החריגה ועונשה: רשות ני"ע קנסה 5 מנהלי קרנות נאמנות

מגדל שוקי הון, גאון שוקי הון, כלל פיננסים, תמיר פישמן ומילניום נקנסו ב-39-155 אלף שקל

רשות ניירות ערך בראשותו של פרופ' זוהר גושן ממשיכה לעקוב מקרוב אחר מנהלי קרנות הנאמנות, ולאחרונה הטילה קנסות על חמישה מהם בגין חריגה מתקנות ההשקעה - מגדל שוקי הון, גאון שוקי הון, כלל פיננסים, תמיר פישמן ומילניום.

את הקנס הגבוה ביותר, 154.8 אלף שקל, תשלם מגדל שוקי הון בראשות דן ללוז, לאחר שבאתר החברה פורסמו נתוני תשואות שגויים של קרן ברומטר אג"ח, אשר מקבלת שירותי הוסטינג ממגדל שוקי הון. בנוסף, הפרסום לא קיבל את אישור נאמן הקרן, כנדרש.

גם גאון שוקי הון בניהול גדי גרינשטיין נדרשת לשלם קנס, אם כי נמוך יותר - 80.5 אלף שקל. זאת, משום שבקרן "גאון KCPS אג"ח גלובלית" הוחזקה למשך חמישה שבועות איגרת חוב זרה בשיעור העולה על 10% מסך נכסי הקרן, כאשר התקנות אוסרות על קרן נאמנות להחזיק בנייר ערך של חברה בשיעור העולה על 10% משווי נכסי הקרן. נזכיר, כי גאון כבר שילמה לרשות לפני פחות משנה קנס בגובה 38.7 אלף שקל, לאחר שקרן "רוביקון חיסכון פלוס", אשר מנוהלת אצלה בהוסטינג, פרסמה פרטים שגויים אודותיה באתר האינטרנט שלה.

כלל פיננסים, שבניהול שוקי אברמוביץ', גבתה בקרן שבניהולה דמי ניהול הגבוהים מהקבוע בהסכם הקרן, ולכן תשלם 77.4 אלף שקל לרשות. בהסכם המדובר, מנהל הקרן קובע את רף דמי ניהול המקסימליים אותם יגבה, ובמקרה שברצונו לגבות מעבר לכך עליו לתקן את ההסכם. ואולם, כלל פיננסים לא פעלה כאמור, והיא נקנסת כעת.

קנס של 77.4 אלף שקל הוטל גם על תמיר פישמן, שבניהול אלדד תמיר. זאת, לאחר שלקרן "תמיר פישמן אג"ח A ומעלה" נרכשו אופציות על אף היעדרן של הנחיות ספציפיות, ובכתב, מוועדת ההשקעות, כנדרש בתקנות הנוגעות להשקעה בנגזרים.

בקרן "מילניום אג"ח בינלאומי ומקומי", פרסם בית ההשקעות מילניום באיחור של כחודש שווי של אג"ח מטבעות עולם שהוחזק בקרן. מדובר בני"ע שהנפיקה חברה ייעודית של אקסלנס, אשר גובה ב-NOTE (התחייבות לשלם ריבית) של ליהמן ברדרס בנקהאוס ושילם למשקיעים בו ריבית. בעקבות קריסתו של הבנק האמריקני, נעצרו כל התשלומים והמסחר באג"ח זו הופסק. כתוצאה מכך, הקרנות שהשקיעו בה היו צריכות לשערך את ערכה, אך במילניום עשו זאת באיחור ובכך גרמו לירידה של 0.2% מתשואת הקרן. עקב כך, נקנסה החברה ב-38.7 אלף שקל.