השקל ייחלש ב-10%

כך עלול לקרות בעקבות החלטת נגיד בנק ישראל

הורדת הריבית מצד הבנקים המרכזיים ככלי ללחימה במיתון העולמי כבר אינה אפקטיבית(לא ניתן להפחית ריבית מתחת לאפס).

הבנקים המרכזיים החלו לנקוט גישות פחות מסורתיות למלחמה במיתון העולמי באמצעות ה"הקלה הכמותית" (quantitative easing), שמשמעותה הגדלת כמות הכסף בשוק ע"י רכישות אגרות חוב ממשלתיות וקונצרניות ארוכות ללא ספיגת הכסף מהשוק.

כתוצאה מכך, ממחירי האג"חים הנרכשות עולה כי עקום התשואה הופך שטוח יותר והאטרקטיביות של המטבע הופכת נמוכה יותר.

בשבועות האחרונים אנו עדים למאבק של נגידים אשר מיצו את כלי הריבית והבינו שהחלשת המטבע היא הדרך הנכונה לנגוס בעוגת הייצוא.

נסקור את המשקים בהם הוכרזה והופעלה הקלה כמותית ואת אשר אירע לאחר ההכרזה:

הבנק המרכזי של בריטניה

הבנק המרכזי הבריטי הפחית ב-5/3/2009 את הריבית ב-0.5% ושיעורה עומד על 0.5%. הריבית בבריטניה כבר נמצאת בשיעור הנמוך ביותר שלה מאז נוסד הבנק המרכזי בשנת 1694. מהלכים אלו שנוקט קינג הם חלק ממדיניות ההקלה הכמותית. הבנק המרכזי הבריטי החל לרכוש אגרות חוב וניירות ערך מסחריים מהבנקים ומוסדות פיננסים אחרים בהיקף של עד 73 מיליארד דולר. בתגובה להודעה נחלש הפאונד מול הדולר בכ-5% .

הבנק המרכזי של שוויץ

בתאריך 12.3.2009, הבנק המרכזי של שוויץ הוריד את שיעור הריבית ל-0.25%. הבנק החל לרכוש מטבע חוץ על מנת לעצור את התחזקותו של הפרנק השוויצרי אל מול היורו. הבנק המרכזי של שוויץ הודיע כי יחל לרכוש אגרות חוב ממשלתיות וקונצרניות.

בתגובה להודעה נחלש הפרנק השוויצרי ב-5% מול היורו ומול הדולר.

הבנק המרכזי של ארה"ב

בתאריך 20.3.2009 החליט הבנק המרכזי של ארה"ב ('פד'), אשר מיצה את נשק הריבית, לרכוש אג"ח ממשלתיות לטווח ארוך בהיקף 300 מיליארד דולר. הבנק גם החליט להקצות 750 מיליארד דולר נוספים לרכישת אג"ח המגובות במשכנתאות, שזכו לביטחונות מצד שני גופי האשראי הגדולים של בנקי המשכנתאות בארה"ב, פאני מיי ופרדי מאק, במאמץ לאושש את שוק המשכנתאות המקרטע. בכך יגיע סך הרכישות של אג"ח אלה מצד הבנק המרכזי של ארה"ב ל-1.25 טריליון דולר.

בתגובה נחלש הדולר מול כל המטבעות. הדולר נחלש מול היורו בכ-5%.

הבנק המרכזי של ישראל

במהלך סוף השבוע התראיין הנגיד ב"ידיעות אחרונות" ואמר שהבנקים המרכזיים, כולל בנק ישראל, במידה רבה מיצו את יכולתם להאיץ את הפעילות הכלכלית באמצעות הורדות ריבית- שיעור הריבית בארה"ב, בריטניה ויפן כבר על גבול האפס. כמו כן אמר הנגיד שיעדיף לקבוע טווח ריבית בין אפס לחצי אחוז כפי שקבעו נגידי הבנקים המרכזיים בארה"ב ובבריטניה. אם הפחתת הריבית לא תספיק במלחמה במיתון, ייתכן שבנק ישראל יעבור למה שמכונה ה"הקלה הכמותית", כלומר הגדלה מכוונת של כמות הכסף במשק, תוך הודעה מראש בכמה הבנק מגדיל את בסיס הכסף.

מדד השער האפקטיבי מסייע לבנק ישראל בבדיקת התנהגות השקל מול המדינות אשר ישראל נמצאת בקשרי מסחר עימן.

שער חליפין (שקל/סל)- נומינלי אפקטיבי - מדד

קובץ אליסוף

בשבוע האחרון התחזק השקל מול הדולר בכ-5% . שער החליפין הנומינלי האפקטיבי נמצא ללא שינוי (93).

מהסתכלות על תגובת מטבעות המדינות לאחר מועד ההודעה על ההקלה הכמותית, עולה כי המטבע המקומי נחלש בכ-5%. אין ספק שמהלך משולב של בנק ישראל הכולל: 1. המשך תוכנית רכישות המט"ח במינון כזה או אחר. 2. הפחתת ריבית לטווח ריבית הקרוב לאפס, ו-3. הקלה כמותית להגדלת כמות הכסף, שתגרום לשיטוח עקום התשואה, יאיצו באופן משמעותי את היחלשות השקל מול המטבעות, כך שמדד השער האפקטיבי יטפס לרמות אוגוסט 2007 (103). לפיכך אנו צפויים לפיחות השקל בשיעור של כ-10%.

חברת מרווחים שוקי הון מנהלת תיקי השקעות ליחידים ולמוסדות ומייעצת בתחום המט"ח. המחבר והחברה שבבעלותו מחזיקים באופן עצמאי ועבור לקוחות בתיקי השקעות שיש בהם השקעה ניכרת במט"ח ועשויים להחזיק בפוזיציות שיש באמור לעיל זיקה מסחרית אליהן.

האמור בחיבור זה אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ומוצע לכל משתמש להתייעץ עם יועץ מוסמך בענין זה ואינו מהווה המלצה לקניה או למכירה של נייר הערך\נכסים פיננסיים נשוא ההתייחסות.