האגודה למען החייל תובעת מיעקב ברדוגו להשיב 675 אלף שקל

דו"ח המבקר שפורסם לפני כחודש קבע כי האגודה למען החייל שילמה למנכ"ל הפיס לשעבר, יעקב ברדוגו, 1.2 מיליון שקל - מבלי שהיתה לכאורה הצדקה להתקשרות

האגודה למען החייל (אל"ח) תובעת בבית משפט השלום בתל-אביב ממנכ"ל מפעל הפיס לשעבר, עו"ד יעקב ברדוגו, ומחברת י.ב. אתגרים שבבעלותו, להשיב 675 אלף שקל ששילמה לו הנהלת האגודה הקודמת.

ב-2006 חתמו אל"ח וברדוגו על הסכם המקנה לו 7% מכל סכום שיתקבל ישירות משירותיו - ייעוץ וסיוע בקבלת תמיכה מגופים שונים ובהגרלות נושאות פרסים. בסוף 2007 התקשרה אל"ח בהסכם עם מפעל הפיס, שבו יעביר הפיס תרומה בסך 8 מיליון שקל מידי שנה, בשנים 2007-2010.

באמצעות עו"ד דוד גדעוני ממשרד תדמור ושות' טוענת אל"ח, כי מיד לאחר חתימת ההסכם עם הפיס שונה בהסכמה ההסכם עם ברדוגו, כך שהוא יקבל 1.2 מיליון שקל בגין ייעוצו בהסכם זה. ההסכם קובע כי אם הפיס לא יעביר את מלוא הסכומים או יבטל את ההסכם, ישיב ברדוגו את החלק היחסי שקיבל בגין ייעוצו.

בסוף 2008 הודיע מפעל הפיס לאגודה על הפסקת העברת הסכומים המגיעים לה על-פי ההסכם, בשל קביעות הממונה על הגבלים עסקיים, רונית קן, לפיה ההסכם האמור אינו חוקי בהיותו הסדר כובל. כך יצא שהפיס העביר רק 14 מיליון שקל מתוך 32 מיליון שהתחייב להעביר במקור.

יו"ר אל"ח הנוכחי, אביגדור קהלני, פנה לברדוגו בדרישה להשיב את הכספים, אולם המגעים שנוהלו עימו עלו בתוהו. לפיכך הגישה אל"ח את התביעה, בה צויין כי בכוונתה לתבוע מברדוגו גם פיצויים בגין הנזקים שנגרמו לה בשל "ההטעיה... מצגי-השווא וההיצגים הכוזבים" שהוצגו לאגודה, ובכלל זה "מצג-השווא כי ההסכם עם מפעל הפיס הוא תוצאה ישירה של שירותיו".

הרקע לכך הוא דו"ח מבקר המדינה שפורסם לפני כחודש, ובו קבע מיכה לינדנשטראוס כי הסכם הייעוץ עם ברדוגו נעשה בלי שהיתה לו הצדקה לכאורה ומבלי שנמצאה כל אסמכתא לפעילות. המבקר ציין כי עוד קודם לכך נהג מפעל הפיס להעביר כספים לאגודה על-פי הסכמים שונים בין שני הגופים. כן נמצא כי ההתקשרות עם ברדוגו לא הובאה לדיון בוועד המנהל של האגודה, וכן לא נמצאה כל אסמכתא לשירותים שהעניק ברדוגו לאגודה בנוגע לאותו הסכם. המבקר תוהה גם מה תרומתו של ברדוגו להסכם, שכן לא נמצא כי שררו קודם לכן חילוקי דעות בין האגודה למפעל הפיס.

ההנהלה הנוכחית של אל"ח בראשות היו"ר קהלני והמנכ"ל, תא"ל (מיל.) ציון ספיר, החליטה כאמור שלא להשלים עם ההסכם עליו חתמה ההנהלה הקודמת. טרם הוגש כתב הגנה.