ביה"ד הרבני שלל מאישה את רישיון עריכת הדין שלה בגלל סירובה לקבל גט

הדיינים: "אנו רואים היטב שהאישה, שהיא עורכת דין במקצועה, מנסה בכל דרך לא לקיים את פסק הדין; תמוה מאוד כיצד מי שלמדה משפטים וקיבלה הסמכה לעריכת דין מפרה בצורה בוטה את החוק כאשר הדבר נוגע אליה"

בית הדין הרבני האזורי בחיפה הוציא צו המגביל עורכת דין מלעסוק במקצוע, בשל סירובה לקבל גט מבעלה. הצו טעון את אישור נשיא בית הדין הרבני הגדול.

בית הדין חייב את האישה בגט, ולמרות שלא עירערה על פסק הדין, כשהוזמנה לסידור הגט היא סירבה לקבלו. פרקליטה אמר בדיון כי היא מוכנה לקבל גט אם תקבל את המגיע לה, מגורים וכן כתובתה. במקביל, הוא הגיש תביעה להצהיר על ביטול פסק הדין.

הדיינים הרבנים ישראל שחור, דניאל אדרי ויצחק אושינסקי דחו את התביעה על הסף בנימוק שמדובר בניסיון להגיש ערעור באיחור על פסק הדין. הבעל ביקש להטיל על האישה את המגבלות הקבועות בחוק לסרבני גט.

"אנו רואים היטב שהאישה, שהיא עורכת דין במקצועה, ובא-כוחה מנסים בכל דרך שהיא לא לקיים את פסק הדין", ציינו הדיינים. "הדבר הזה תמוה מאוד, כיצד מי שלמדה משפטים וקיבלה הסמכה לעריכת דין מפרה בצורה בוטה את החוק כאשר הדבר נוגע אליה. חובתו של בית הדין להתריע על כך ולנקוט בכל הצעדים המתבקשים".

הם הטילו על האישה את כל המגבלות האפשריות בחוק בתי דין דתיים (קיום פסקי דין של גירושין), אך זאת בהדרגתיות ולא בבת אחת. הדיינים ציינו כי ראוי היה לקבוע דיון מיידי שבוע, ואם האישה תעמוד בסירובה תוטל עליה סנקציה נוספת. "אולם, לאור עמדתה הנחרצת של האישה, נראה לנו שלזמן אותה מדי שבוע לא יביא כל תועלת ולא יביא לתוצאה הרצויה של שינוי עמדתה, מה עוד שזימון כל שבוע כרוך בהוצאות וכמובן בחיוב הוצאות בסך אלפי שקלים לכל ישיבה", פסקו.

משכך הם קבעו כי יוצא נגד האישה לאלתר צו עיכוב יציאה מהארץ ויישלל דרכונה; כעבור שבוע (אם תעמוד בסירובה) יישלל רישיון הנהיגה שלה; בחלוף שבוע נוסף יוגבלו חשבונות הבנק שלה; ולבסוף יישלל רישיון עריכת הדין שלה.