פברואר השחור בעמק הסיליקון: מספר המובטלים הוא הגבוה מאז 1990

על-פי נתונים רשמיים של מדינת קליפורניה שהתפרסמו בסוף השבוע: אחוז המובטלים הגיע למספר דו-ספרתי - 10.5% ; תחום המעגלים המודפסים סבל יותר מכולם: כ-18% מהעובדים בו פוטרו בשנה האחרונה

"פברואר השחור", זו כנראה ההגדרה המתאימה לחודש שחלף בעמק בסיליקון. בחודש זה אחוז המובטלים הגיע שם לספרה דו-ספרתית - 10.5%. מדובר באחוז המובטלים הגבוה ביותר בבירת ההיי-טק העולמית מאז 1990. על-פי נתונים רשמיים של מדינת קליפורניה שהתפרסמו בסוף השבוע, מדובר בכמעט 100 אלף מובטלים (92,800). הדו"ח של מדור לפיתוח תעסוקתי במדינת קליפורניה (California Employment Development Department), מלמד כי רוב המשרות שאבדו בחודש שעבר, כאלפיים בסך הכל, היו ביצרניות של מחשבים או מוצרים אלקטרוניים.

לשם ההשוואה, באפריל 2008 אחוז האבטלה בעמק ה סיליקון עמד על 5% בלבד. כלכלים מסבירים את אחוז האבטלה הגבוה בירידה בביקוש, בעיקר בתעשיית השבבים. כך למשל, חברת השבבים Lam Research, שפיטרה בנובמבר 15% מכוח העבודה שלה, הודיעה בשבוע שעבר על פיטורי 375 עובדים נוספים, 10% מכוח העבודה הנוכחי. העלייה הדרמטית ביותר במספר המובטלים בעמק הייתה בחודשים אוקטובר ונובמבר של השנה שעברה.

הדו"ח מלמד עוד כי בעמק הסיליקון אבדו 26,300 משרות בשנה האחרונה והיקף האבטלה הגיע ל-10.5% בשעה שהממוצע הארצי בארה"ב הוא 8.1%. בחלוקה לתחומים, הדו"ח מראה כי אחוז המשרות שאבדו בשנה האחרונה בחברות יצרניות עומד על 2.8%, בתעשיית המוליכים למחצה אבדו בתקופה זו 8.8% מהמשרות ובתחום המדיה המגנטית אבדו 10.3% מהמשרות. בתחום המעגלים המודפסים נרשמה הירידה הגדולה ביותר - בשיעור של 18.2% ממקומות העבודה. תחום המידע איבד 2.9% מהמשרות במשך השנה האחרונה.

ג'ניס שריבר, מומחית תעסוקה של המדור לפיתוח תעשייתי, אמרה כי ב-2003 נצפתה רמה דומה של אחוז מובטלים, עם 9% (80,300 מובטלים). החדשות הטובות יחסית הן שבמחוז סנטה קלרה, שם מרוכזות רוב החברות שבעמק הסיליקון, נרשמה רמת אבטלה מעט נמוכה יותר, של 9.9%.