בגלל המיתון: רכבת ישראל שוקלת לקצץ את תלושי השי לחג של העובדים במחצית - ל-550 שקל; תקצץ 30-40 מיליון שקל מתקציב 2009

רכבת ישראל צפויה להציג הפסד של 30-50 מיליון שקל ב-2008, לעומת הפסד של 120 מיליון ב-2007

המיתון מתחיל להשפיע גם על רכבת ישראל. הרכבת, בניהולו של אלוף (מיל), יצחק (חקי) הראל, מתכננת לבצע קיצוץ נוסף בהיקף של 30-40 מיליון שקל בתקציבה השוטף לשנת 2009. זאת, בין השאר, בעקבות הירידה החדה בהיקף שינוע המטענים בחודשים האחרונים שצפויה לפגוע בהכנסות החברה.

אתמול התכנסה הנהלת הרכבת בפורום נרחב, שכלל גם את מנהלי אגפים, על מנת לדון בתוכנית הקיצוצים. הקיצוץ המתוכנן מצטרף לצעדים ייעול נוספים עליהם החליט באחרונה הראל, בהם ביטול גמול ההצטיינות לבכירים לשנת 2008 בשיעור של 5%-10% מהשכר, וכן ויתור על תוספות שכר בסך של מיליון שקל.

כחלק מצעדי ההתייעלות נבחנת אפשרות לקצץ בהיקף תלושי השי של העובדים לחג הפסח, ולהפחית אותם בחצי מ-990 שקל ל-550 שקל. הדבר עורר מורת רוח בקרב ועד העובדים, אולם בהנהלת הרכבת טוענים כי לא התקבלה כל החלטה בנושא.

מרכבת ישראל נמסר כי המנכ"ל חקי הראל הנחה לנקוט בצעדי התייעלות נרחבים בכל האגפים בחברה, זאת עוד לפני שייבחן הצורך בצמצום כוח האדם, ועל מנת להימנע מפיטורי עובדים בתקופת המיתון.

הסיבה המרכזית לקיצוץ המתוכנן בתקציב היא הירידה החדה בתנועת המטענים בחודשים האחרונים, זאת על רקע החרפת המשבר הכלכלי במשק. הירידה היא בעיקר בשינוע המטענים ממפעלי כימיקלים לישראל (ים המלח, ברום ודשנים) בדרום, שהיא לקוח מרכזי של חטיבת המטענים ברכבת, בניהולו של יוסי כרמלי.

ירידה של 14% בתנועת המטענים

היקף תנועת המטענים ברכבת ירד ב-14% בשנת 2008 לעומת 2007 והסתכם ב-6.8 מיליון טון. הירידה בתנועת המטענים אף החריפה מתחילת שנת 2009, דבר שהגדיל הפער בין ההכנסות להוצאות ויצר גרעון לא מתוכנן בתקציב. לעומת זאת, תנועת הנוסעים שומרת על יציבות.

רכבת ישראל צפויה לפרסם בקרוב לראשונה את דוחותיה הכספיים לשנת 2008, ולפי הערכות תציג הפסד של 30-50 מיליון שקל, לעומת הפסד של 120 מיליון בשנת 2007. הוצאות השכר ברכבת מסתכמות ב-420 מיליון שקל בשנה, 40% מסך התקציב השוטף.