יהודה זיסאפל: "אנחנו רק בחצי הדרך - יהיו עוד 10,000 מפוטרים בהיי-טק"

מנכ"ל רד-בינת, מבקר את דרך הטיפול במשבר: "לא צריך להתייחס אליו כגזרה משמיים" ; צריך להאיץ את הצמיחה בתעשיית ההיי-טק במקום לשלם למפוטרים הרבה כסף ולא לקבל מסים על עבודה ורווחים

אם יש משפחה שחיה ונושמת היי-טק, זו משפחתו של יהודה זיסאפל, שחלק גדול ממנה עובד בתחום, ולא מהיום. אחיו של יהודה, זהר, חבר אליו בהקמת רד תקשורת מחשבים ב-1982. אחר-כך נוספו אליה עוד עשרות חברות הנכללות בקבוצת רד-בינת. אחת מהן, נעורים, מנוהלת על-ידי נאוה, אשתו של יהודה. אחרת, רדוור, שנסחרת בנאסד"ק (סימול: RDWR), מנוהלת על-ידי בנו, רועי.

בזמן האחרון נוסף ליהודה זיסאפל עוד תפקיד מעבר להיותו מנכ"ל רד-בינת: יו''ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה. בתור מי שאמר בימים היפים יותר של אפריל 2008 כי "אנו צועדים לקראת משבר גדול וכולם חוגגים", אולי מומלץ להתייחס ברצינות להצעותיו.

"לא צריך לקחת את המשבר כגזרה משמים ולומר שאין מה לעשות", הוא קובע. "יש בי תחושת החמצה, כי ניתן היום לעשות דברים - להשקיע בהיי-טק כדי להאיץ את החזרה שלו לצמיחה וכך לצמצם את עומק המשבר, כי ככל שהוא יהיה פחות עמוק, נצא ממנו יותר מהר".

*לדעתך, עיקר הנזק והמפוטרים מאחורינו?

"אנחנו רק בחצי הדרך. צפויים להערכתי עוד 10,000 מפוטרים בהיי-טק. אנחנו טוענים שכל מפוטר בתחום הזה מביא אחריו עוד ארבעה במשק. לצערי, לא מקשיבים לנו".

*היכן לא מקשיבים? בממשלה?

"בממשלה וגם בדעת הקהל ובתקשורת. אנחנו נראים רק כמי שמהלכים אימים ומתלהמים, ואחר-כך, כשזה קורה, שואלים את השאלות. אבל אנחנו מכסים את השוק ורואים את הבעיות. זה לא ארגון של עסקנים, אלא אנשים שמזה הם מתפרנסים ולכן הם מחוברים לשטח".

זיסאפל אומר כי "הבעיה העיקרית של המדינה היום היא נושא האבטלה הגואה. הנגיד סטנלי פישר הצהיר שהוא צופה 250 אלף מובטלים. התזה שלי היא שמי שיוצר את התעסוקה במשק הוא ההיי-טק, שמשמש כקטר הצמיחה, וזו לא סיסמה אלא היא מגובה בעובדות".

את העובדות שואב זיסאפל מנתונים של הלמ"ס. "גרף אחד מתאר את רמת האבטלה במשק ביחס לצמיחה של ההיי-טק. ניתן לראות שיש מתאם בין שני הפרמטרים. כלומר, כשההיי-טק צומח, יש פחות אבטלה בכל המשק, וכשההיי-טק מאט האבטלה גדלה".

לפי חישוביו, קיים מתאם של 0.9 בין שני הפרמטרים, שזה כמובן מתאם מאוד גבוה. כך הוא הגיע לנוסחה: צמיחה של 10% בהיי-טק מביאה לירידה של 1% באבטלה בארץ.

"מעבר לזה, הכי חשוב זה שבמקום להשקיע באבטלה, כלומר לשלם למפוטרים הרבה כסף ולא לקבל מסים על עבודה ורווחים, צריך להאיץ את הצמיחה בתעשיית ההיי-טק. יש לה עדיין פוטנציאל לגדול והיא יכולה לצאת מהמשבר יותר חזקה. היום זו הזדמנות להשקיע בה.

"ההיי-טק הישראלי הוא 1% מההיי-טק העולמי. השוק הוא אינסופי בשבילו. הוא יכול לתמרן, לתפקד ולהצליח במשבר יותר טוב לעומת המתחרים, בגלל שהוא קטן, גמיש ולומד מהר. תקופות משבר הן הזמן לבצע שינויים בכל דבר כדי לצמצם הוצאות, ולכן קל יותר לטכנולוגיה במשבר. על הממשלה לתת עדיפות להשקעות בהיי-טק".

*הפיטורים שבדרך הם תגובה מוגזמת או מתונה?

"לדעתי מתונה, כי באופן טבעי כשאתה מפטר עובד בהיי-טק, אתה משבית או מבטל את הנכס של החברה, כי העובדים הם הנכסים, אז זה לא רק פיטורי עובדים אלא פיטורי הנכס. אז ברור שכל חברה חושבת מתי היא סוגרת או מדוממת את העסקים שלה. זה הדבר האחרון שאתה עושה".