דירוג "גלובס" ומעלות לקופות הגמל וקרנות ההשתלמות: מגדל ביטוח מובילה בדירוגים; מגדל שוקי הון ואקסלנס בולטות מבין המנהלים הגדולים

מגדל שוקי הון היא המנהלת המובילה של קופות הגמל האג"חיות הגדולות ; אקסלנס ואלטשולר-שחם מובילות בדירוג קרנות ההשתלמות במסלול האג"חי

חודש ינואר החזיר את החיוך לפניהם של הפעילים והמשקיעים בענף קופות הגמל וקרנות ההשתלמות. מדד התל בונד 60 עלה בו ב-3% מה שהביא לתיקון חד בתשואות הקופות והקרנות.

אולם התשואות של ינואר אינן מעידות על סופו של המשבר, אלא רק על סנטימנט חיובי רגעי ששרר אז בשווקים. אולי היה זה אפקט ינואר, או תגלית הגז מול חופי חיפה, אך מה שבטוח הוא שעדיין לא מדובר בתפנית המיוחלת, ולרוב הקופות והקרנות ייקח עוד זמן רב לכסות על ההפסדים שצברו ב-2008.

גם כיום רוב העמיתים עדיין חוסכים בקופות וקרנות כלליות, שהתשואה הממוצעת בהן בשנת 2008 עמדה על קרוב ל-18%-. זאת לעומת הקופות והקרנות המסלוליות, שדווקא הפגינו חוסן בשנה בה פרץ המשבר, כשתשואת הקופות השקליות, למשל, הסתכמו בה בכ-6%.

על רקע המשבר והבדלי התשואות הללו, בחודשים האחרונים אכן החלו העמיתים לעבור לקופות המסלוליות, שכיום כבר מנהלות 20 מיליארד שקל. בהתאם למגמה הזאת, החל מהחודש שעבר, גם דירוג "גלובס"-מעלות של קופות הגמל וקרנות ההשתלמות, בוחן את הקופות המסלוליות, שכאמור הולכות וצוברות פופולאריות.

דירוג "גלובס"-מעלות מתייחס החודש לביצועים שבין פברואר 2006 לינואר 2009, ובודק את הגופים המנהלים לפי פרמטרים איכותיים. הדירוג כולל את קופות הגמל וקרנות ההשתלמות שלהן ותק של יותר מ-36 חודשים, והוא מתבסס על המתודולוגיה של S&P מעלות (ראו מסגרת). בניגוד לדירוגים אחרים, הדירוג אינו מבוסס רק על התשואה, שמהווה כאן רק כ-20% מהציון המשוקלל.

"תהליך שהמשבר יאיץ"

את הדירוגים הגבוהים ביותר בדירוג ינואר השיגה מגדל ביטוח. קופות וקרנות מגדל ביטוח, זוכות לדירוג הגבוה ביותר, aa, בקרב המנהלים הקטנים במסלולים הכלליים. נכסי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות של מגדל, המסתכמים בכ-1.3 מיליארד שקל, מנוהלים על-ידי ענת לוין. מגדל זוכה לדירוגים הגבוהים בעיקר בזכות קרן ההשתלמות שלה, שבלטה בביצועים טובים הן בשנות הגאות והן בשנת 2008 הקשה.

גם מגדל שוקי הון ואקסלנס בולטות בתוצאות גבוהות. מגדל שוקי הון, בראשות דן ללוז, זוכה לדירוג a בקופות הגמל במסלול אג"ח ובמסלול השקלי, מבין הגופים הגדולים. מגדל שוקי הון גם זוכה לדירוג הגבוה ביותר, bbb, בקרב המנהלים הקטנים, בקרנות ההשתלמות השקליות.

במרבית התקופה הרלבנטית לדירוג היו קופות מגדל שוקי הון (קה"ל) בבעלות בנק לאומי ובנק דיסקונט. את ההשקעות בקופות ובקרנות של מגדל שוקי הון מנהל סמנכ"ל ההשקעות בחברה, דוד לוי.

מבין הגופים הגדולים, קרנות ההשתלמות האג"חיות של אקסלנס זוכות לדירוג a, ולדירוג אינטראקטיבי BBB. בקטגוריית קרנות ההשתלמות הכלליות זוכה אקסלנס לדירוג bbb ובקרנות השקליות לדירוג bb. קופות הגמל הכלליות, האג"חיות והשקליות של אקסלנס זוכות בדירוג bbb וכן בדירוג אינטראקטיבי של A.

"אנחנו מצטיינים בתחום קופות הגמל הסולידיות שמאוד מפותח אצלנו, ואנחנו שמים עליו דגש משמעותי בהשקעות", אמר אבי דויטש, העומד בראש אקסלנס גמל. "צוות ההשקעות שלנו רץ כבר כמה שנים יחד", הוא מוסיף "ואנחנו לא מחפשים הרפתקאות בתחום הסולידי".

דויטש צופה כי שנת 2009 בענף הגמל תאופיין ב"שיפור הייעוץ ללקוחות והשירות שניתן להם, וכן בהמשך תהליך הקונסולידציה, בו הגופים הקטנים ייעלמו".

למרות שהקופות המסלוליות צלחו את שנת 2008, לעיתים אף בתשואות יפות, עדיין רובן המוחץ של קופות הגמל הן במסלולים כלליים. דויטש מסביר כי "החיסכון בקופות הכלליות הוא עניין היסטורי. בחודשים האחרונים מיליארדי שקלים רבים כבר עברו לקופות המסלוליות ומדובר בתהליך שאין ספק שהמשבר יאיץ אותו".

גם אלטשולר שחם, בית ההשקעות שבניהולם של גילעד אלטשולר וקלמן שחם, בולט בדירוגיו הגבוהים, כאשר ב-4 מתוך הקטגוריות בהן מדורגות קופות וקרנות החברה, הן זוכות לדירוג a.

בכל דירוגי קרנות ההשתלמות זוכות קרנות אלטשולר שחם לדירוג a ולדירוג אינטראקטיבי AA ו-A. אלטשולר שחם, המנהל נכסי גמל בהיקף של כ-4.9 מיליארד שקל, התבסס בעיקר על צמיחה אורגנית ולאחרונה רכש את נכסי קופות הגמל של פרפקט, הכוללים 2.7 מיליארד שקל.

מנהל נוסף שראוי לציון הוא בית ההשקעות ילין לפידות, של דב ילין ויאיר לפידות, שהקופות והקרנות שלו זוכות לדירוג a וכן לדירוג אינטראקטיבי A בכל 3 הקטגוריות בהן הן מדורגות.

מבין הגופים הקטנים בולט גם אינפיניטי, בית ההשקעות של אמיר איל המנהל כ-500 מליון שקל. אינפיניטי זוכה לדירוג a, בשתי הקטגוריות בהן הוא מדורג - קרנות וקופות במסלול אג"ח. לאינפיניטי שיטת השקעה מיוחדת, המתבצעת על-ידי סלים של אג"ח ומניות.