החלו העבודות להקמת קו ביוב חדש מפארק הירקון ועד לשפד"ן בראשל"צ בהיקף חצי מיליארד שקל

מתקן השפד"ן. הקו החדש יחליף את קו ההולכה שהונח בשנות ה-50 (צילום: משה שי)

איגודן לתשתיות איכות הסביבה (שמו החדש של איגוד ערים דן לביוב) ונתיבי איילון פועלים במשותף להקים קו ביוב חדש, שייקרא קו איילון, להולכת שפכי גוש דן בעלות של חצי מיליארד שקל. הפרויקט מיועד להסתיים בתוך שלוש שנים. תחילת קו הביוב החדש תונח בין פארק הירקון לתחנת השאיבה שמוליכה את השפכים למכון הטיהור שפד"ן בראשל"צ.

בתוך שבוע יסתיים שלב הגשת ההצעות במכרז לביצוע עבודות הדחיקה (שיטה שבה במקום לפתוח את הקרקע דוחסים צינור מתחת לאדמה) במקטע באורך של 7.5 ק"מ מגני יהושע ועד פארק דרום. מדובר במכרז הנדסי מורכב שמחייב השתתפות חברה בינלאומית לצד קבלן ישראלי בהיקף של 200 מיליון שקל. בתוך כך החלה חברת סולל בונה בעבודות להקמת תחנת השאיבה באזור פארק דרום.

המכרז הזה הוא אחד מתוך ארבעה שנכללים בפרויקט: שני מכרזים הקשורים לתחנת שאיבה איילון (המכרז להנדסה אזרחית ומכרז הציוד האלקטרו-מכני שייצא בסוף 2009), קו הסניקה (דחיסת השפכים בלחץ), בו נבחר לאחרונה הקבלן המבצע - חברת אברהם יצחק וכאמור קו הדחיקה, נשוא המכרז הנוכחי.

יו"ר איגודן, ארנון גלעדי ציין, כי קו איילון הינו חלק מתוכנית רב שנתית של איגודן בהיקף של 1.5 מיליארד שקל, שכוללת מיסוד פתרון יבשתי לבוצה, שדרוג תשתיות ההולכה, הגברת האכיפה נגד המזהמים והרחבת פעילות חינוכית-סביבתית.

השלמת הקו נועדה לשפר ולהגדיל את כושר הולכת הביוב במטרופולין גוש דן ותאפשר את המשך פיתוח גוש דן. הקו החדש יחליף את קו ההולכה הקיים המיושן אשר הונח באמצע שנות ה-50, ולטענת איגודן חלקים ממנו מהווים סיכון אקולוגי. הקמתו של הקו החדש תאפשר בין היתר פיתוח אורבאני של מתחמים רבים ברחבי המטרופולין כולל הקמה וחיבור של 50 אלף יחידות דיור חדשות באזורי עבר הירקון, גלילות ודרום ת"א. *