לבייב לא לבד: גם קבוצת דלק, אי.די.בי ורוב חברות האחזקה צפויות לסכם את הרבעון הרביעי בהפסד

ומה תציג החברה לישראל? ברבעונים הקודמים היה ברור שרווחי כי"ל יגברו על הפסדי צים, אך כעת זה כלל לא מובן מאליו

השנה החולפת לא הייתה קלה לחברות האחזקה. לאחר שבשנות הגאות הן נהנו מרווחים של מאות מיליוני שקלים כתוצאה ממימושים במחירי שיא, דיבידנדים ורווחים של החברות בנות, השנה הן התמודדו עם הצד הפחות חיובי של השוק.

רמות המינוף הגבוהות שנטלו על עצמן העיקו על הוצאות המימון והרווחים, והאפשרויות לביצוע מימושים נאים נעלמו כמעט לחלוטין. בנוסף על כך, מדד המחירים הגבוה ברבעון השני והשלישי השנה, הקפיץ את הוצאות המימון שלהן, שברוב המקרים הן צמודות מדד.

גם הרבעון הקרוב צפוי להיות חלש ברוב חברות האחזקה, אולם הפעם הסיבה העיקרית לכך תהיה ההפסדים בחברות הבנות, והיחלשותן של רוב פרות המזומנים של חברות האחזקה.

כך, לדוגמה, על פי הערכות בשוק ההון, צפויה קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, לרשום הפסד ברבעון הרביעי. גם משום שפרת המזומנים המרכזית של החברה, דלק רכב, אמורה לרשום רבעון חלש על רקע החולשה בשוק הרכב ושינוי בשערי המטבע, וגם בשל מצבה של חברת הביטוח הפניקס, שצפויה להפסיד עשרות מיליוני דולרים. בנוסף, המשבר בשוק הנדל"ן צפוי לפגוע בתוצאותיה של דלק נדל"ן. דלק ישראל ודלק אנרגיה צפויות אמנם לרשום רווחים, אך ככל הנראה הדבר לא יספיק כדי לכסות על שאר ההפסדים.

גם אידיבי אחזקות , שבשליטת נוחי דנקנר צפויה לרשום רבעון חלש, שככל הנראה יסתיים בהפסד. אמנם, בצד החיובי, החברה צפויה ליהנות מרווחים נאים של סלקום, שופרסל ומכתשים אגן, וכן מרווחים של מאות מיליוני שקלים ממימוש מניות סלקום ומהנפקת הזכויות בכור.

אך המחיקות הצפויות בפרויקט בלאס וגאס וההפסדים הצפויים בכלל ביטוח יקזזו ככל הנראה את הרווחים הללו.

באשר לחברה לישראל , שבשליטת משפחת עופר, התמונה פחות ברורה, כשמאזן הרווח/הפסד של החברה יושפע מהיחס בין התוצאות של שתי החברות המרכזיות שלה.

כאן, מן העבר האחד, נמצאת חברת הכימיקלים כי"ל, שהניבה רווחי עתק בשלושת הרבעונים הראשונים של 2008, אך הרבעון הרביעי שלה אמור להיות חלש יחסית, בשל ההאטה בשוק הדשנים. מן העבר השני, נמצאת צים, שהפסידה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה 130 מיליון דולר, ושהפסדיה צפויים להימשך גם ברבעון הקרוב.

אם ברבעונים הקודמים היה ברור שרווחי כי"ל יגברו על הפסדי צים, כעת ההנחה הזאת כבר כלל אינה מובנית מאליה.

פגיעה ריאלית

במילים אחרות, אם בשלב הראשון נפגעו חברות האחזקה בעיקר מהקיפאון בתחום המימושים ומהוצאות המימון הכבדות. כעת הפגיעה בהן כבר נובעת מהתחום הריאלי יותר של רווחי החברות הבנות.

אולם זה לא האתגר היחיד שעימו יצטרכו להתמודד חברות האחזקה, כשבהמשך השנה ייתכן כי חלקן יצטרכו לבצע הפרשות בשל הירידה בשווי החברות בנות. מה שבטוח הוא שהתקופה הקרובה צפויה להיות מאתגרת וכלל לא פשוטה עבור חברות האחזקה הגדולות של המשק הישראלי.