המסר הכפול של בנק ישראל

בשורה אחת קשה ושני מסרים מוסר פישר: אחד לאוצר ואחד למרכיבי הקואליציה

שתי בשורות נמסרו אתמול במסיבת העיתונאים שקיימו נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, וראש חטיבת המחקר בבנק, קרנית פלוג. הבשורה הראשונה היא שהמצב של המשק הישראלי קשה ממה שנחזה קודם לכן ואם לא יינקטו צעדים התוצר השנה יצטמצם ב-1.5% והתוצר העסקי ב-2.5%. על פי תחזית זו שיעור האבטלה בסוף השנה יהיה מעל ל-8% והצריכה הפרטית תרד ב-0.5% או ב-2.3% לנפש. הבשורה השנייה היתה שגם אם הממשלה תרצה לסייע, כוחה מוגבל והשפעתה של תוכנית כלכלית אפשרית כזו שמציע הבנק המרכזי,

לא תהיה גדולה ותוכל להקל אך לא לפתור את המשבר הגדול. במקרה שתופעל התוכנית אותה מציע הבנק, התוצר ירד ב-1.1% והאבטלה תהיה בסביבות ה-8% בסוף השנה.

מסר לאוצר

לכאורה בנק ישראל כינס את מסיבת העיתונאים כדי להציג בפני הציבור את הצעדים בהם יש לנקוט. באופן מפורש נאמר כי יעדיה של התוכנית להקטין את הפגיעה ולא למנוע אותה, דבר שלא ניתן לעשות בתנאים של היום. המסר של הבנק הוא כפול - כלפי משרד האוצר הוא מציע יתר תאוצה והפעלת צעדים כבר עתה, במיוחד בכל מה שנוגע להקלה על מובטלים, הארכת תקופת הזכאות לדמי אבטלה והגשמת תקופת ההכשרה בחוק ביטוח אבטלה.

הבנק גם מציע לאוצר לזרז ביצוע תוכניות רב שנתיות בפרויקטים בתשתית ולהגדיל תקציבים שיביאו במישרין להגדלת פעילות כלכלית.

המסר השני במסיבת העיתונאים הופנה, באופן סמוי, לפוליטיקאים המנהלים את המו"מ הקואליציוני. הנגיד פישר ציין במפורש, כי יש חשיבות להגשת התוכנית של הבנק בטרם הקמתה של הממשלה החדשה. לבנק חשוב, אפילו חשוב מאוד, לומר לפוליטיקאים כי היכולת הכלכלית של המשק הישראלי, ושל הממשלה, להגדיל את ההוצאות היא מוגבלת למדי. בכספים יש להשתמש למטרות של הקלות בשוק העבודה, הגדלת הפרויקטים בתשתיות ותמיכה בתעשיות היצוא של ישראל. כל זה מתורגם לתוספת הוצאה של כ-4.4 מיליארד שקל. אין פה מקום, אם כך, לא להרחבת קצבאות ולא לייזום של הורדות מסים לא מתוכננות.

למעשה הבנק קובע, כי אם יתברר שהמיתון חמור מהצפוי, או אם יגדלו סעיפים אחרים בהוצאה הממשלתית, הרי שצריך יהיה לבטל הורדות מסים מתוכננות, וגם לבטל חלק מהצעדים אותם הוא מציע לממשלה וזאת כדי למנוע הרחבת גירעון מעבר ליכולתו של המשק.

גם כך, בתנאים אופטימליים, הגירעון אמור להגיע לכ-5.8% מהתוצר ומשמעות הדבר הגדלת החוב והגדלת היחס שבין חוב לתוצר. בנק ישראל חושב שהמשק הישראלי יכול לשאת הגדלה מוגבלת של ההוצאה, במיוחד אם מדובר בצעדים זמניים, אך ספקנים מאוד ביחס לאפשרות לעשות שימוש במדיניות פיסקלית מרחיבה כדי להקטין עוד יותר את הפגיעה בפעילות ובתעסוקה.

לא מסע"ת האחרונה

יש לשים לב, אם כך, לכך שסעיפים מרכזיים שנדונים בימים אלה במו"מ הקואליציוני כלל לא מופיעים בתוכנית של בנק ישראל. עובדה נוספת אותה כדאי להזכיר היא שזו, ככל הנראה, לא מסיבת העיתונאים האחרונה אותה יכנס הנגיד על צעדים עליהם הוא ממליץ כדי להתמודד עם המשבר.

בנק ישראל ציין כי בכל מה שקשור לצעדים פיננסיים, ובמיוחד בכל מה שקשור בשוק האשראי, יש בכוונתו לבחון כלים חדשים יחד עם האוצר ורשות ניירות ערך, ומשמעות הדבר שבקרוב יודיעו שלושת הגופים על חבילת צעדים נוספת בתחום זה. זאת אם יתברר ששוק האשראי איננו מצליח לצאת מתרדמתו ומהקיפאון בו הוא נתון, על אף הקמתן המתוכננת של קרנות מנוף ומתן ערבויות לבנקים לגיוס הון.