענפים (12 מתוך 31 ענפים שנבדקו) נרשמה הרעה במוסר התשלומים בחודש החולף. 6.5% נוספים נותרו ללא שינוי בהשוואה לחודש שעבר.

את הענפים בהם מספר ימי הפיגור נמוך במיוחד מוביל ענף ייצור וסיטונאות מוצרי נייר וקרטון עם שלושה ימי פיגור בלבד. ענף ייצור וסיטונאות מוצרי מתכת, פלדה ואלומיניום שומר על מוסר תשלומים גבוה, וממוצע ימי הפיגור עמד בו החודש על 4 בלבד.

גם ענפי ייצור וסיטונאות כימיקלים, תרופות ובתי דפוס, הוצאה לאור, עיתונים שמרו על ממוצע נמוך של ימי פיגור, כ-4 ו-5 בהתאמה.

הענפים בהם מוסר התשלומים היה הרע ביותר בחודש פברואר הם ענף ייצור וסיטונאות מוצרי מזון ומשקאות עם 19 ימי פיגור, וייצור וסיטונאות מוצרי קוסמטיקה, חומרי ניקוי ופרמצבטיקה - גם כן עם 19 ימי פיגור בממוצע.

בענף חנויות ורשתות מכשירי כתיבה, צעצועים, דיסקים, ספרים ומחשבים היה החודש מוסר תשלומים נמוך- מספר ימי הפיגור עמד על 16, בהשוואה ל-9 בחודש הקודם. גם ייצור וסיטונאות חומרים ותשומות לבנייה רשם ימי פיגור גבוהים, של כ-16 ימים.