הפרסים גדלו? באוצר טוענים להונאה; בפיס מתעקשים: הכל אושר כדין

מנכ"ל האוצר שיגר מכתב למנכ"ל מפעל הפיס בו הוא דורש הבהרות בעניין הפחתת הסיכויים לזכייה ב-35% ; הפיס: "הטענה מעידה על כך שהם אינם מבינים את עבודתם"

שבועיים אחרי שמפעל הפיס שינה את תנאי הגרלת הלוטו והשיק קמפיין תחת הסיסמה "הפרסים גדלו", גורמים במשרד האוצר טוענים להונאה. ל"גלובס" נודע כי מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, שיגר אתמול (א') מכתב למנכ"ל מפעל הפיס, שאול סוטניק, בו הוא דורש הבהרות בעניין הפחתת הסיכויים לזכייה ב-35% ודורש לדעת באיזה הליך אושר השינוי הזה. מהמכתב משתמע כי אריאב למד על השינויים מהתקשורת בלבד.

גורמים באוצר טענו אתמול כי בפיס העבירו למשרד מסמך שממנו לא ניתן להבין כלל כי ישנה כוונה להפחית את סיכויי הזכייה בלוטו. ואולם, נראה כי באוצר נרדמו מעט בשמירה. ב-30 בנובמבר 2008 פנה סוטניק במכתב לאריאב, בו פירט את כל השינויים שבפיס מתכוונים לבצע, לרבות הגדלת הפרסים והפחתת סיכויי הזכייה. אמנם סוטניק לא כתב במפורש "הפחתת סיכויים", אך ציין כי משתתפי ההגרלות יצטרכו לנחש 6 מספרים מתוך 37 אפשרויות. כמה אפשרויות היו עד היום? את זה היו צריכים לדעת אריאב ואנשיו.

באוצר מודים כי פספסו את העניין, אבל מתעקשים כי על פי ההיתר שניתן לפיס מדי חמש שנים, על הנהלת המפעל לקבל אישור מפורש מהאוצר לשינוי מהותי בתנאי ההגרלה. מנגד, בפיס טוענים כי סעיף 2 להיתר קובע כי על הפיס לעדכן את משרד האוצר על כל שינוי בשיטת ההגרלה או אופן השיווק שלה, אולם אם לא ניתנה תגובה בתוך 30 יום, יש לראות את הדבר כאישור לכל דבר ועניין. באוצר מפנים אותנו לסעיף אחר, שם נאמר כי הממשלה רשאית לבצע שינוי בהיתר הפיס ועל כן יש להבין מכך לכאורה שגם לשינויים שביקשו לבצע בפיס היה צורך באישור הממשלה.

בפיס הגיבו בזעם על טענות האוצר: "הטענה שהיתר מפעל הפיס ושינוי בהגרלת הלוטו צריך להיות מובא לאישור הממשלה מביכה ומעידה על כך שאנשי האוצר אינם מבינים ואינם יודעים את עבודתם, שכן היתר מפעל הפיס מעולם לא אושר על ידי הממשלה. ככל הנראה, פקידי האוצר חשים שלא בנוח שלא עשו את עבודתם ביסודיות ואפילו לא טרחו לקרוא לעומק את מכתבנו. אין להם אלא לבוא בטענות לעצמם שכן כל החומר הרלוונטי היה מונח בפניהם כשלושה חודשים".

קשה להתעלם מהעובדה שהעימותים האחרונים בין הפיס לאוצר מתרחשים בתקופה שבה הפיס פועל ללא יו"ר כבר למעלה משנה. תפקיד היו"ר הוא מינוי מובהק של ראשי ממשלה בישראל ובהיעדר דמותו של היו"ר כנראה שבאוצר מרשים לעצמם להתערב יותר.

באוצר קיים הסבר אחר: מעולם לא הייתה כתובת רשמית במשרד לטיפול בתחום הפיס, וכי ירום אריאב לקח את הנושא כפרויקט אישי.