ענתבי וגושן: המוסדיים יוכלו לזקוף מחצית מההוצאות הקשורות בהסדרי חוב לחובת כספי הציבור

ההוצאות שיפרעו מכספי פוליסות הביטוח, קופות הגמל וקרנות הפנסיה והנאמנות לא יעלו על 1% משווי ההחזקות שלהן באגרות החוב, תעודות ההתחייבות ושטרי ההון

הגופים המוסדיים יוכלו לזקוף מחצית מההוצאות הקשורות בהסדרי חוב לחובת כספי הציבור - כך עולה מהבהרות שפרסמו היום (ד') הממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון במשרד האוצר, ידין ענתבי, ויו"ר רשות ניירות-ערך, פרופ' זוהר גושן.

זאת, כיוון שהגופים המוסדיים משמשים כנאמנים עבור החוסכים במכשירי החיסכון השונים - ועליהם לפעול לגביית החובות או להשגת הסדרי חוב מול חברות להם הלוו כסף (למשל, באמצעות רכישת אג"ח) המתקשות לעמוד בהחזרים.

על פי ההבהרות, ההוצאות שיפרעו מכספי פוליסות הביטוח, קופות הגמל וקרנות הפנסיה והנאמנות לא יעלו על 1% משווי ההחזקות שלהן באגרות החוב, תעודות ההתחייבות ושטרי ההון. נציין, כי בשל המצב הבעייתי של החברות המגיעות להסדרי חוב, אין ודאות כי סכומי ההוצאות שינוכו מאותם מכשירים יושבו לציבור.

נציין, כי בכל האמור לקרנות נאמנות, מוטלות מגבלות פיזור אשר אוסרות על הקרן להחזיק יותר מעישרית מנכסיה באותו נייר-ערך. מכאן, שהגבלת שיעור ההוצאות ל-1% גוזרת ניכוי מירבי של 0.1% על חשבון כספי המשקיעים בקרנות נאמנות - וממתנת את השפעת הניכוי על תשואת הקרן.

כן נוסיף, כי אם הגוף המוסדי יחזיק באותה התחייבות קונצרנית הן במסגרת כספי הציבור או העמיתים והן במסגרת חשבונו העצמי ("נוסטרו") - שיעור ניכוי ההוצאות יבוצע באופן יחסי - בהתאם להיקף ההחזקה מכל סוג.