תנו גב להון גם בביטוח

בשבוע הבא יחלו חברות הביטוח לפרסם את הדו"חות הכספיים שלהן לשנת 2008. אולם, את התמונה השלילית המלאה נדע רק בסוף החודש, כשרוב החברות ימתינו עד לרגע האחרון כדי לפרסם את התוצאות הכספיות החלשות מאוד

בשבוע הבא יחלו חברות הביטוח לפרסם את הדו"חות הכספיים שלהן לשנת 2008. אולם, את התמונה השלילית המלאה נדע רק בסוף החודש, כשרוב החברות ימתינו עד לרגע האחרון כדי לפרסם את התוצאות הכספיות החלשות מאוד ואת ההפסדים הניכרים שרשמו בשנה החולפת. עם זאת, כבר עתה ניתן לחזות כמה מההתפתחויות הצפויות בחברות אלו ב-2009 (גם בהתחשב בהתאוששות הקטנה מתחילת השנה), ואחת העיקריות שבהן היא שאלת עמידתן בדרישות ההון המינימלי הרגולטוריות.

לאחרונה אמר המפקח על הביטוח, ידין ענתבי, כי נכון לסוף הרבעון הרביעי של 2008 לא יהיו בעיות בהון הנדרש של חברות הביטוח, כך שגם אם היה גירעון -הוא ככל הנראה נסגר עד עכשיו. ואולם, על רקע ההפסדים הניכרים ב-2008 (גם בשל השימוש הנרחב בחשבונאות השווי ההוגן), שבאו לאחר שנות גאות בהן החברות ככלל לא דאגו לעודפי הון ניכרים, אלא חילקו דיבידנדים בנדיבות רבה וביצעו רכישות גדולות (שחלקן הגדול הוכח כטעות עסקית שהניבה מחיקות, כפי שהמחישו לאחרונה דו"חות כלל פיננסים , שמחקה מאות מיליוני שקלים בגין רכישת קרנות הנאמנות אילנות), רובן הגיעו למשבר ללא עודפי הון רגולטורי מספיקים.

בהתייחסו לסוגיה זו, הדגיש ענתבי כי "בכל הקשור לדרישות ההון, אין אנו מתכוונים 'להיות נחמדים'. ענף הביטוח חייב להיות ערוך לאפשרות של הידרדרות נוספת בשוקי ההון בעולם, בדומה לזו שנצפתה בשלושת החודשים האחרונים של 2008. ולכן, פעולות דוגמת הזרמות נוספות על ידי בעלי השליטה, או הקטנת אחזקותיהם בחברות בתמורה להזרמת כספים, צריכות להיבחן על ידם כבר כעת". מכאן, ניתן להניח שגם בעתיד הקרוב, כשברקע מעמיק המיתון במשק, החברות יידרשו להזרמות הון נוספות מעבר ל-1.4 מיליארד שקל שכבר הוזרמו בשנה החולפת.

ואולם, בעוד שהבנקים פועלים להגדלת הלימות ההון שלהם (במהלך שהחל קודם למשבר, בעקבות לחץ מוצדק מצד הפיקוח על הבנקים), נראה שהמגמות השליליות שפגעו בחברות הביטוח צפויות להימשך, לנוכח מצבן הבעייתי והקושי של חלקן לבצע גיוסי הון בתקופה הקרובה.

לפיכך, נראה שכשם שהאוצר העמיד ערבויות לגיוסים של הבנקים, יש מקום לסייע בדומה גם לחברות הביטוח. אחרת, לא רק שהאוצר ייאלץ להגמיש את דרישות ההון שלו, אלא שעלול אף להיווצר מומנטום שלילי ליציבותן של כמה מהחברות הגדולות. על אחת כמה וכמה, כשכבר כיום "אנו לא עומדים בסטנדרטים של ההון הנדרש בעולם", כפי שאמר לאחרונה מנכ"ל הפניקס היוצא, יהלי שפי. כלומר, עוד לפני שידוע כמה 2008 הייתה רעה מבחינת חברות הביטוח, ניתן כבר לומר שקשיים אדירים עוד לפניהן. *