עכשיו זה רשמי: קומברס פיטרה היום כ-300 עובדים, כשליש מהם בישראל - 8% מכוח האדם; המנכ"ל דהן במכתב לעובדים: "2009 תהיה קשה"

(עדכון) - מנכ"ל קומברס במכתב לעובדים, שהגיע לידי "גלובס": "נחזור לפרסם דו"חות בהקדם" ; "הצלחנו להשיג חלק גדול מהיעדים שהציבה לעצמה ב-2008" ; במשרדי קומברס שררה היום אווירת נכאים ; הרקע לפיטורים: קופת המזומנים של קומברס התכווצה ב-200 מיליון דולר בשישה חודשים

אחרי שבועיים מורטי עצבים מבחינתם של עובדי קומברס , שידעו כי צפויים פיטורים של מאות מביניהם, אך לא מי וכמה בדיוק יפוטרו, הגיע היום שממנו חששו: ענקית ההיי-טק הישראלית חילקה הבוקר (ב') מכתבי פיטורים לכ-300 מעובדיה בעולם, כשליש מהם עובדי החברה בישראל.

לאחר שכמה עשרות עובדים פוטרו מוקדם יותר השנה, תקטן מצבת כוח האדם בקומברס ב-8%, ואחרי מהלך הפיטורים הזה תעסיק החברה 4,150 עובדים בעולם, כמחציתם בישראל.

במכתב לעובדים, שהגיע לידי "גלבס", כתב מנכ"ל קומברס אנדרה דהן: "החברה ניצבת בפוזיציה טובה לקראת אמצע השנה הפיסקלית של 2009 והצליחה להשיג חלק גדול מהיעדים שהציבה לעצמה ב-2008 וביניהם שינויים ארגוניים בחברה והיערכות להיענות לדרישות של לקוחות החברה".

לפי דהן, "במהלך 2008 חיזקה החברה את הקשרים עם לקוחות לטווח ארוך של החברה. החברה כי החברה חתמה על מספר חוזים חדשים עם מספר חברות תקשורת ברחבי העולם ב-2008".

עם זאת, ובניגוד מוחלט לאופטימיות העולה ממכתבו של דהן, במשרדי קומברס שררה היום אווירת נכאים ורבים מהעובדים שם כבר מכינים עצמם לגל הפיטורים הבא, שצפוי להתרחש באוגוסט השנה.

על השינוי במבנה הארגוני של החברה כותב דהן לעובדי קומברס: "המבנה החדש משרת בצורה טובה יותר את לקוחות החברה, לוקח מעט זמן להפנים את היתרונות שלו... החברה נמצאת כעת בפוזיציה להגדיל את הרווחיות התפעולית והיעילות. קומברס כעת היא חברה שיותר ממוקדת בלקוח יותר חדה ויותר מסתגלת לשינויים בשוק הטלקום התחרותי בו היא נמצאת".

דהן ציין כי במכתב הוא מצפה כי בהקדם האפשרי החברה תחזור לדווח על תוצאותיה כרגיל. כידוע, קומברס לא פרסמה דו"חות כספיים כבר שלוש שנים. ב-2009, צופה דהן "האטה משמעותית בשוק הטלקום. חברות רבות יותר זהירות היום בהוצאות שלהן ובחתימה על חוזים חדשים עם חברות דוגמת קומברס". כתוצאה מכך צופה דהן ירידה משמעותית ברווחיות ובהכנסות החברה ב-2009.

קומברס היא אחת החברות הוותיקות בהיי-טק הישראלי, ולזכותה נזקפת המצאת התא הקולי בטלפון. גם כיום ממשיכה החברה לספק למפעילות טלקום ולחברות סלולר פתרונות תוכנה ושירותים חדשניים, וכן מספקת להם שירותי גבייה (בילינג). החברה, שנסחרת ברשימת הפינק שיטס בארה"ב לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר, התפתחה עם השנים לאימפריה-זוטא הכוללות חברות-בנות נוספות, פרט לקוברס רשתות תקשורת: ורינט, המתחרה בנייס בתחום הקלטות הקול והוידיאו; אולטיקום האמריקנית; וסטארהום, הישראלית הפרטית.

לפני שלוש שנים ויומיים הודיעה קומברס כי התרחשו אי-סדרים חשבונאיים, הנוגעים לרישום האופציות שחילקה לעובדים ומנהלים. שלוש שנים לאחר אותה הודעה לקונית, קומברס עדיין לא התגברה על שערוריית הבקדייטינג (תיארוך לאחור של אופציות) והתקלות החשבונאיות שהתגלו בעקבותיה. בשלוש השנים האלה נמנעה קומברס מלפרסם דו"חות חשבונאיים מבוקרים, וגם כיום משקיעי החברה אינם יכולים לדעת את תוצאותיה הפיננסיות.
לפני קרוב לשנתיים, באפריל 2007, מינתה קומברס את אנדריי דהן לעמוד בראשה. דהן, ישראלי לשעבר עם רקע בתעשיית הטלקום בארה"ב, מונה למחליפו הקבוע של קובי אלכסנדר, שבאותו שלב כבר נמלט לנמיביה, במטרה להתחמק ממשפט בארה"ב על חלקו בשערוריית הבקדייטינג.

גל הפיטורים הנוכחי הוא גל הפיטורים הנרחב השלישי מאז מונה דהן למנכ"ל, והשני שמבצעת קומברס בחודשים האחרונים. גל הפיטורים הראשון התבצע כבר ביוני 2007, פחות מחודשיים לאחר כניסתו של דהן לעמדת הפיקוד בחברה. 360 מעובדי קומברס איבדו אז את מקום עבודתם - כ-6% מכוח האדם בחברה. גל פיטורים נוסף התרחש באוקטובר 2008, אז פוטרו 125 עובדים, כמחציתם בישראל.

הרקע לפיטורים: קופת המזומנים של קומברס התכווצה ב-200 מיליון דולר בשישה חודשים

כאשר קומברס אינה מדווחת את תוצאותיה הכספיות המלאות מזה שלוש שנים, קשה לדעת מהו באמת המצב העסקי העומד ברקע הפיטורים ההמוניים שביצעה הבוקר החברה. עם זאת, נתונים חלקיים מתוך המאזן הוגשו היום לעיון המשקיעים ולרשות ניירות הערך האמריקנית (ה-SEC), והם חושפים לפחות חלק מהתמונה: מהנתונים עולה כי היקף המזומנים שברשותה של קומברס ירד ב-200 מיליון דולר בחצי השנה האחרונה.

לפי הנתונים, ב-31 בינואר 2009 שכבו בקופת החברה 1.3 מיליארד דולר, במזומן ובהשקעות לטווח קצר. לשם השוואה, ב-31 ביולי 2008 שכבו בקופתה מזומנים בסך של 1.5 מיליארד דולר, לפי העדכון האחרון שפרסמה החברה למשקיעים אודות מצבה הפיננסי.

גם לאחר שריפת המזומנים הנ"ל, האיתנות הפיננסית של קומברס אינה מוטלת בספק. למול 1.3 מיליארד דולר במזומן, בצד ההתחייבויות במאזן יש לקומברס חוב של 417 מיליון דולר באג"ח להמרה, נתון דומה לזה שנרשם ב-31 ביולי. בנוסף, במאזן של קומברס רשומים גם חובותיה של החברה הבת ורינט , בסך של 625 מיליון דולר. לקומברס אחזקה של 57% בחברת הקלטות הקול והוידיאו ורינט.

חשוב להדגיש, שהשינויים בהיקף המזומנים במאזן אינם זהים לתזרים המזומנים מפעולות שוטפות. התזרים השוטף של קומברס ממשיך להוות סוד כמוס, והוא לא התפרסם מזה שלוש שנים. ובכל זאת, השינויים בקופת המזומנים יכולים להוות מדד אמין לתזרים השוטף, וגם אם לא כל 200 מיליון הדולר נשרפו מהפעילות השוטפת של קומברס, עדיין מדובר בבעיה חמורה.

בהיקף האחזקה של קומברס בניירות ערך בריבית משתנה (ARS), לא חל כל שינוי, והוא נותר 200 מיליון דולר. ARS הוא אחד מניירות הערך שאיבדו את נזילותם מאז תחילת משבר האשראי.

נתון מעניין נוסף שחשפה היום קומברס הוא שבששת החודשים שבין אוגוסט לינואר הוציאה החברה 34 מיליון דולר בגין החקירות הפנימיות ובגין הוצאות הקשורות להגשת הדו"חות החשבונאיים מחדש. בשנה הפיסקלית שנגמרה ב-31 בינואר הוציאה החברה 70 מיליון דולר בגין ההוצאות הנ"ל.

בתוך כך, חשפה היום קומברס כי היא פתחה בחקירה פנימית חדשה של אי-סדרים בחברה: הפעם לא מדובר באי-סדרים חשבונאיים, כי אם בחשדות לתשלומים בלתי-חוקיים שמסרו או קיבלו אינדיבידואליים במדינות שמחוץ לארה"ב, באחד האזורים שבהם פועלת החברה. קומברס ציינה שמדובר בתשלומים הנוגעים למכירות של קו מוצרים מסוים, אך נמנעה מלספק פרטים נוספים. בפרט, לא נאמר אם החשדות הם לתשלומי שוחד שמסרו או קיבלו עובדי החברה או גורמים הקשורים אליה.

"החקירה נוגעת לתחום פעילותם של יועצים וסוכנים, ולכן היא כוללת ניסיון לקבוע אם מדובר בבעיה נקודתית ומבודדת", ציין דהן במכתבו לעובדים. "אם תתבקשו להשתתף בחקירה, אני סומך על שיתוף הפעולה שלכם".