הטקטיקה של פרקליטי קצב: להביא לביטול כתב האישום או לעכב את פתיחת המשפט

למרות ההצהרות היוצאות מסביבתו של נשיא המדינה לשעבר, כאילו הוא שמח על ההזדמנות שניתנה לו להוכיח את חפותו בביהמ"ש - סניגוריו עוסקים זמן רב בהתוויית מהלכים שנועדו להפוך את החלטת מזוז

על-פי ההודעה שיצאה אתמול (א') מטעם יועציו של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, הוא שמח על האפשרות שניתנה לו להוכיח את חפותו בבית המשפט, וממש שש אלי משפט. מותר להתייחס להצהרה זו בספקנות. סניגוריו - אביגדור פלדמן, ציון אמיר ואברהם לביא - עוסקים זה זמן רב בהתוויית טקטיקות שמטרתן לעכב עוד ועוד את משפטו הצפוי.

לפי שעה התגבשו 3 מהלכים עיקריים שבדעתם לנקוט, כאשר כל אחד מהם עשוי - במקרה הטוב מבחינת קצב - להפוך פעם נוספת את החלטת היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, להגיש נגד קצב כתב אישום חמור הכולל אישום באונס, מעשים מגונים בכוח ושיבוש מהלכי משפט. במקרה הפחות טוב יגרמו הצעדים הצפויים על-ידי קצב ואנשיו לעיכוב של חודשים ארוכים בשמיעת ההוכחות נגדו בבית המשפט.

בשלב הראשון מתכוונים עורכי הדין לדרוש ממזוז לקיים לקצב שימוע נוסף, בטרם יקבל החלטה סופית על הגשת כתב האישום החדש. לשיטתם, הודעתו של היועץ מאתמול שקולה להודעה על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע, והם זכאים לנסות לשכנעו להפוך את החלטתו. זאת, מאחר שלא ניתן להם עדיין יומם בפני היועץ באשר לכתב האישום החדש. סיבה נוספת שבעטיה זכאי קצב לשימוע נוסף, נעוצה לדעת סניגוריו בחומר הראיות החדש שנאסף במסגרת השלמות החקירה שנעשו מאז ההודעה על ביטול עסקת הטיעון, לפני 11 חודשים.

אלא שמזוז וצוות הפרקליטים העוסקים בתיק התכוננו מראש לאפשרות כזו, ואין בדעתם להיענות לדרישה כזו. אז יגיע השלב השני בתוכנית הפעולה של הסניגורים - הגשת עתירה לבג"ץ נגד היועץ, בדרישה לחייבו לקיים לקצב שימוע נוסף. מהבחינה המשפטית הסוגיה עשויה להניב דיון משפטי מעניין - הן הודעת המדינה לבג"ץ, שתנמק את הסירוב לקיים שימוע נוסף, והן פסק הדין עשויים לשמש הלכה חדשה, בנושא שטרם נדון בפסיקה.

בסופו של דבר ייפתח המשפט בבית המשפט המחוזי בירושלים. מחוזי, ולא שלום כמו בסיבוב הקודם, בשל הוספת האישום החמור באונס לכתב האישום. אז מתכוונים הסניגורים, בשלב הטענות המקדמיות, להעלות את טענת ההגנה מן הצדק. לצורך העניין החלו הסניגורים, כבר מאז ביטול הסדר הטיעון בשנה שעברה, לגבש טיעונים ואסמכתאות משפטיות המובילות למסקנה המבססת את ההגנה מן הצדק בתיק זה: הן במובן של התנהלות שערורייתית של התביעה, והן במובן של חוסר יכולת לקיים משפט צדק בשל כל הסערות והתהפוכות שעברה הפרשה לאורך קרוב ל-3 שנים. גם כאן צפוי דיון משפטי מרתק, שרק בסופו, אם תידחה הטענה, אפשר יהיה להתחיל בשלב ההוכחות. בפרקליטות החלו כבר להתמודד גם עם הטענה הצפויה בדבר הגנה מן הצדק.

א' הרשימה את לדור

מעולם לא היתה בישראל פרשה משפטית שחלק כה ניכר ממנה נוהל באמצעי התקשורת. מטעם אנשיו של קצב, המטרה היתה להשפיע על החלטתו של מזוז באמצעות יצירת דעת קהל אוהדת. לפי שעה, המאמץ הזה נכשל. היבט נוסף של ניסיון לכרסם בתיק היה באמצעות התצהירים, ההקלטות והתמלילים שבהם הלעיטו עורכי דינו של קצב את הפרקליטות כבר משלב השימוע, וביתר שאת אחרי ביטול עסקת הטיעון.

המשטרה נאלצה לצעוד במסלול שבו הוליכו אותה הסניגורים, ולזמן לעדות אנשים שעבדו במשרד התיירות בשנים שבהן שימש קצב כשר במשרד, ו-א' שימשה ראש לשכתו. העדים הללו סיפרו על התנהגות קפריזית שלה, על סימני התאהבות שלה בו ועל רצונה לנקום בו לאחר שלא השיב לה אהבה. החלטתו של מזוז להעמיד לדין על בסיס עדותה של א' את הנשיא לשעבר באשמת שני מעשי אונס מלמדת על מידת האמינות שייחס היועץ לעדויות אלה.

גם בהחלטה שהתקבלה אתמול בצמרת משרד המשפטים בעניינו של קצב, כמו בהחלטות האחרונות שהתקבלו בנוגע לראש הממשלה, אהוד אולמרט, הורגש משקלו המכריע של פרקליט המדינה משה לדור. צוות הפרקליטים מפרקליטות מחוז המרכז, בראשות רונית עמיאל ונסים מירום, התבקש בהתאם למתכונת הדיון בפרקליטות להצביע על כל הקשיים הראייתיים בתיק. חוות הדעת שחיברו איננה משקפת חוסר אמון בחומר הראיות מצד מי שאמורים לשמש תובעיו של קצב במשפט העתידי, אלא רק זווית ראייה מסוימת - כזו המתייחסת לחורים בגבינה ולא לגבינה עצמה.

בקשתה של עמיאל מחוקרי המשטרה לזמן את קצב לעימות עם א' ממשרד התיירות במסגרת השלמות החקירה היתה באה אמנם על רקע התלבטות קשה, אך תוצאות העימות החדירו גם בה תחושת ביטחון בעדה המרכזית המיועדת.

לדור היה זה שהביע ביטחון בלתי מסויג במסקנה שהראיות מספיקות להגשת כתב אישום ואף יותר מכך, לאחר שצלל בעצמו לעומק חומרי החקירה. זו איננה הפעם הראשונה שבפרקליטות מחליטים ללכת על תיק עבירת מין, במצב של מילה כנגד מילה וכמעט ללא ראיות תומכות: כך נעשה גם בפרשת הנשיקה הכפויה של חיים רמון, שהסתיים בהרשעה, וכך במקרים רבים נוספים של נאשמים מן השורה.

גם לדור התרשם עמוקות מיציבותה ובהירותה של א' ממשרד התיירות, בפגישה שקיים עמה לפני עשרה ימים. א' מסתמנת כגורם היציב ביותר בפרשה כולה. על נחישותה מעידה גם העובדה, שאפילו במסגרת הטיעונים לעונש שהיו אמורים להישמע במסגרת הסדר הטיעון, התעקשה א' להביא את דברה בפני בית המשפט באמצעות "הצהרת קורבן".

חולשת הראיות

ההחלטה שהתקבלה אתמול במשרד המשפטים רק מדגישה את עוצמת השגיאות שנעשו בתיק זה בשלבים הקודמים של הטיפול בתיק, ובראשן ההחלטה ללכת לעסקת טיעון.

היועץ מצהיר כעת בפה מלא כי יש בידיו ראיות המספקות אפשרות סבירה להרשעה בעבירת אונס נגד הנשיא לשעבר. ראיות אלה לא נולדו בשנה האחרונה, הן היו בידיו גם כאשר החליט לוותר על האישום החמור וללכת לעסקת טיעון מקלה במיוחד.

טועה מי שמעריך שמזוז הוכיח לקצב בהחלטתו מאתמול שביטול העסקה לא השתלם לו. מצבו המשפטי של קצב כעת טוב לאין ערוך ממצבו ערב חתימת עסקת הטיעון: סניגוריו מחזיקים בידיהם את מכלול הטיעונים שהשמיעה המדינה בבג"ץ, שעיקרם הצבעה על חולשת הראיות בניסיון להגן על עסקת הטיעון. במקרה שיידרשו לכך, עשויים הסניגורים להשתמש בציטוטים אלה במסגרת הסיכומים בבית המשפט.

כתב האישום: עבירות מין ב-3 נשים

להחלטת היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, מאתמול בעניין העמדתו לדין של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, לא צורף נוסח כתב האישום, ולא בכדי: הנוסח הסופי של כתב האישום טרם גובש סופית. מזוז החליט אתמול לפרסם את ההחלטה שקיבל להגיש כתב אישום, ואת סעיפי העבירות שיופיעו בו, אף שהדיונים בפרטים, ובפרט בתיאור העובדתי של האישומים נגד קצב, טרם הושלמו.

ואולם, כבר עכשיו ברור שכתב האישום איננו העתק מדויק של טיוטת כתב האישום שנוסחה בפרקליטות בינואר 2007, לפני השימוע ועסקת הטיעון בתיק: מלבד האישום העוסק בעניינה של א' מבית הנשיא, שנמחק כולו בלא קשר לעסקת הטיעון ולא הוחזר לכתב האישום לאחר שזו בוטלה, בכתב האישום החדש לא תופיע גם פרשת גביעי הכסף.

בטיוטת האישום המקורית הואשם קצב שבשנים 2001-2006, העניק לפחות ב-36 מקרים גביעי כסף יוקרתיים, בעלות של 440 שקל כל אחד, באירועי שמחה של חבריו וקרובי משפחתו, שאליהם הוזמן כאדם פרטי ולא כנשיא. בעניין זה היתה כוונה להאשים את קצב במרמה והפרת אמונים ובקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ואולם בעסקת הטיעון הומר האישום בתשלום כופר בסך 15 אלף שקל וגניזת האישום הפלילי. כעת מתכוונים במשרד המשפטים לטפל בפרשת הגביעים בנפרד מהאישומים בעבירות מין. למזוז אין כוונה להתעקש על כתב אישום נוסף בפרשת הגביעים, וככל הנראה הוא יסתפק בתשלום כופר גם ללא הסדר הטיעון.

כתב האישום יכלול עבירות מין ב-3 נשים - א' ממשרד התיירות, שבעניינה יואשם קצב בשני מעשי אונס ובמעשה נוסף המוגדר מעשה מגונה בכוח, וכן שתי עובדות בבית הנשיא - ל' ו-ה'. לגבי כל אחת מהן יואשם קצב במעשה מגונה והטרדה מינית, מאחר שבמספר הזדמנויות נהג לחבק כל אחת מהן בניגוד לרצונן חיבוקים ממושכים תוך שהצמיד את גופן לגופו.

בנוגע ל-ל' יואשם קצב גם בעבירות של שיבוש מהלכי משפט והטרדת עד, לאחר שבתקופת החקירה, בעודו מכהן כנשיא, ניסה קצב לכאורה להשפיע על העדות שמסרה ל' לחוקרי המשטרה.