נערכים לאומהה 2009

מה תהיינה השאלות שיישאלו השנה וורן באפט במפגש המסורתי עם משקיעים

בעוד פחות מחודשיים שוב מתכנס באומהה הפורום הכי מעניין בעולם הכלכלי: אסיפת בעלי המניות השנתית של ברקשייר האת'ווי (סימול: BRKA). במשך 6 שעות ויותר, מעמידים שני זקני השבט את עצמם לרשות בעלי המניות וחולקים עמם מחשבות ותשובות.

עם השנים גדלה חשיבותו של הפורום ובמאי הקרוב, כמו בשנים עברו, עיני התקשורת יהיו נשואות לאומהה - לשאלות שיישאלו ולתשובות שיינתנו על ידי וורן באפט ושותפו, צ'ארלי מונגר.

עם זאת, בשנים האחרונות הכנס היה די מאכזב. כפי שסיפרתי לאחר חזרתי מהביקור באומהה בשנה שעברה, החוויה אמנם עלתה על כל הציפיות, אך לא בגלל השאלות שעלו בכנס עצמו.

שאלות קואוצ'ינג

ישבו שם אולי שני המוחות המבריקים ביותר בעולם ההשקעות המודרני, ולמעט מספר חריגים, מה שעניין את השואלים היה מה שכיניתי בשעתו, "שאלות קואצ'ינג": "תארו את היחסים שלכם עם ישו", ביקש בעל מניות אחד. "איך אתם שומרים על בריאות נפשית ופיזית?", שאל אחר. "מה אני יכול לעשות בחיי?", "האם תקנו את השיקאגו קאבס?", "איך ניתן לעצור את התפשטות הנשק הגרעיני בעולם?". מעל 60 שאלות נשאלו בכנס, ואף לא אחת בנושא הביזנס עצמו.

והשנה גם לוורן באפט נמאס. "בשנים האחרונות נשאלו מעט מאוד שאלות הקשורות במישרין לברקשייר", הוא כתב במכתבו השנתי האחרון. "בשנה שעברה לא עלתה אפילו שאלה אחת כזו. אנחנו צריכים לכוון את הדיון בחזרה לעסקים של ברקשייר".

באפט מינה שלושה עיתונאים מקורבים והזמין את הציבור הרחב לשלוח להם במייל שאלות. כל אחד מהעיתונאים יבחר את תריסר השאלות המעניינות והחשובות ביותר לדעתו, ויציג אותן לבאפט ומונגר במועד האסיפה.

גם אתם יכולים לשלוח שאלות לאותם עיתונאים (באפט מספק במכתבו את הכתובת המדויקת), אך הנה הצעה לקוראי "גלובס ואתר מדידות מה-Buyside: בואו נאסוף יחד שאלות לוורן ולצ'ארלי.

אם זה מעניין אתכם, שלחו שאלה אחת (הקשורה במישרין לברקשייר) ל-omaha2009@buysidemetrics.com, ומבין השאלות שאקבל עד ה-25 באפריל, אבחר את תריסר המעניינות (והביקורתיות) ביותר ואשלח אותן, כשאלות מישראל, לאחד העיתונאים - בתקווה שימצא אותן מאתגרות.

אתם יכולים לשלוח את השאלה שלכם באנגלית או בעברית. ציינו באותו מייל את שמכם המלא ואם תרצו ששמכם יופיע בפומבי או לא.

השאלה שלי

וורן, בעבר ציינת כי לדעתך ד"ר הנרי סינגלטון מ-Teledyne היה אחד המנהלים והמשקיעים הטובים ביותר באמריקה. סינגלטון יצר מאפס קונגלומרט תפעולי מרשים, ומינף אותו באמצעות תזמון השקעות מעולה בשוק ההון. הוא תמיד ידע לקנות מניות בזול, כשרבים חששו, ולמכור ביוקר, כשכולם חוו אופוריה.

מסיבה זו ספג לא פעם ביקורת ציבורית, שרק כעבור זמן התבררה כשגויה. הוא מעולם לא קיבל אופציות ולא מכר אפילו מניה אחת. הוא היה בעל המניות הגדול ביותר בחברה והמוח מאחורי הצלחתה הפנומנלית.

אך שום דבר לא נשאר לנצח. בראשית שנות התשעים, כשסינגלטון פרש מניהול החברה עקב גילו המבוגר, יציבות הקונגלומרט שייסד ויצר החלה להתערער. ספין-אוף של אחד העסקים, מכירה של אחר ובעיות עסקיות נוספות, הובילו את מגזין פורבס לציין באחד מגיליונותיו: "הנרי סינגלטון הפריך לאורך שנים רבות את הטענה שקונספט הקונגלומרט לא עובד טוב. אך כפי שמתברר כעת, טלדיין הייתה תוצר של סינגלטון יותר מאשר של הקונספט".

וורן, האם ברקשייר, כמו טלדיין, היא תוצר שלכם יותר מאשר של הקונספט? ולאור הדמיון בין המקרים, כיצד תמנעו גורל דומה מברקשייר האת'ווי לאחר אריכות ימיכם?

לבלוג המדידות של עודד קרייזל: www.buysidemetrics.com