המינהל נותן מתנה לעשירים - אבל לא לעשירים באמת: צימצם הזכאות לביטול דמי ההיתר לצמודי קרקע

לפני כולםביטול דמי ההיתר - 31% מעליית ערך הקרקע - לתוספות של עד 80 מ"ר ולשנתיים בלבד במרכז ; פטור מלא יינתן רק בפריפריה ; עשירי סביון ודומיהם כבר לא יוכלו לקבל בחינם תוספת של 200 מ"ר

ערב ישיבת מועצת מקרקעי ישראל היום (ה'), מאבדת ההחלטה על ביטול תשלום דמי ההיתר לבתים צמודי קרקע בישובים עירוניים גובה. ל"גלובס" נודע, כי בעקבות לחץ שהפעילה קק"ל נגד ההחלטה, שכלל בין היתר מכתב שנשלח ליועץ המשפטי לממשלה וניסה לקעקע את חוקיות המהלך, נסוגה אתמול הנהלת מינהל מקרקעי ישראל מההחלטה הגורפת והותירה אותה בעיקר בפריפריה, תוך שהיא קובעת גם מסגרת של זמן.

על פי ההצעה החדשה, שתובא כאמור מחר לאישור המועצה, יינתן פטור מלא מדמי היתר, שיכלול גם פיצולים ושינוי יעוד, רק לישובי פריפריה, גם זאת לתקופה של 3 שנים בלבד. במקביל, במרכז הארץ יינתן הפטור לשנתיים בלבד, רק עבור תוספת של עד 80 מ"ר (לא כולל תוספת יחידת מגורים), לעומת 200 מ"ר בהחלטה המקורית.

במקביל, תזכה קק"ל בתוספת תקציבית של 10 מיליון שקל למטרת ייעור וכן הפחתה של דמי ההוצאות למינהל מ-35% ל-33% (כמיליון שקל בשנה).

כאמור, השבוע נשלח מקק"ל, המחזיקה בחלק ניכר מהקרקעות באזור המרכז, מכתב חריף ליועץ המשפטי לממשלה, במטרה למנוע את ההחלטה ההיסטורית. לדברי סגן יו"ר קק"ל, מנחם ליבוביץ, "המטרה העיקרית בהחלטה החדשה תהיה למנוע חיכוך. אין סיבה בעולם שמי שבונה פרגולה יצטרך לרוץ למינהל ולשלם כסף שעולה יותר למינהל. אבל לגרוע 35 מיליון שקל מקק"ל? זה הרי הולך לייעור, למאגרי מים. אנחנו עוסקים בענייני מדינה. ההחלטה החדשה תעודד את האוכלוסיה, אבל לא תפגע בצורה קיצונית".

בישראל ישנם כ-250 אלף צמודי קרקע במגזר העירוני, הכוללים וילות, בתים דו-משפחתיים, בתי רכבת ועוד. דמי ההיתר שנדרשים חוכרים לשלם הם בגובה 31% מעליית ערך הקרקע שנוצרה בעקבות הסכמת המינהל לתוספת הבנייה.

דעה/דרור מרמור: מתנה לעשירים

שלא יהיה לכם ספק: עשירי ישראל עדיין צפויים לקבל היום מתנה מפתיעה מהמדינה. רובם המוחלט של מבקשי התוספות לא מבקשים לקבל יותר מ-80 מ"ר, אותם יקבלו כנראה בקרוב מאוד בחינם. ובכל זאת, לעשירים הגדולים באמת כיווצו מעט את גודל המתנה. עשירי סביון ודומיהם כבר לא יוכלו לקבל בחינם תוספת של 200 מ"ר.

כך או כך, אזרחי המדינה צריכים להבין שמועצת מקרקעי ישראל מקבלת היום החלטה שאינה שוויונית. מכל האגרות שאנחנו נדרשים לשלם לקופת המדינה, יוחלט דווקא על כיווץ משמעותי של דמי ההיתר, תשלום שהוא למעשה מכירת זכויות, הנוהג כאן עוד לפני שהוקם מינהל מקרקעי ישראל.

באוצר ובמינהל מדברים על "הפחתת החיכוך" מול האזרח הקטן. אבל האם בכל מחיר צריך למנוע חיכוך, שולי דרך אגב, בין המדינה לאזרח? אולי במקום זה המדינה תדאג לכוח אדם נורמלי שיפגוש את האזרח כשהוא בא לשלם תשלום מוצדק.

אם המדינה באמת רצתה לייעל ולתמרץ את הנדל"ן, אפשר היה לתת הטבה מעט יותר רוחבית, כמו הפחתה במס שבח או במס רכישה, שלכל הפחות נוגעים לרוב אזרחי המדינה. האם לצעירים שקונים דירה לא מגיע ליהנות מתמריצי הנדל"ן של האוצר? ומה עם בעל וילה שעומדת על קרקע פרטית, האם לא מגיעה לו הטבה דומה? מאידך, יש גם ממש בטענה שמדובר בתמריץ לחוכרים שיכול להאיץ את הבנייה למגורים ולאפשר ניצול קרקע בנויה. ובכל זאת, מי שלא חלק מהמשחק (המגזר החקלאי כבר זועק ומתקומם כנגד ההחלטה) יכול בהחלט לחוש מתוסכל.