אין עוד סטנלי פישרים?

ביבי כנראה הגיע למסקנה שאין לו מועמד לאוצר וטוב הוא עושה שמונע אותו מסילבן שלום

קצת קשה להבין את גישתו של בנימין נתניהו לתפקיד שר האוצר. הוא בהחלט נוהג בתבונה כשהוא מסרב אפילו לשמוע על סילבן שלום לתפקיד. לא ברור מתי בדיוק נעשה שלום לאישיות בכירה בליכוד ובמדינה, אך בכל מקרה לא מדובר כאן באדם בעל שיעור קומה, אלא בפוליטיקאי - לא יותר רע מאחרים כמותו, אבל גם לא טוב מהם. אדם לא רע, אבל בינוני. חייו וחיינו היו הרבה יותר נעימים לו הכיר בכך, והסתפק בתפקידים בהתאם ליכולותיו ולמגבלותיו.

אין מועמד פנימי

מה שכן אפשר להבין ממהלכיו של ביבי זה שהוא הגיע למסקנה שבנסיבות הנוכחיות אין לו מועמד לאוצר, במפלגות האמורות להרכיב את הקואליציה. מכאן הדיבורים על רצונו להשאיר את התפקיד לעצמו, בנוסף לראשות הממשלה. רעיון רע זה בטח לא. ההצלחה היחידה של ביבי בעולם הפוליטי, ודאי הבולטת ביותר, היתה כשר האוצר. לכן יש היגיון רב בכך שהוא ייטול על עצמו את התפקיד בו הצליח.

מבקרי הרעיון טוענים, בין השאר, שבעת משבר כלכלי קשה צריך שר אוצר במשרה מלאה. בתיאוריה זה נכון. אבל באופן עקרוני, עדיף שר אוצר מוכשר במשרה חלקית, על שר אוצר בלתי כשיר במשרה מלאה.

יתרה מכך: דווקא במשבר חשוב ששר האוצר וראש הממשלה יהיו מתואמים, ומה תיאום גדול יותר מאותו אדם בשני התפקידים? במלים אחרות: כיוון שהמשבר באמת בראש סדר העדיפויות, צריך שהטיפול בו יקבל לא רק שר אוצר במשרה מלאה, אלא גם ראש ממשלה במשרה מלאה.

מדוע אינו מקדם מועמד חיצוני?

מה שלא מובן זה למה ביבי לא מקדם אפשרות של שר אוצר מחוץ למערכת הפוליטית. הוא כבר הציע זאת לאדם מבחוץ, סטנלי פישר. פישר סירב, אבל אין עוד פישרים?

אני לא רוצה לציין שמות, כי ביבי מכיר טוב ממני את האנשים שיכולים להביא איתם לתפקיד כישורים מוכחים. אז למה ביבי מתעסק עם סילבן, למה עליו להתלבט לגבי עצמו, כשהוא יכול להביא מועמד חיצוני מתאים, מוערך ובעל שיעור קומה?