עידן הדפלציה

ירידת המחירים תלווה אותנו גם בחודשים הבאים

ירידת מדד המחירים לצרכן ב-0.1% בחודש פברואר היא המשך ישיר למגמת הדפלציה הקיימת במשק והיא תלווה אותנו, ככל שניתן לשפוט, גם בחודשים הבאים. הנתונים ה"יבשים" מדברים על ירידה של כ-1.2% במדד מאז חודש אוקטובר, וירידה של -0.6% בחודשיים האחרונים. יש בכך כדי להעיד על הלחצים לירידת מחירים הקיימת במשק.

על פי הציפיות בשוק ההון והתחזיות של בנקים וחזאים פרטיים, מדד המחירים לצרכן אמור לעלות בשיעור זעיר בשנת 2009 - בין 0.4% ל-0.8%. אפשר לשער כי ההנחה העומדת מאחורי צפי זה היא כי במחצית השנייה של השנה יהיה תיקון כלפי מעלה במחירים, ובעיקר על רקע התאוששות כלשהי בפעילות הכלכלית. לעת עתה יש לא מעט סיבות לשאול אם בחודשים הבאים לא יירשמו ירידות מחירים נוספות.

אפקט שער החליפין

לא מעט מההתייקרויות שנרשמו בחודש פברואר היו קשורות לעליית שער החליפין של השקל. מדובר, בעיקר, במוצרים בהם היצרנים עדיין יכולים "להגן" על רמת המחירים הנוכחיים, בעיקר בתחומי המזון, שכר דירה שנקבע על פי חוזים, או בירידה עונתית בהיצע.

בשורה התחתונה, בפברואר נרשמה ירידה במדד למרות פיחות של כמעט 2.5% בשער החליפין של השקל לעומת הדולר. מושג כלשהו על עוצמת הלחצים להורדת מחירים אפשר לקבל מנתון המדד ללא שירותי דיור. על פי חישובי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מגמת הירידה של מדד זה בחודשים אוקטובר עד פברואר היתה של 3.2% בשיעור שנתי, ויש בכך כדי ללמד על שיעור הירידה האפשרית במחירים השנה, אם לא יחול שינוי במגמות הקיימות.

האם מדיניות הריבית יכולה להביא לאותו שינוי? ריבית בנק ישראל עומדת היום על 0.75%, ויש להניח כי בסוף החודש הנגיד יודיע על הורדה נוספת, ב-0.25% או אפילו 0.5%. מעבר לאותה הורדה, הבנק לא יוכל לעשות שימוש בכלי הריבית, ויצטרך להסתמך על הזרמת נזילות באמצעים של "הרחבה כמותית", כלומר קנייה ישירה של אג"ח ממשלתי. ספק רב אם יש בכך כדי לשנות משהו באופן בסיסי במגמות הדפלציה במשק.

לא בלעדי לישראל

חייבים גם לזכור כי הבנק עדכן לא מזמן כלפי מטה את תחזיות הצמיחה במשק, מירידה של 0.5% בתוצר בשנת 2009, לירידה בשיעור של 1.5%. הדבר נובע מתיקון כלפי מטה בתחזית היצוא, אך גם מירידה צפויה בביקושים המקומיים. בנק ישראל צופה ירידה של 0.5% בצריכה הפרטית. כדאי להדגיש בהקשר זה את מגמות הירידה בשכר הנומינלי, אשר "תקל" על חלק מהמגזר העסקי לספוג ירידות מחירים.

בסופו של דבר, תופעת ירידת המחירים אינה בלעדית לישראל, היא קיימת במדינות שונות בעולם. כל עוד לא יחול שינוי יסודי בתנאי היסוד, המכתיבים עודפי היצע בתעשיות שונות, וכל עוד יימשך הלחץ כלפי מטה על מחירי הסחורות והנפט, התחזית של הורדת מחירים כתופעה כללית תישאר על כנה. *