מנכ''ל בנק ישראל בראיון ראשון ל"גלובס": "אתמול עשינו צעד גדול מאוד - הגוף הציבורי הראשון שמפחית שכר"

חזי כאלו מנכ"ל הבנק שנכנס לפני כ-4 חודשים לתפקידו: "הדרך היחידה לביטול תשלום מענק המצוינות הוא בהסכמת העובדים או דרך חקיקה. כל עוד התנאים לא ישתנו, נשלם את המענק לפי ההסכמים, בקרוב "

"הדרך היחידה לביטול או דחיית תשלום מענק המצוינות הוא בהסכמת העובדים או דרך חקיקה. כל עוד לא ישתנו התנאים, נשלם את המענק לפי ההסכמים, בקרוב".

כך אומר ל"גלובס" מנכ''ל בנק ישראל, חזי כאלו, שמתראיין לראשונה מאז כניסתו לתפקיד לפני כארבעה חודשים. כאלו הוסיף כי התשלומים יבצעו בקרוב אך לא פירט את המועד המדויק.

כאלו רצה להמתין עוד קצת עם הופעות לתקשורת אך השעה חייבה אותו לדבר. לפני כשבועיים התפרצה מהומה של ממש כאשר החלה להישמע ביקורת חריפה עקב תשלום מענק הצטיינות, המגיע למחצית עובדי בנק ישראל לפי הסכם השכר החדש שנחתם בדצמבר 2007 בין הנהלת בנק ישראל, עובדי בנק ישראל ומשרד האוצר וקיבל הסכמה מפורשת של ראש הממשלה.

"כל עוד התנאים לא ישתנו, נשלם את מענק ההצטיינות. עם כל הרצון שלנו לעשות צעד מגביל כלפי העובדים, הדרך היחידה לבצע שינויים היא בהסכמה מפורשת של הוועד או דרך חקיקה. אין לנו שום כוונה בהליכים חד-צדדים, זה לא מוסרי וגם לא חוקי. אך במשך מספר שבועות, ניסינו" טוען כאלו.

כבר כמה שבועות טובים, עוד לפני השמעת הביקורת, פועל המנכ''ל בקדחתנות לבדוק את סוגיית המענק המפורסם ביותר במשק. הוא פנה כבר לפני חודש ליו''ר ועד העובדים, יעקב אלימלך, לנסות לבדוק ביטול ואפילו דחייה של המענק.

כאלו, וותיק בסוגיות שכר והבין מהר מאוד את מה שהמתין לו בשבועות האחרונים. בוועד העובדים סירבו לקבל את הצעתו אך הציעו כי עובדי בנק ישראל יהיו הראשונים שיצטרפו להפחתת השכר במגזר הציבורי. כאלו ניסה בכל זאת והציע לדחות את התשלום ואז לקזז אותו מהפחתת שכר אם וכאשר הוא יגיע לכלל המגזר הציבורי. בוועד גם סירבו.

אז החליט כאלו לנסות לגייס את המנהלים ובדק אחד אחד, אם הם יסכימו לוותר על 5% משכרם, לצורך מראית עין. כולם הסכימו. המהלך נחשף ב"גלובס" ויצא לפועל אתמול.
"עשינו צעד גדול מאוד. מדובר בגוף הציבורי הראשון שמפחית שכר בכירים ביוזמתו, בלי דרישה של אף אחד, מאז פריצת המשבר".

כאלו חש "חוסר פרגון". "חשוב לציין כמה הצעד הזה חשוב" הוא אומר. המהלך אכן זכה לביקורת. ח''כ אופיר אקוניס מהליכוד מיהר להגדיר את המהלך כ"לעג לרעש". "בכל זאת חשוב לציין כי התוספות מגיעות רק לעובדים ולא למנהלים. זה גם ראוי" מסביר כאלו.
"אני שומע שבמקומות האחרים במגזר הציבורי כבר דורשים העלאת שכר למרות המשבר" סיכם כאלו.