השותפות בקידוח "תמר" 1 הגישו בקשה לקבלת חזקה על כ-80% משטח הרישיון

לפני כולםהמשמעות: תחילת ההליכים הפורמליים לקבלת האישורים להפקה עתידית של גז מהשדה ; לפי חוק הנפט, חזקה מקנה למחזיקים בה זכות הפקה ל-30 שנה ותנאי הכרחי לקבלתה היא הצגת פוטנציאל להפקה מסחרית

במקביל לתחילת קידוח "דלית" 1 מול חופי חדרה, השותפות בקידוח תמר מול חופי חיפה, בראשות קבוצת דלק וישראמקו , כבר מתחילים בהליכים הפורמאליים לקבלת האישורים להפקה עתידית של גז מהשדה.

מפעילת הקידוח, חברת נובל אנרג'י מארה"ב, שמחזיקה בכ-36% מהזכויות, פנתה באחרונה לממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות, ד"ר יעקב מימרן, בבקשה לקבלת "חזקה" על שטח של כ-250 קמ"ר מתוך שטחי רישיון "מתן". כך נודע ל"גלובס".

רישיון "מתן" בו נקדח קידוח "תמר" 1 משתרע על שטח כולל של כ-320 קמ"ר, כך שהשותפות מבקשות חזקה על כ-80% משטח הרישיון. הפנייה למשרד התשתיות בבקשה לקבלת חזקה באה בעקבות ההכרזה הרשמית על קידוח "תמר" כתגלית מסחרית, וזאת בהמשך לתוצאות המוצלחות של מבחני ההפקה שהעידו על פוטנציאל לכמות של כ-142 מיליארד מ"ק (BCM)- גבוה בכ-60% מההערכות המוקדמות.

לפי חוק הנפט, חזקה מקנה למחזיקים בה זכות הפקה ל-30 שנה ותנאי הכרחי לקבלתה היא הצגת פוטנציאל להפקה מסחרית.

בהתאם לתנאים הקבועים בחוק ניתן להאריך חזקה לתקופה נוספת של עד 20 שנה. מנגד, חזקה עלולה לפקוע אם בעל החזקה לא הפיק או חדל להפיק נפט בכמויות מסחריות.

בתמורה למתן החזקה אמורות השותפות בקידוח להציג למשרד התשתיות בחודשים הקרובים תוכנית מסודרת ולוח זמנים לפיתוח עתידי של התגלית ב"תמר".

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", רשות הגז במשרד התשתיות המליצה באחרונה לשרים להקפיא המכרז ליבוא גז טבעי נוזלי, זאת בתמורה להתחייבות השותפות בתמר לזרז את ההפקה מהשדה. יצוין כי בשלב זה, השותפות בקידוח רק ביקשו אישור למתן החזקה, אך טרם הציגו תוכנית לפיתוח השדה.

השותפות הישראליות בקידוח תמר 1, הן ישראמקו (28.75%) שבשליטת קובי מימון, אבנר חיפושי נפט (15.625%), דלק קידוחים (15.625%) מקבוצת דלק של יצחק תשובה, ודור-גז (4%) מקבוצת דור-אלון, שבשליטת דודי ויסמן.

במבחני ההפקה בקידוח תמר העידו על קצב הפקה משוער של עד 150 מיליון רגל מעוקב ליום - הגבוה ב-50% מקצב ההפקה הממוצע באתר ים-תטיס מול חופי אשקלון. משמעות קצב הפקה כזה היא הזרמת מיליארד מ"ק של גז מדי שנה מבאר מסוימת. לאחר קידוח האימות שיבוצע בקידוח "תמר" 1 יוכלו השותפות לנקוב בכמות הגז ברמה של "רזרבות מוכחות".

יצוין כי ראשי דלק וישראמקו, בהם מנכ"ל דלק אנרגיה גדעון תדמור, מנכ"ל ישראמקו, יוסי לוי, ומנכ"ל דלק קידוחים, צבי גרינפלד, אמרו באחרונה כי השותפות מקוות להגיע לפיתוח השדה בתוך פרק זמן של 3-4 שנים לכל המאוחר. עלות הפקת הגז מהשדה נאמדת בכ-1.5 מיליארד דולר, והשותפות כבר קיבלו מספר פניות מבנקים בינ"ל שמעוניינים לממן את הפרויקט.

עוד לפני קידוח תמר, אבנר ודלק קידוחים הציגו בסוף השבוע רווחי שיא של כ-95 מיליון דולר בסיכום שנת 2008 מהשותפות בספקית הגז הטבעי, ים תטיס, שמחזיקה במאגרי הגז מול אשקלון. דלק קידוחים סיכמה רווח שנתי של 47.4 מיליון דולר - עלייה של 28% בהשוואה ל-2007 הרווח של אבנר עלה ב-42% והסתכם ב-47.8 מיליון דולר.

גדעון תדמור, יו"ר דריקטוריון דלק קידוחים ומנכ"ל אבנר מסר: " השותפויות פועלות לשימור וחיזוק המובילות שלהן במשק האנרגיה הישראלי כשהן נשענות על שתי רגליים חזקות: פרוייקט ים תטיס, הממשיך להניב מכירות גז ברווחיות ההולכת וגדלה משנה לשנה ופרוייקט תמר, בו נתגלתה לאחרונה תגלית הגז המסחרית הגדולה, אשר תתרום לעיצובו מחדש של משק הגז בישראל תוך התבססות על גז טבעי כחול לבן".

צבי גרינפלד, מנכ"ל דלק קידוחים מסר: "בכוונת השותפים בפרוייקט "תמר" לקדם את העבודות לבחירת תוכנית הפיתוח המועדפת של תגלית תמר תוך שאיפה לאפשר התחלת אספקה של גז טבעי תוך כ-3 שנים ממועד ההחלטה".