צוות 100 הימים של נתניהו ממליץ: הממשלה תציע ערבויות בשיעור 75%-80% להענקת אשראי לצורך רכישת אג"ח קונצרני

נתניהו: "המחיר הכלכלי של אי הקמת ממשלה יציבה וחזקה הוא גדול ואסוני - העלות הנלוות להקמת קואליציה היא זניחה"

יום לאחר הפרסומים כי עלות הקמת הממשלה החדשה נאמדת ב-4-7 מיליארד שקל, אומר היום ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, כי "העלות הנלוות להקמת קואליציה היא זניחה".

עם הגשת המלצות צוות 100 הימים שמינה נתניהו, הוא הוסיף כי "אין לי שום ספק שנוביל מדיניות כלכלית אחראית. יש מחיר כלכלי לממשלה יציבה וגדולה, אבל המחיר הכלכלי של אי הקמת ממשלה יציבה וחזקה הוא כל כך גדול ואסוני".

נתניהו התייחס למשבר הכלכלי ואמר כי "אנו בתוך משבר כלכלי עמוק מאוד. ייקח לנו זמן מה לסובב את המגמה אבל חייבים מיד בהיפוך המגמה כדי לצמצם כמיטב יכולתנו את אובדן מקומות עבודה ולהבטיח את העתיד הכלכלי של המדינה. כל החוסן הלאומי תלוי בחוסננו הכלכלי".

ראש הממשלה המיועד אמר כי על מנת "לבלום את הנפילה הכלכלית", ביקש מחברי צוות 100 הימים להכין עבורו מסמך שישרת את הממשלה ב-100 ימיה הראשונים.

בין המלצות הצוות גם פתרונות למחנק האשראי. הצוות מציע כי התערבות הממשלה תונחה על ידי כמה עקרונות ובהם הסדרי פריסת חוב מרצון בין הלווים למלווים כמסלול העיקרי לפתרון בעיית האשראי; נקיטת פתרון כולל לשוק האשראי בכלל, והימנעות מטיפול פרטני בחברות מסוימות או באג"חים מסוימים; הימנעות מהוצאת כספים תקציביים במטרה להתגבר על מצוקת האשראי, והעדפת פתרונות של ערבויות לאשראי; הימנעות מהתערבות ביחסי לווה-מלווה; התערבות הממשלה לא תביא לביטולם של סיכויי רווח מחד, ושל סיכוני הפסד מאידך; וכן גביית עמלות עבור הערבויות.

בפני הצוות הועלו מספר חלופות לטיפול בבעיית מיחזור החוב וכשל השוק בסוגיית אג"ח הקונצרניות. הצוות ממליץ על חלופת הערבויות, על פיה הממשלה תציע ערבויות בשיעור 75%-80% להענקת אשראי לצורך רכישת אג"ח קונצרני חדש על ידי המשקיעים המוסדיים, או לצורך מתן אשראי בנקאי חדש ללווים, במגמה לאפשר מיחזור מקצת החובות. הממשלה תגבה על ערבויות אלו עמלה בשיעור שייקבע.

להלן עיקרי המלצות צוות 100 הימים:

1. הממשלה תציע ערבויות בשיעור 75%-80% להענקת אשראי לצורך רכישת אג"ח קונצרני.

2. הערבויות יוענקו באמצעות כתיבת אופציות PUT על האג"חים ע"י הממשלה.

3. הגדלת תקרת הערבויות המותרת בחוק מ-10% לכ-20%-25%.

4. הגדלת פעילות הבונדס לכ-2 מיליארד דולר.

5. תוכנית מקיפה לשיקום מס הכנסה מבחינה ניהולית ומוראלית והעמקת הגבייה.

6. המשך הפחתת מס חברות עד ל-20% בשנת 2014.

7. הפחתה מדורגת של מס הכנסה ליחידים

8. תישקל ערבות מדינה חלקית לגיוס הון נוסף לבנקים להגדלת נפח האשראי.

9. חקיקה שתגדיר מחדש את מעמדן של קרקעות המינהל העירוניות.

10. רפורמה בוועדות התכנון בכל ועדה מקומית בת למעלה מ-100 אלף תושבים.

11. הסדרי פרישה לעובדים שיפוטרו ממנהל מקרקעי ישראל.

עם חברי צוות 100 הימים, שבראשו עומד ח"כ יובל שטייניץ, נמנים גם פרופ' עוזי ארד, אסתי אפלבאום-פולני, רון דרמר, איזי תפוחי, גלעד ארדן, עו"ד דוד שימרון.

כל המלצות צוות 100 הימים ומשמעותן - היום במהדורה המודפסת של "גלובס"