מניות הבנקים הזניקו את הבורסות באירופה: הדאקס עלה 2.7%; מניית בייטמן הנדסה צללה ב-51% בלונדון

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] DGRE טיפסה ב-10.6%; ברקליס זינקה ב-15.7% ; טרישה: "רכישת נכסים מהבנקים זה התפקיד של הממשלות ולא של הבנק המרכזי" ; דיימלר תמכור 9.1% ממניותיה לחברה מאבו דאבי ; אסיה ננעלה בעליות חדות

המדדים המובילים באירופה נהנו מפתיחת שבוע חיובית, בהמשך לנעילה החיובית של שוקי אסיה, ולאחר פרסום תוכניתו החדשה של שר האוצר של ארה"ב, טימותי גייתנר, שמטרתה לנקות את המערכת הפיננסית מ"נכסים רעילים".

"מטרת התוכנית היא לאתחל את שוק ניירות הערך, לאפשר לבנקים ולגופים פיננסים נוספים לשחרר הון ולעודד מתן אשראי חדש", אמר גייתנר עם פרסום פרטי התוכנית. "התוכנית החדשה תגדיל את הנזילות ותאפשר לבנקים לגייס הון".

בזירה האירופית, נגיד הבנק המרכזי של אירופה (ECB), ז'אן קלוד טרישה, הגן על סירובו לנקוט באמצעים כמותיים, אמצעים שננקטו כבר על ידי מדינות כבריטניה וארה"ב. טרישה התראיין ל"וול סטריט ג'ורנל".

טרישה אמר כי " כבר אמרתי כי אנו עשויים לחזור ולהפחית את הריבית...אנו נמשיך לפעול בכל דרך אשר אנו סבורים כי תשפר את מצבנו". טרישה התייחס גם להאשמות כי המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי איננה אופטימלית וכי דרושים אמצעים חריפים יותר בכדי להתמודד עם השפל הנוכחי ואמר "יש לקחת בחשבון, שהסיכונים לבנק המרכזי ולממשלות בגוש האירו אינם זהים, ללא סיכונים משותפים וללא אחריות משותפת". טרישה הוסיף כי "רכישת נכסים מהבנקים זה התפקיד של הממשלות ולא של הבנק המרכזי".

דבריו של טרישה מהווים נסיון ברור להתמודד עם אי הנחת הגובר בגוש האירו ממדניות הבנק האירופי המרכזי. קריאות להתיר את הרצועה המוניטרית במדינות החברות בגוש האירו ולעקוף את גישתו המדודה של טרישה יתגברו בודאי ככל שהמשבר ימשך וישפיע על מספר גדל והולך של אזרחי האיחוד.

"החמרה של המשבר והמשך אי הנחת מהמדיניות המוניטרית של הבנק האירופי המרכזי עשוייה אף לנכר את קהל הבוחרים מהמטבע המשותף , בעיקר במדינות שנפגעו מהמשבר באופן הקשה ביותר, ולסכן את עתידו", מעריכים במחלקת המחקר של FXCM ישראל.

מדד פוטסי 100 של לונדון עלה ב-2.9% ; מדד דאקס 30 של פרנקפורט טיפס ב-2.7% ; מדד קאק 40 של פריז הוסיף 2.8% ; מדד SMI של שוויץ זינק ב-3%.

בזירת המטבעות, האירו עולה ב-0.4% ל-1.3685 דולר והליש"ט מתחזקת ב-0.85% ל-1.4547 דולר.

בזירת המאקרו

המאזן המסחרי המותאם עונתית של גוש האירו הציג גרעון של 5.5 מיליארד אירו בינואר - הרבה יותר מהתחזיות לגרעון של 1.9 מיליארד אירו. מדובר בחודש השלילי בו מציג הנתון תוצאה שלילית.

מניות בכותרות

מניות הבנקים עלו בחדות בתקווה כי תוכניתו של ממשל אובמה, לניכוי המגזר הפיננסי מ"נכסים רעילים" תביא להתאוששות הכלכלה הגלובלית, מוקדם מהצפוי. דויטשה בנק , קרדיט סוויס , ברקליס , BNP פריבה .

יצרנית כלי הרכב הגרמנית דיימלר ריכזה עניין לאחר שהודיעה על מכירת 9.1% ממניותיה לחברת האחזקות PJSC מאבו דאבי.

חברות הכרייה והאנרגיה BHP ביליטון , ריו טינטו ורויאל דאטש של בלטועל רקע עליית מחיר הנפט שנסחר מעל רף 53 הדולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו-יורק.

ברקע, חברת חולות הנפט סנקור אנרג'י תרכוש את פטרו קנדה תמורת 13.7 מיליארד דולר ותהפוך בכך לחברת הנפט הגדולה ביותר בקנדה.

ישראליות באירופה

בייטמן הנדסה , שבשליטת המיליארד בני שטיינמץ, יורדת בחדות לאחר שחברה הכריזה ב-16 למארס כי חברת גלובל מינרלז, בעלת רוב המניות בחברה, פנתה לדריקטוריון בבקשה לכינוס ישיבה של בעלי עניין ובעלי מניות, בנוגע למחיקתה האפשרית של המניה מהמסחר בבורסת AIM של לונדון. הישיבה תערך ב-16 באפריל.

DGRE , החברה הנכדה של דלק נדל"ן (85.03% במישרין ובעיקר בעקיפין - על-ידי החברה הפרטית בבעלותה המלאה, דלק בלרון בינלאומי) החברה דיווחה בימים האחרונים כי עברה להפסד (המיוחס לבעלי מניות הרוב) של 104.35 מיליון ליש"ט ב-2008 - לעומת רווח של 70.74 מיליון ליש"ט ב-2007, כך עולה מדו"חות החברה שפורסמו ביום שישי.

והיום מסתמן כי DGRE תימחק מהמסחר בלונדון: דלק נדל"ן פירסמה הצעת רכש רשמית למניות החברה. הצעת הרכש - במחיר של 50 פני למניה, המשקף פרמיה של 86.9% למחיר הסגירה הממוצע של מניית DGRE ב-3 החודשים שלפני ה-29 בינואר - התאריך בו פורסמה ההודעה על האפשרות של הצעת הרכש.