ההחלקה של הנגיד

מלכה המכובד של כלכלת ישראל, החליק לתוך שלולית היוהרה והכיבודים הגועשת סביבו

סטנלי פישר נפל השבוע למלכודת הדבש שטווה לעצמו בעזרת פוליטיקאים, עיתונאים, כפופיו ויועציו. כבר חודשים הוא המלך הגדול של כלכלת ישראל, "המבוגר האחראי", מקצוען, חכם, נבון, מאופק - ושלוש פעמים ביום תפילת הודיה לקדוש ברוך הוא שהעניק לנו אותו. עד שהוא התאהב בפוזה ונשבה בה.

לפני שבוע הגיע פרופ' פישר לשיא של נדיבות וצניעות, שרק רמים ועליונים כמותו יכולים להרשות לעצמם. בחיוכו הדקיק, הציני משהו, התייחס הנגיד למתחרה, משרד האוצר, שאיננו מגלה כל חיבה לפישר או לבנק ישראל, ואמר: "חשוב לזכור כי יש לנו פציינט אחד, המשק, אין כאן שני רופאים שבאים כל אחד עם תרופות שונות שלו בלי תיאום, אנחנו נתאם ואנחנו נמשיך לעבוד יחד, אני מקווה שלנצח".

חלפו אך ימים אחדים וסטנלי שלנו החליק לתוך שלולית היוהרה והכיבודים שגעשה סביבו.

יום שני בבוקר, תענית אסתר, הנגיד חוזר מכנס בבזל. בשעה 10:35 בבוקר יוצאת הודעה דחופה ודרמטית על מסיבת עיתונאים "עם נגיד בנק ישראל. בנושא מדיניות כלכלית לטיפול במשבר". "אבקש לאשר השתתפותכם עוד היום!" (סימן הקריאה במקור). ככה, נכנס הנגיד לנתח את הפציינט, המשק, מעל הראש של "המנתח השני". מועד הניתוח: יום שלישי ב-12:00 בצהריים. בדרכו החלקלקה והמעודנת, כדי לסמן וי על חובת השותפות, הוא שולח את אנשיו לאוצר.

יום שלישי, 10:00 בבוקר, קרנית פלוג מנהלת חטיבת המחקר, שליחת פישר, עולה להצגה במשרד האוצר. השר רוני בר-און לא מגיע, הממונה על התקציבים והאיש החזק באוצר רמי בלינקוב לא מגיע, לא החשב הכללי שוקי אורן, לא הממונה על שוק ההון והביטוח ידין ענתבי. פלוג פוגשת את ירום אריאב, המנכ"ל המנומס והמרוחק, לצדו משנה אחד, רפרנט אחד וכלכלן אחד. ניצבים בפרומו של הנגיד.

האורקל מגבעת רם

12 בצהריים, מתחיל השואו. האוראקל מדלפי עם המיקרופון, הקהל היגע, המוכה והמעריץ עוצר נשימתו. בכלל, הרי לא היה דבר כזה מעולם, שנגיד בנק מרכזי, ממונה על מדיניות מוניטרית, יציג מדיניות כלכלית ריאלית לטיפול במשבר הגדול והעמוק, מעל ראשם של שר האוצר, ראש הממשלה והממשלה. הישנה, החדשה.

כמה דקות אחרי כן הוא בורח. ממש כך. הקהל זועק, הדובר מתגונן: "יש לנגיד פגישה חשובה מאוד". ואף אחד, עד לרגע זה, לא יודע האם, או עם מי, היתה הפגישה החשאית והמסתורית הזו. רק ידוע שראש השב"כ, ראש המוסד וראשי המודיעין המצרי, הסורי והעיראקי, היו אז במקום אחר.

פלוג, פייבוריטית פישר, מציגה את התוכנית. ואז, הפתעה! כלום. כולה מדובר במצבור התוכניות הכלכליות של האוצר בתוספת כמה תבלינים, כמו אישור רשמי של הבוס להגדלת ההוצאה ב-4.4 מיליארד שקלים, רק שלא ברור מנין. לא בשורה, לא יצירה, לא תוכנית חילוץ. לא ברק אובמה, לא בן ברננקי. איש אחד צעק זאב זאב... איש חשוב אחד סימן טריטוריות: דע לך שר האוצר הבא, ושיהיה ברור לך ראש הממשלה הבא בנימין נתניהו, מנין משתין הדג.

דע לך שאם תעז לא להבין, אם תעז להתנגד, או שמא לגעת בתנאי ההעסקה והשכר המופקרים של עובדי הבנק שהנגיד הנוכחי שומר עליהם כבבת עינו, אנחנו כבר נסביר לך... ראה מקרה אהוד אולמרט ורוני בר-און. איך כופפנו אותם...

stella-k@globes.co.il