המניפולציה עולה בעשן

גם לעממיות שלי יש גבול. נמאס לי לשמש מקפצה למניפולציות ההפקה ב"אח הגדול"

"האח הגדול VIP", א' 21:00, ערוץ 2

יכול להיות שגם אני כלי שרת במאבקו הבלתי צודק של "האח הגדול" להישאר בתודעה? אם לשערוריות שליוו את העונה "הרגילה" של התוכנית, כמו קרב הבובלילים בפרידמנים, היה איכשהו עוד גורם "טבעי" (גם אם טופח ונופח בידי ההפקה), הרי שגרסת האח"מים של התוכנית היא כולה זיוף. החל בעובדה שמרביתם נמצאים שם רק כדי לגמור את החודש, ומעט "המבוססים" עושים זאת כדי לקבל עוד אור זרקורים בטרם יצללו אל תהומות הנשייה.

הלך הרוח הזה מייצר גם פרובוקציות, והאחרונה שבהן היא סימולציה של עישון סמים שהציגה דוגמנית הבית, עדי נוימן. זה היה המקום שבו לכאורה הייתי אמור לכתוב כמה מילים על העובדה שגם עישון מאסיבי של סיגריות "רגילות", כפי שמוצג בתוכנית, הוא מסר חינוכי קלוקל, או מהצד שכנגד - לבקר את המוסרניים הללו שבעיניהם צריכה מאסיבית של אלכוהול היא לגיטימית. אבל כשמישהי מחקה תנועת עישון של ג'וינט או באנג, הם מיד מזדעקים. אתם יודעים מה? אני לא קונה את זה.

אפשר להתווכח עד כמה "ריאליטי" יש כשאוספים לבית אחד כמה אנשים אלמונים, אבל בגרסה המקוצרת של הידוענים - מדובר בזיוף ארוך ומתמשך. היחצ"נים האמונים על שיווק הסדרה היו אלו שהדליפו "לתקשורת" את שמות משתתפיה, ובמקביל עטפו אותם במעטה של חשאיות-מדומה, ואילו עתה, כשהם מזהים סכנה לירידה בפופולריות של התוכנית, הם מנפיקים מיני-שערורייה חדשה, ביודעם שהצדקנים שאורבים לכל שאכטה כדי לקבל כמה דקות מסך, יעוטו על המציאה ויוסיפו שמן על מדורת ההבלים שבוערת בסלון המשפחתי.

אני לא מתכוון להתחסד. העונה הראשונה של התוכנית קיבלה אצלי בבית את ממוצע הרייטינג הגבוה שקיבלה מכלל הציבור. גרסת החצי-סלבריטאים, היא כבר עניין אחר. במישור האישי - כי גם לעממיות שלי יש גבולות, ובמישור המקצועי - כי נמאס לי לשמש מקפצה למניפולציות תקשורתיות זולות של ההפקה. איך אני יודע שמדובר במניפולציות? כי מה שנראה לצופי ערוץ 20 כ"חי וטבעי" הוא כל-כך טבעי, עד שהוא מסתייע בסטורי-בורד שהוכן מראש ומנחה את העורכים באיזה סיפור להתמקד, כדי ליצור רצף עלילתי גם כשלכולם נדמה שהם צופים במשהו אותנטי.

לפיכך, זו לא הייתה נוימן ש"מעדה" במקרה מול המצלמה, אלא המניפולטור התורן שהחליט לשווק לצופים דווקא את נוימן והשאכטה שלה - במטרה מכוונת ליצור פרובוקציה (שתוליד תגובות ידועות מראש, שיולידו הבהרה מטעם ההפקה, שתוליד קמפיין נגד סמים בכיכובה של הידוענית. כמו שכתב פעם אביב גפן: "המציאות היא סם קשה מדי, עדיף ללכת על קלים").

לפיכך אני מודיע על התפטרותי מסיקור "האח הגדול". כל עוד הסיקור הזה שירת את מה שלדעתי הבלתי קובעת, יכול לעניין את קוראי "גלובס", כתבתי כאן גם על תכנים מסלידים. עתה - כשתכנים מסלידים-לכאורה מקודמים, בין היתר על-ידי כדי ליצור פרובוקציה בשקל, אני מתפטר. מצדי שייחנקו האנשים הלא חשובים ההם בעשן הסיגריות של עצמם. *