רפורמות מס ביפן מייצרות הזדמנויות עבור משקיעים ישראלים

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] על פי הצעה חדשה שהוגשה לבית המחוקקים היפני, השקעה של שותף זר ב"שותפות השקעה מוגבלת מיוחדת" או מקבילה זרה לא תיצור למשקיע מוסד קבע, ולכן, הוא ייהנה מפטור ממס על רווחי הון ביפן

[רוצה להשקיע ביפן? הרשם לניוזלטר עסקים מתעוררים]

לאחרונה הוגשה לבית המחוקקים היפני הצעה לרפורמת מס שצפויה להגביר את זרם ההשקעות ליפן. אזרח מדינה זרה אשר ישקיע בחברות יפניות דרך קרנות השקעה עשוי להנות מפטור ממס רווחי הון ביפן.

נכון להיום, שיעור המשקיעים הזרים בחברות יפניות דרך קרנות השקעה נמוך משמעותית בהשוואה למדינות מפותחות אחרות והוא עומד על 4% בלבד, לעומת 75% בבריטניה ו-20% בארצות הברית. גם זרם ההשקעות מישראל לקרנות המשקיעות ביפן אינו משמעותי.

אחד הגורמים לזרם ההשקעות הנמוך לתוך יפן היא החקיקה היפנית הרואה במשקיע הזר, המבצע את ההשקעה בקרן, כבעל "מוסד קבע" ביפן, ועל כן הוא אינו פטור ממס רווחי הון במקרה של מכירת חברת המטרה בידי הקרן. מדובר במכשול מיסויי קשה המרתיע משקיעים. כאמור, ברוב המדינות המפותחות לא רואים במשקיע ככבעל מוסד קבע, ולכן הוא פטור ממס רווחי הון.

בישראל המצב דומה ליפן, ומשקיעים זרים בקרנות פריווט אקוויטי המשקיעות במגוון ענפי הכלכלה, אינם פטורים מרווחי הון, על אף שיש למשקיעים אלה משטר מס מועדף ומס מופחת, ולא רואים אותם כבעלי מוסד קבע בישראל. זאת, בניגוד לטיפול המיוחד לו זוכות קרנות הון סיכון ישראליות, אשר המשקיעים הזרים בהן פטורים לחלוטין ממס בישראל.

הצעה זו היא בהמשך לרפורמה שבוצעה בשנת 2008 ביפן ולפיה נקבעה רשימה של סוגי "סוכנים עצמאיים", אשר פעולותיהם לא ייחשבו כיוצרים מוסד קבע לשולחיהם הזרים. על פי ההצעה החדשה, השקעה של שותף זר ב"שותפות השקעה מוגבלת מיוחדת" (" Toushi Jigyo Yugen Sekinin Kumiai ") או מקבילה זרה לא תיצור למשקיע מוסד קבע, ולכן, הוא ייהנה מפטור ממס על רווחי הון ביפן, ובלבד שבין היתר המשקיע אינו פעיל בקרן או מחזיק בה 25% ומעלה.

הדבר יוצר הזדמנות גם למשקיעים ישראלים החפצים להשקיע בכלכלה היפנית דרך קרן מרכזת.

נדמה שהגיע הזמן שישראל תאמץ הסדר דומה. לאחרונה גם פורסם שרשות המיסים שוקלת זאת. כאמור, לגבי קרנות הון סיכון קיים הסדר של פטור מוחלט, אך במצב הכלכלי הנוכחי, בוודאי שלא צריכה להיות כל אבחנה, ויש לעודד השקעה זרה בכל ענפי הכלכלה, ולא רק במגזר מסויים. ביפן הבינו זאת.

עו"ד לוקר הוא שותף מיסים במשרד ש. פרידמן ושות', עו"ד מרנס הוא עו"ד במשרד