רוב חברי הנהלת בנק ישראל הסכימו: הפחתות הריבית כבר אינן אפקטיביות לצמצום מחנק האשראי; מלכודת הנזילות החלה

4 מתוך 5 חברי הפורום המוניטרי המצומצם המליצו לנגיד להוריד את הריבית ב-0.25% בלבד - וכך לבסוף עשה ; פישר בנאום לפני שבועיים: "אין מלכודת נזילות, נבדוק המשך הורדת הריבית"

ב-23 בפברואר הודיע בנק ישראל כי הנגיד, פרופ' סטנלי פישר, החליט להוריד את הריבית ב-0.25% לשפל של 0.75%. היה זה הגבול התחתון של הערכות האנליסטים, שחלקם צפה הורדת ריבית חדה יותר. באותה ישיבה החליט פישר גם להפחית ב-0.25% את המרווח סביב חלון האשראי ופיקדונות לבנקים מסחריים.

היום (ב') פירסם בנק ישראל את הפרוטוקולים מאותה החלטת ריבית, ומהם עולה כי רוב חברי הפורום המוניטרי המצומצם, המורכב מחמישה חברי הנהלת בנק ישראל, תמכו בהחלטת פישר. 4 מתוכם המליצו להוריד את הריבית ב-0.25%, ואחד המליץ להוריד אותה ב-0.5%.

מאחורי ההמלצה להוריד את הריבית ב-0.25% בלבד עמד הנימוק שהפחתות הריבית של בנק ישראל לא מתורגמות עוד להפחתות הריבית המוצעת במערכת הבנקאית.

לטענת בכירי בנק ישראל, כבר לא ברור עד כמה המשך הפחתת הריבית הבסיסית במשק מפחית את עלות האשראי לסקטור הפרטי ולמשקי הבית "ונדרשת בדיקה של רמת האפקטיביות של הפחתות ריבית נוספות" - לשון הפרוטוקולים. בכירי בנק ישראל טענו בצורה חדה כי הבנקים נחושים לשמור על מרווח פיננסי קבוע (ההפרש שבין הריבית המוצעת להלוואות לבין הריבית שמשלמים עבור פיקדונות) וכי הפחתות ריבית בנק ישראל אינן "יורדות" למשק.

אך אולי הטענה המעניינת ביותר היא כי בכירי בנק ישראל מודים בכך שנוצרה תופעה המכונה "מלכודת נזילות". לדבריהם, למרות שריבית בנק ישראל עדיין חיובית, הריבית המגיעה למפקידים קרובה לאפס והבנקים מוגבלים ביכולת להגדילה, עקב הגידול בסיכון הפיננסי שגורם המשבר הכלכלי הגלובלי והשלכותיו על המשק הישראלי. כתוצאה מהיות הריבית על הפיקדונות אפסית או כמעט אפסית, סבורים בכירי בנק ישראל כי "ייתכן מעבר מפקדונות לזמן קצוב (פק''מ או פז''מ-א.פ) להפקדות בעובר ושב (עו''ש)".

תופעה זו מוכרת בספרות הכלכלית כ"מלכודת נזילות", קרי, הציבור מפסיק לקבל תמורה עבור פיקדונותיו, ולכן, לפי שיקולים רציונאליים גרידא, מחליט כי תמורת אפס שקלים כדאי לו יותר ליהנות מכספיו בצורה הנזילה ביותר, קרי, בחשבון עו''ש.

נזכיר כי בנאום שנשא פישר לפני שבועיים בכנס של חטיבת המידע והסטטיסטיקה, אמר הנגיד מפורשות: "אנו לא נמצאים במלכודת נזילות" אך היום מתברר כי עמיתיו סבורים אחרת. עוד חוששים בבנק ישראל שהעובדה שהריבית על פיקדונות שואפת לאפס, הציבור יתפתה וישקיע את כספו באפיקים מסוכנים.