המחוזי: הלכת פמיני בעניין היטל השבחה חלה רטרואקטיבית

הלכת פמיני, שנפסקה בעליון ב-2006, שמה קץ לוויכוח ארוך שנים בשאלה כיצד לחשב היטל השבחה במקום בו אושרו מספר תוכניות משביחות בזו אחר זו, מבלי ששולם היטל השבחה בעקבות אחת מהן

בית המשפט המחוזי מרכז קבע כי "הלכת פמיני", שנפסקה בעליון ב-2006, תחול רטרואקטיבית בכל תיק שטרם ניתן בו פסק דין חלוט.

הלכת פמיני שמה קץ לוויכוח ארוך שנים בשאלה כיצד לחשב היטל השבחה במקום בו אושרו מספר תוכניות משביחות בזו אחר זו, מבלי ששולם היטל השבחה בעקבות אחת מהן.

השופטת אסתר חיות דחתה את שיטת "המקפצה", לפיה יש לראות את כל רצף התוכניות המשביחות כאילו אושרו ביום אישורה של התוכנית המשביחה האחרונה (ולפי ערכי הקרקע באותו המועד). היא קבעה להלכה את שיטת "המדרגות", לפיה יש לחשב את היטל ההשבחה למועד כניסתה לתוקף של כל תוכנית ותוכנית, לפי ערכי הקרקע באותו המועד ובתוספת הפרשי הצמדה. בקשה לדיון נוסף נדחתה וענף הנדל"ן סער.

ימים ספורים לפני מתן פסק הדין, דחה שופט השלום הכפר-סבאי, דוד גדול, ערעור של בעלי קרקע על שומת היטל השבחה, תוך שהוא מאמץ חוות-דעת של שמאי מכריע שנערכה בהתבסס על "שיטת המקפצה" שנהגה אז. בעלי הקרקע עירערו למחוזי וביקשו להחיל את הלכת פמיני רטרואקטיבית בעניינם, משום שפסק הדין טרם הפך חלוט. ההבדל בין שתי שיטות השמאות במקרה זה הגיע ליותר ממיליון שקל.

אינטרס הסתמכות

השופט ד"ר אחיקם סטולר, בהסכמת השופטים אילן שילה ואסתר דודקביץ, קבע כי השיקול העיקרי במתן תוקף רטרוספקטיבי להלכה ששונתה, הוא האם קיים אינטרס הסתמכות על ההלכה הקודמת. ובמקרה זה, האם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הוד-השרון (המשיבה בהליך) הסתמכה על קביעת השומה בשיטת המקפצה, באופן ששינוי ההלכה ודרך החישוב יגרעו מקופתה הכנסות עליה הסתמכה במסגרת תקציבה.

סטולר השיב כי הוועדה, "שעוסקת כל העת בשומת היטל השבחה, היתה מודעת או צריכה להיות מודעת לעובדה שההלכה נבחנת מחדש על-ידי בית המשפט העליון, ולא היה כל מקום שתסתמך על שיטת המקפצה כשיטת החישוב".

הוא הוסיף כי למרות שוועדות ערר שונות קבעו כי בענייני מיסוי אין להחיל רטרואקטיבית הלכות שיפוטיות, הרי שהעליון פסק מפורשות בפרשת משה סמי (בה שונתה הלכת ביר) כי אין כל מניעה להחיל הלכה חדשה רטרוספקטיבית, גם כשמדובר בעניינים פיסקאליים. (ע"א 07-08-5829).