לראשונה מאז החל המשבר: חברות הספנות מעלות את מחירי ההובלה הימית מהמזרח הרחוק

צים של החברה לישראל, ולוסי בורכרד יישרו קו עם המגמה בעולם והודיעו על עליית מחירים ; יו"ר איגוד המשתמשים, גד שפר: "לא נאפשר לשקם את מצב חברות הספנות על חשבון היבואנים"

חברות הספנות מנסות לראשונה להעלות את מחירי ההובלה הימית מהמזרח הרחוק, והודיעו לחברות ישראליות כי בכוונתן להעלות מחירים החל מ-1 באפריל 2009.

מאיגוד המשתמשים בהובלה ימית נמסר כי חברת צים, מקבוצת החברה לישראל , שבשליטת משפחת עופר, הסנונית הראשונה הודיעה על העלאה של 200 דולר. גם חברת הספנות לוסי בורכרד הודיעה על כוונה זהה.

"גלובס" העריך כבר לפני מספר שבועות כי חברות הספנות הגדולות ינסו להעלות מחירים בתחילת אפריל, זאת בהמשך למגמה בעולם, והודעתה של מארסק הדנית, חברת הספנות הגדולה בעולם, על כוונתה להעלות מחירים.

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, אומר כי בעלי המטענים מבינים את הצורך לשקם את מחירי ההובלה הימית אך הזהיר מפני הניסיון לעשות שיקום זה על גבם של היבואנים הישראלים בלבד.

לדבריו, כבר היום משלם היבואן הישראלי יותר מאשר היבואן בצפון מערב אירופה. "העלאת מחירי ההובלה לישראל בלבד תיצור מצב בלתי אפשרי, ועם כל ההבנה למצבן של חברות הספנות - המשק הישראלי לא יוכל להסכים לצעד כזה ואין ספק שהיבואנים הישראלים ינקטו בכל הצעדים הדרושים כדי לסכל אותו" אמר שפר.

בעקבות המשבר העולמי והירידה בצריכה ירד היקף המטענים המועברים בדרך הים ועקב כך מחירי ההובלה הימית בעולם הידרדרו הידרדרות דרמטית. מנתונים שעלו בישיבתה של הנהלת איגוד המשתמשים בהובלה ימית. בין השאר נמסר כי ניתן לייצא לתורכיה במחירים של 50-70 דולר בלבד למכולה בת 40 רגל (ללא היטלים), במחירי הובלת גרעינים ועפרות ירדו המחירים מ-120 דולר לטון ל-10-20 דולר. מחירי חכירה של אוניות צובר ירדו פי 9. מחירי ההובלה מסין לישראל הם היום כ-500 דולר למכולה, ואין הבדל גדול במחיר הנגבה עבור מכולה בת 20 רגל למכולה בת 40 רגל.

לירידה בהיקפי המטענים בהובלה הימית השפעה ישירה גם על נמלי ישראל, ותנועת המטענים בנמלים ירדה בכ-30% בחודשים ינואר-פברואר 2009, לעומת התקופה המקבילה אשתקד.