צוות 100 הימים: "יותר סמכויות לוועדות התכנון המקומיות פחות השפעה למחוזיות"

ח"כ יובל שטייניץ: ננהיג רפורמה משולבת במינהל מקרקעי ישראל ; על-פי התוכנית, תנהיג הממשלה רפורמה משולבת - הפרטת הקרקעות העירוניות מצד אחד, ובמקביל רפורמה בוועדות התכנון והבנייה, שבשלב הראשון תונהג ביישובים המונים יותר מ-100 אלף תושבים

יותר סמכויות לוועדות התכנון המקומיות, פחות השפעה לוועדות התכנון המחוזיות - אלה הם חלק מעיקר הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל שעליהן ימליץ צוות 100 הימים לראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו. על-פי התוכנית, תנהיג הממשלה רפורמה משולבת - הפרטת הקרקעות העירוניות מצד אחד, ובמקביל רפורמה בוועדות התכנון והבנייה, שבשלב הראשון תונהג ביישובים המונים יותר מ-100 אלף תושבים.

במסגרת הרפורמה, יוענקו לוועדות התכנון המקומיות יותר סמכויות והדיון באישורי הבנייה והתכנון ימוצה בהן. הוועדות המחוזיות יוכלו לערער על ההחלטה של הוועדות המקומיות רק בתום תהליכי התכנון ולא קודם לכן, כפי שנהוג כיום. בשלב מאוחר יותר תורחב הרפורמה גם ליישובים שבהם פחות מ-100 אלף תושבים. בצוות 100 הימים מסבירם כי החשש ביישובים אלה הוא מאינטרסים פוליטיים מקומיים ולכן ועדות מקומיות ביישובים הקטנים מצריכות פיקוח הדוק יותר, ולכן יידחה חלק זה של הרפורמה לשלב השני.

לדברי ח"כ יובל שטייניץ, העומד בראש הצוות, ראש הממשלה המיועד נחוש להניע את הרפורמה קדימה "מתוך הנחה מוצדקת שהיא תסיר את אחד החסמים הביורוקרטיים הגדולים ותיתן דחיפה למשק". שטייניץ הסביר כי המהלך יקצר את מלאכת התכנון והבנייה ביותר מעשר שנים. "אם לבנות מלון לקח עד היום למעלה מעשר שנים, המהלך החדש יקצר את הליכי הביורוקרטיה ומרגע תחילת התהליך ועד כניסת האורחים למלון יעברו שלוש שנים בלבד", הסביר שטייניץ. עוד אמר שטייניץ כי הרפורמות הן חלקיות וראשוניות והן כוללות מרכיבים שיאפשרו יישום מהיר. בהמשך יורחבו הרפורמות המתוכננות.

צוות 100 הימים צפוי לכלול בדו"ח ההמלצות הסופי שלו, שיוגש בעוד שבוע לראש הממשלה המיועד, ארבע חלופות לפתרון משבר האג"ח. "ההערכה שלנו היא שבמועד הזה אפשר להתכונן לזעזועים במחיר נמוך מאוד יחסית של ערבויות מדינה, לא לשום חברה או טייקון", אומר שטייניץ. "ניתן ערבויות רק לחברות שיש להן ליבת עסקים בארץ ולחברות שמצבן הכללי סביר ויש להן סיכוי סביר לשרוד את המשבר. לא ניתן אשראי לחברות שסיכויי השיקום שלהן קלושים", מסביר שטייניץ. הצעד הזה הוא אומר - מחייב רגולציה. כפי שפורסם ב"גלובס" - הוא יעוגן בחקיקה, ייתכן שאף במסגרת חוק ההסדרים.

הצוות, שבשל דחיית הקמת הממשלה דחה את הגשת מסקנותיו בשבוע ובניגוד לתכנון המקורי ייפגש בשבוע הקרוב עם גורמים נוספים במשק וישמע את עמדתם, צפוי להמליץ גם להגדיל את הפיקוח על סחר-חוץ באופן כזה שהמדינה תאפשר הגדלת מתן אשראי לתעשייה הישראלית שנפגעה מירידת ערך הדולר. "הכול כמובן במסגרת התקציב", מדגיש שטייניץ. על-פי התכנון יבנה מנגנון שיאפשר מתן אשראי לטווח ארוך ללקוחות".

באחרונה הוזכר שמו של שטייניץ כמועמד לאחד התיקים הכלכליים הבכירים בממשלת נתניהו. נטייתו הטבעית של שטייניץ היא לתיק הביטחון או החוץ, אך שמו נקשר דווקא בתיקי התחבורה והתמ"ת. עם זאת, לנוכח העובדה שבארבעת השבועות האחרונים נצפה יושב לימינו של נתניהו מספר רב של פעמים, ואף מונה לעמוד בראש צוות 100 הימים והפך למוביל בפועל של גיבוש תוכניות הממשלה בתחומים הכלכליים - גוברות ההערכות שטייניץ יקבל לידיו את משרד האוצר.